اعاده دادرسی کیفری

برای اینکه با واژه ی اعاده دادرسی کیفری آشنا شویم ابتدا لازم است تعریفی از واژه کیفر ارائه دهیم:

کیفر درواقع به معنای پیامد و مجازات عملی است که شخص برخلاف قانون انجام داده . در حقیقت شخصی که با قانون شکنی کردن و نادیده گرفتن قانون جرمی را انجام داده باید مطابق قانون مجازات شود.

جرم هم به معنای زیر پاگذاشتن قانون و انجام دادن عملی خلاف قانون است.

اعاده دادرسی کیفری به این معناست که شخصی که حکم بر علیه او صادر شده نسبت به حکم صادر شده اعتراض دارد و حکم از نظر او اشتباه و ناعادلانه صادر شده بنابراین با رعایت کردن شرایطی میتواند نسبت به حکم صادر شده توسط دادگاه اعتراض کند و در خواست رسیدگی مجدد به پرونده را بکند.

لازم به ذکر است که فقط متهمی که حکم برعلیه او صادر شده و یا نماینده و وکیل قانونی او میتوانند درخواست اعاده دادرسی نمایند.

 

اعاده دادرسی کیفری

شما با داشتن یک وکیل ماهر و متخصص به راحتی می توانید اعاده دادرسی کیفری را به شکلی عالی و فوق العاده به انجام برسانید، هرگاه با توجه به مدارک و مستنداتی که در اختیار داشتید به این نتیجه رسیدید که رأیی که دادگاه برای شما صادر کرده است صحیح و به‌جا نبوده؛ می‌توانید از دیوان عالی بخواهید که تجدید نظری برای رأی مورد نظر خود داشته باشد که به این کار اعاده دادرسی می‌گویند.

اما در این میان اعاده دادرسی کیفری از اهمیت بالایی برخوردار است و با شرایط ویژه نیز همراه می باشد که بهتر است بدانید که اعاده دادرسی کیفری اصولاً می‌تواند یک روش درست و منطقی برای شکایت در جهت حکم ابلاغ شده توسط دادگاه محترم باشد که شما با داشتن یک وکیل متخصص و باتجربه به خوبی و یا با وجود اشخاصی مانند:

محکوم علیه یا خود وکیل و حتی وراث قانونی در برخی شرایط می‌توان برای اعاده دادرسی کیفری اقدام نمود؛ بهتر است بدانید که در این نوع اعاده دادرسی مانند اعاده دادرسی ساده مهلت خاصی وجود ندارد به همین خاطر وکیل شما می‌تواند به راحتی هر زمان که بخواهد نسبت به تنظیم دادخواست خود در مورد اعاده دادرسی کیفری مقدمات کار را فراهم نماید.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

اعاده دادرسی کیفری

باتوجه به ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی  کیفری در چه شرایطی میتوان اقدام به طرح دادخواست اعاده دادرسی نمود؟

  • فرد به اتهام قتل محکوم شده باشد ولی شخص به صورت اتفاقی زنده مانده باشد میتوان دادخواست اعاده دادرسی به دادگاه ارائه نمود.
  • چندین شخص به اتهام جرمی که انجام آن فقط توسط یک نفر امکان پذیر است نه توسط چندنفر به صورت همزمان محکوم شده باشند رای محکومیت آنها دچار مشکل است.
  • دو فرد در یک زمان به علت انجام یک جرم آن هم به یک شکل مشترک از طریق دو مرجع قضایی متفاوت محکوم شده اند در این صورت قطعا یکی از آنها بی گناه است و میتواند درخواست اعاده دادرسی کند.
  • برای یک شخص با یک جرم فقط باید یک حکم صادر شود و فرد نباید برای انجام یک جرم چندین بار مجازات شود.
  • در دادگاه ثابت شود که شاهدان و شهادت های آورده شده در دادگاه جعلی بوده و کذب بودن آنها ثابت شود میتوان اعاده دادرسی نمود
  • پس از صدور حکم ادله ای ارائه شود که موجب اثبات بی گناهی فرد شود.
  • در صورتی که عمل انجام شده قانونا جرم شناخته نشود یا مجازات آن از مجازات تعیین شده قانونی بیشتر باشد.

نحوه رسیدگی اعاده دادرسی کیفری

این نکته را از یاد نبرید که اعاده دادرسی کیفری اصولاً دیوان عالی کشور مربوط می شود و شما با داشتن یک وکیل به خوبی می توانید از هزینه موجود برای اعاده دادرسی کیفری نیز مطلع باشید و اینگونه یک برآورد هزینه را برای خود انجام دهید.

شما عمدتاً می توانید به خاطر نوع جرمی که انجام شده است و هم‌چنین برای پیدا نمودن مجرم از اعاده دادخواست کیفری استفاده کنید؛ بدون شک وکیل شما این نکات را یادآور خواهد شد که عمدتاً ۶۹۹ ماده در مورد اعاده دادرسی کیفری در قانون وجود دارد که یک وکیل مجرب به خوبی با این ماده ها آشنایی کامل دارد و می تواند از کلیات و جزئیات آن به خوبی برای رساندن شما به نتیجه مطلوب استفاده کند.

برخی مواقع در مورد رأی صادره و صدور آن ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد و نتوان به رأی صادره اعتماد نمود، چرا که با وجود مدارک محکم و مهمی که وکیل در دست دارد می توان به راحتی اعاده دادرسی کیفری داشت و باعث شد که دادگاه محترم روال رسیدگی خود را به شکل جدی و ویژه تری مورد بررسی و بازیابی قرار دهد که البته اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی منتقل می شود.

در چه صورتی میتوان به دادگاه درخواست اعاده دادرسی کیفری کرد؟

در صورتی که یکی موارد زیر در پرونده وجود داشته باشد میتوان برای پرونده درخواست اعاده دادرسی کیفری کرد که در صورت صادر شدن حکم و حتی به اجرا گذاشتن حکم هم دادگاه درخواست اعاده دادرسی کیفری را بررسی میکند این موارد عبارتند از:

  1. در صورتی که شخصی به اتهام قتل فردی محکوم به قصاص شده باشد و بعد از مدتی ثابت شود که فرد زنده است.
  2. در صورتی که چند نفر به علت ارتکاب جرمی که مرتکب شدن به آن فقط توسط یک نفر ممکن است محکوم شده اند.
  3. دونفر در دو دادگاه به علت ارتکاب جرمی مشابه محاکمه شده و دو حکم متفاوت میگیرند و احکام صادر شده با هم در تضاد باشند در این صورت یکی از آن دو نفر باید تبرئه شوند و بی گناه اعلام شوند.
  4. در دادگاه ثابت شود اسناد و مدارک یا شواهدی که بر اساس آنها حکم صادر شده جعلی بوده .

ضرورت وجود وکیل با تجربه

شما با مشورت و مراجعه به یک وکیل متخصص در حوزه کیفری به خوبی خواهید توانست با داشتن مدارک عالی در خصوص اعتراض به رأی دادگاه اعاده دادرسی کیفری را تقاضا نمایید، ضرورت وجود یک وکیل ماهر به این دلیل است که به خوبی می‌داند که تنظیم دادخواست را باید چگونه انجام داده و به کجا ارجاع دهد، شما به واسطه‌ی اعاده دادرسی کیفری می تواند امید زیادی برای تجدید نظر حکم قضایی داشته باشید ولی باید تمام مدارک به شکل ویژه تنظیم گردد و در آن هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد.

بهتر است این نکته را خاطر نشان کنم که شما در دادخواست اعاده دادرسی کیفری باید بدانید که علاوه بر محدود نبودن مهلت حکم؛ در هر مقطعی می توان فرد تقاضای خود را مطرح نماید و اعتراض خود را ثبت کند.

بهتر است بدانید شما به عنوان یک فرد شاکی می توانید یک شکایت نامه را به وسیله‌ی وکیل خود تنظیم نماید و بدین طریق از دادگاه محترم بخواهید که نسبت به شکایت شما اقدامات لازم را فراهم آورند و این نکته را از یاد نبرید که شما تنها به دادسرایی می توانید شکایت خود را تحویل دهید که پرونده در آن حوزه در گردش و رسیدگی بوده است چرا که به این طریق شکایت شما مورد بازیابی قرار خواهد گرفت در اینجا شما به ضرورت و اهمیت وجود یک وکیل به طور حتم پی بردید.

اعاده دادرسی کیفریاعاده دادرسی کیفری

اهمیت اعاده دادرسی کیفری

بهتر است در مورد اعاده دادرسی کیفری امید خود را از دست ندهید چرا که در بسیاری از شرایط این اعاده به نتیجه مطلوب می رسد و هنگامی که شما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید بدون شک وکیل خواهد توانست به نوع رای صادر شده از سمت قاضی در دادگاه توجه به خوبی نشان دهد.

در برخی شرایط دادگاه را مجاب کند که به بسیاری از مدارک توجه نشده است و یا حتی بسیاری از مدارکی که ارائه شده است از اعتبار بالایی برخوردار نبوده و در برخی موارد نیز اگر احتیاج به شهادت در دادگاه بوده است، نوع شهادت طرفین به هیچ‌عنوان درست و به حق نبوده که به این عنوان آن ها  میتوانند در اعاده دادرسی کیفری می نتیجه را عادلانه تر بررسی نماید.

وکیل شما به خوبی می‌تواند با توجه به آشنایی به تمام ماده و تبصره های موجود در مورد اعاده دادرسی کیفری یک دادخواست درست و با مدارک قطعی را به دیوان عالی ارائه دهد تا بتواند بدین‌گونه با قدم های استوار کار خود را شروع نماید و وکیل به شما این نکته را یادآوری خواهد کرد که قبل از اعاده دادرسی کیفری حتما در مورد تمام مدارک خود اطمینان کامل را داشته باشید تا بتوانید با بازدهی بهتری نسبت به پرونده مورد نظر روبه‌رو شوید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام