اعاده دادرسی 474

اعاده دادرسی 474

اعاده دادرسی از جمله روش‌ های شکایت از احکام می باشد که راهی برای برگشت به دادگاه صادرکننده حکم قبلی محسوب می ‌شود. در ادامه مقاله به اعاده دادرسی 474 می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل ماده 474 هستید با مشاوران ما با شماره 02191004858 تماس بگیرید

مبنای اعاده دادرسی 474

هدف اصلی از اعاده دادرسی 474 حفظ حق و اجرای عدالت می باشد و دادرس نیز مانند سایرین در معرض خطا و اشتباه قرار دارد. در صورتی که در نتیجه دادرسی حکمی صادر شود که با خطا همراه باشد ، تردیدی نیست که باید به طور مجدد مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. بنابراین برای این که رأی دادگاه‎ ها مصون از خطا باشد ، اعاده دادرسی پیش‎بینی شده است.

دادگاه پس از بررسی دادخواست اعاده دادرسی 474 ، موضوع را صورت‎ جلسه کرده و به همین وسیله قرار قبول یا رد دادخواست را صادر می ‎کند.

اگر چنان چه قرار قبولی دادخواست صادر شود ، دادگاه دستور تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به همراه نسخه دوم دادخواست به طرف مقابل و ابلاغ وقت به درخواست ‎کننده را صادر می‎ کند. هرگاه قرار رد درخواست صادر شود ، این قرار به طرفین ابلاغ می ‎شود.

اعاده دادرسی 474

اجرای حکم اعاده دادرسی

قابلیت اعاده دادرسی 474 و حتی صرف درخواست اعاده دادرسی مانع از اجرای حکم نیست. در صورتی که قرار قبولی درخواست اعاده دادرسی صادر شود ، با تشخیص دادگاه علایمی مبنی بر نادرست بودن حکم وجود دارد.

در مواردی که جبران این خسارت ناممکن است ، اجرای حکم متوقف می‎ شود. با توجه به ماده اعاده دادرسی 474 قانون آیین دادرسی مدنی ، با صدور قرار قبولی اعاده دادرسی اصل بر توقف عملیات اجرایی حکم است.

مگر اینکه محکوم‎ به ، مالی باشد و محکوم ‎له تأمین مناسبی برای اجرای حکم بدهد. البته عملیات اجرایی زمانی متوقف می ‎‌شود که حکم در حال اجرا باشد اما در صورتی که حکم قبلاً اجرا شده بود ، دادگاه تا صدور حکمِ اعاده دادرسی نباید در خصوص اعاده‎ وضعیتِ عملیات اجرایی تصمیم بگیرد.

دادگاه در این خصوص نباید رأساً اقدام کند بلکه با تقاضای خواهانِ اعاده دادرسی 474 ، دادگاه دستور توقف اجرای حکم را می ‎دهد.

پس از توقف عملیات اجرایی تا معلوم شدن نتیجه‎ قطعی ، اعاده دادرسی هم چنان متوقف می ‎ماند مگر اینکه محکوم‎ به مالی باشد و محکوم ‎له درخواست ادامه‎ آن را مطرح کند که در این ‎صورت با اخذ تأمین ، عملیات اجرایی ادامه می ‎یابد.

اعاده دادرسی 474

درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه ها اعم از آن که حکم مذکور به اجراء گذاشته شده یا نشده باشد در موارد زیر پذیرفته خواهد شد :
کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.
چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه‏ ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.
شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضائی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد ، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم ، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.
درباره شخصی به اتهام واحد ، احکام متفاوتی صادر شود.

وکیل کیفری تهران در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین نیز شده است.

اعاده دادرسی آخرین مرحله و روشی است که می توان به یک حکم قطعی اعتراض کرد . اعاده دادرسی به دو دسته اعاده دادرسی مدنی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم می شوند .

یکی از مهم ترین و متفاوت ترین موارد اعاده دادرسی زمانی می باشد که رییس قوه قضاییه یک حکم قطعی که در هر یک از مراجع قضایی صادر شده است را مخالف مقررات شرعی تشخیص دهد .

در این مقاله با اعاده دادرسی 474 آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت که در این زمینه تخصص دارد مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل اعاده دادرسی در امور اصول دادرسی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره با مشاورین مجرب می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط  باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام