وکیل قصورات پزشکی چه مسئولیتی دارد؟

وکیل قصورات پزشکی 

پزشکی یکی از سخت ترین حرفه هاست که به طور مستقیم با جان انسان ها سروکار دارد. اما گاهی کادر درمان در جریان درمان بیمار، خطاهایی اساسی مرتکب می شوند که لازم است آن را پیگیری کرد، بنابراین بیمار با داشتن وکیل قصورات پزشکی و ادله مبنی بر خطا کار بودن پزشک، می تواند به مراجع قانونی شکایت کند.

منظور از قصور پزشکی چیست؟

قصور پزشکی عملی است که توسط پزشک و تیم او با سهل انگاری ،معالجه اشتباه و و برخلاف شان حرفه ای پزشک انجام شود و  در نتیجه ی فعالیت ها آنها جان بیمار را به خطر بی افتد یا به او صدمه ای وارد شود.

قصورات پزشکی یکی از مصادیق خطای جزایی به شمار میرود.

خطای جزایی خطایی است که در حین انجام فعالیت در حرفه ای معین اتفاق می افتد مانند خطا در درمان بیماران و آسیب رساندن به آنها و یا اشتباه کردن وکیل  کیفری در دفاع از موکل خود.

در تبصره 3 از ماده295 در رابطه با خطای جزایی آمده است که:

« هر گاه بر اثر بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم مهارت و عدم رعایت مقررات مربوط به امری قتل یا ضرب یا جرح واقع شود به نحوی که اگر آن مقررات رعایت می شد حادثه ای اتفاق نمی افتد قتل و یا ضرب و یا جرح در حگم شبه عمد خواهد بود.»

 

تخصص نداشتن پزشک در اموری که به عهده ی او گذاشته میشود چه نتایجی به همراه دارد؟

تعداد زیادی از پرونده هایی که امروز در محاکم قضائی به جریان می افتد اکثرا به این دلیل هستند که پزشک دانش و تخصص لازم برای انجام آن کار را نداشته و با طمع کردن باعث آسیب رساندن به بیمار شده است و خساراتی را به او وارد کرده که جبران کردن آن غیر ممکن است.

در این شرایط است که بیمار با مشورت گرفتن از وکیل متخصص قصورات پزشکی میتواند اقدام یه شکایت کردن از پزشک نماید.

پس یادمان باشد صرف پزشک بودن پزشکان دلیل بر این نمیشود که از پس هرکاری بر بیایند و باید توجه داشته باشیم که حتما باید در اموری که ما در آن احتیاج به کمک پزشک داریم باید تخصص داشته باشند.

 

کدام یک از قصورات پزشکان عمدی و کدام یک غیر عمدی میباشد.

قصورات پزشکی عمدی

1_گاهی اوقات پیش می آید که پزشک با بیمار وارد درگیری میشود و عمدا به او صدمه ای میرساند که در این صورت پزشک مقصر میباشد.

2_افشای اسرار بیمار توسط پزشک طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات تا یک سال حبس ، مجازات پزشک مجرم است.

3_اگر پزشک به دلیل سود بیشتر مالی و یا حتی به دلیل راحتی خود بیماری را که برای درمان آن به تجهیزات بیشتری نیاز است به بیمارستان منتقل نکند و او را مطب یا درمانگاه خود مداوا کند ، در صورت صدمه دیدن بیمار پزشک مقصر است.

4_سقط جنین به دستور قانون و به خاطر صلاح دید پزشکی در مراکز پزشکی انجام می شود که موضوعی جداگانه است. اما اگر به صورت غیر قانونی و یا عمدی صورت بگیرد دارای مجازاتی است که قانون تعیین کننده است. زیرا سقط جنین مصداق قتل نفس است.

5_صدور گواهی های پزشکی خلاف واقع نیز از تخلفاتی است که زیاد توسط برخی از پزشکان صورت می گیرد. صدور گواهی های پزشکی جعلی و یا نوشتن اضافات و اغراق در اصل موضوع یا بیماری در گواهی ها صادره خلاف قانون است. زیرا این گواهی ها حتما برای موضوعی که در آن تخلف صورت می گیرد، به کار برده خواهد شد.

6_تبلیغات دارویی و پزشکی غیر قانونی که فقط هدف از آن سود مالی و کلاهبرداری باشد. دارو هایی که استاندارد و مجوز بهداشت نداشته باشند و یا از جزء کالاهای قاچاق باشد. یا تبلیغ دارویی که اصلا مناسب بیماری شخص یا اشخاص خاصی نیست و فقط به خاطر سود مالی تاکید بر استفاده از آنها برای بیمار می شود.

قصورات پزشکی شامل چه مواردی میباشد؟

قبل تر در تعریف جرایم پزشکی توسط وکیل جرائم پزشکی گفته شد؛ جرایم پزشکی شامل جرایمی عمدی و غیر عمدی است. بیشتر جرایمی که در مراجع ذی ربط به آن رسیدگی می شود، مربوط به جرایم غیر عمدی و سهوی پزشکان است. جرایم غیر عمدی پزشک شامل تمامی اعمالی است که در زیر نام برده خواهد شد.

1_قصور پزشکی که ناشی از اهمال و سهل انگاری شخص پزشک باشد. گاهی پزشک به علت سهل انگاری و یا اهمال غیر عمدی باعث ایجاد زیان جسمی و ضرر مالی به شخص بیمار میشود.

2_عدم دانش کافی و مهارت های لازم پزشک، گاهی موجب روند درمانی اشتباه و یا نسخه نویسی اشتباه شده است، که به طور عمد این واقع صورت نگرفته است و صرفا به خاطر نداشتن دانش کافی پزشک و عدم مهارت کافی او رخ داده است.

3_ بی احتیاطی از دیگر جرایم غیر عمدی پزشکی است. عوارض ناشی از درمان یا عملی که بر اثر بی احتیاطی پزشک صورت بگیرد به عنوان جرایم غیر عمد محسوب می شود.

در هر کدام از موارد فوق پزشک مسئول شناخته می شود و همچنین شخص تخطی کننده نیز خود پزشک شناخته می شود.

موارد دیگری که جزئی از قصورات پزشکان است

1_گاهی شکایاتی از پزشک و یا کادر درمانی او می شود که مربوط به نحوه برخورد آنان با بیماران یا مراجعه کنندگان است. توهین و به کاربردن الفاظ رکیک در جامعه به طور کلی و به صورت عام جرم است و دارای مجازاتی است که قانون در نظر گرفته است. حال اگر از سوی پزشک معالج و یا تیم او یا کادر بیمارستان یا هر مرجع درمانی به بیمار و همراهان او توهین شود بیمار یا نماینده قانونی او و یا خانواده شخص می توانند با مراجعه به نزد بهترین وکیل جرایم پزشکی اقدام به شکایت از پزشک کنند و خواهان مجازات آن در مراجع قضایی شوند.

2_همچنین عدم پذیرش بیماران اورژانسی که در معرض خطر جانی است ، توسط مرکز درمانی نیز جرمی قطعی محسوب می شود. به هر دلیلی ، اگر این مراکز یا پزشکان آن مرکز از پذیرش بیماران اورژانسی امتناع کنند ،متخلف هستند و به وسیله قانون مجرم شناخته می شوند.

3_نبود امکانات در مراجع درمانی و پذیرش بیماری که با وجود امکانات لازم قابل درمان باشد نیز تخلف محسوب می شود و پزشک معالج و کادر درمان متخلف هستند.

 

انواع قصورات پزشکی

برای بررسی موضوع قصورات پزشکی لازم است تا ابتدا به دو مفهوم “قصورات پزشکی” و “جرائم پزشکی” بپردازیم:

تفاوت تخلفات (قصورات) و جرایم پزشکی

قصورات پزشکی، نقض تکالیفی است که به عهده پزشک گذاشته شده است و در واقع وظیفه صنفی او می باشد. وظیفه ای که در صورت عدم انجام آن، پزشک متخلف شناخته می شود.

مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه، تخلفات صنفی مرتبط با حرفه پزشکی، تخلف بوده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی می باشد.

جرائم پزشکی مواردی با اهمیت تر است که در صورت رعایت نشدن جرم تلقی می شود. برای مثال زیانی به بیمار که به مرگ وی منجر شود اگر بر اساس قانون جرایم پزشکی باشد، جرم بوده و مرجع رسیدگی به آن، محاکم دادگستری می باشد.

اگر می خواهید در مورد انواع جرایم پزشکی، مجازات آن و اختیار کردن وکیل جرایم پزشکی بدانید مقاله “ وکیل جرائم پزشکی چه مسئولیتی دارد؟” را از دست ندهید.

وکیل قصورات پزشکی چه وظیفه ای دارد

تفاوت قصور و تقصیر پزشکی چیست؟

واژگان قصور و تقصیر از نظر معنا به نظر مشابه هستند و هر دو به معنای اهمال می باشد. اما در قانون، واژه تقصیر به معنای غفلت و کوتاهی کردن بوده و زمانی قصور پزشکی مطرح می شود که پزشک به طور غیر عمدی مرتکب خطایی شود.

تقصیر، به معنای کوتاهی کردن در انجام وظیفه به صورت عمدی است. مصادیق تقصیرات پزشکی، طبق ماده 616 قانون مجازات اسلامی، شامل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نبود مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی است.

در صورتی که تقصیر یا قصور پزشکی به ایجاد جراحت و آسیب به بیمار و یا فوت او منجر شود، جرم محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع قضایی است.

اما در ادامه به قصورات پزشکی و مرجع رسیدگی به آنها اشاره می کنیم.

مرجع رسیدگی به قصورات پزشکی کجاست؟

به دلیل آن که موضوعات پزشکی، تخصصی بوده و نیازمند تحقیقات افراد متخصص است، سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به تخلفات پزشکی می باشد.

طبق ماده 616 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که تقصیر یا قصور پزشک، به مرگ بیمار منجر شود، جزای آن یک تا سه سال حبس می باشد. البته اگر این جرم غیر عمدی باشد، امکان صدور مجازات دیگری به جای حبس وجود دارد.

کمبود امکانات اضطراری پزشکی، دریافت هزینه های بیش از تعرفه پزشکی از بیمار، عدم پذیرش بیماران اورژانسی و برخورد نامناسب با بیماران از دلایل شکایت افراد از کادر درمان است.

جالب توجه است که بیشترین دلیل شکایت از پزشکان و کادر درمان به دلیل برخورد نامناسب با بیماران، بوده است. البته شکایت کردن بابت این موضوع با توجه به مرجع رسیدگی به آن، چندان راحت نیست بنابراین بهتر است تا از یک وکیل مقصورات پزشکی کمک بگیرید.

طرح دعوای حقوقی در جرایم پزشکی:

این دعوا زمانی اقامه میشود که شاکی بخواهد خسارت و زیانی که پزشک به او وارد کرده را از طریق حقوقی دریافت کند که در این صورت با ارائه کردن دادخواست در محاکم عمومی درخواست خود را به دادگاه ارائه میدهد.

طرح دعوای کیفری در جرایم پزشکی:

1)جرایم عمومی:

در دعاوی کیفری در صورتی که عمل جنبه ی مجرمانه داشته باشدشاکی میتواند با طرح شکوائیه ی کیفری و مراجعه به مراجع قضایی درخواست پیگیری شکایت خود را کند.دادسرای مقامات قضائی هم ابتدا باید دلایل کافی برای احضار و یا جلب کسی که از او شکایت شده را جمع آوری کنند در غیر این صورت جلب کردن و یا احضار افراد بدون مدرک کافی غیرقانونی میباشد  و در نهایت بعد از اینکه مدارک کافی علیه کسی که از او شکایت شده جمع آوری شد همانند سایر متهمان به پرونده او رسیدگی میشود.

2)جرایم ناشی از حرفه و شغل پزشکی:

اگر جرم وخطایی که از سوی پزشک اتفاق افتاده خطایی باشد که مرتبط با حرفه ی پزشکی باشد شاکی میتواند از پزشک به دادسرا شکایت کند و تقاضای دیه کند برای مثال هنگامیکه شخصی در هنگام عمل به علت خطایی که پزشک مرتکب شده صدمه ای به کلیه و یا قسمت دیگری از بدنش وارد شده در این صورت میتواند از پزشک شکایت و طلب دیه کند.

بعد از طرح شکایت در دادسرا،دادسرا شروع به جمع آوری ادله برای اثبات جرم پزشک میکند و در این مسیر از دو مرجع کمک میگیرد که اولین مرجع هیات بدوی انتظامی پزشکی شهرستانی است که جرم در آن اتفاق افتاده که میتواند در این زمینه نظریه ی کارشناسی بدهد و تایید کند که جرم اتفاق افتاده توسط پزشک ناشی از حرفه،قصور و تخلف پزشک بوده یا خیر.

مرجع بعدی هم پزشکی قانونی است که در خصوص میزان و نوع صدمه وارد شده نظر میدهد.

 

بیماران زیادی روزانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند تا بیماری خود را درمان کنند؛ اما گاهی کادر درمانی، اشتباهاتی مرتکب می شوند که منجر به ایجاد صدمات جبران ناپذیری به بیمار می شود. در این شرایط، بیمار می تواند با داشتن وکیل قصورات پزشکی و ادله، مبنی بر خطا کار بودن پزشک به مراجع قانونی شکایت کند.


چگونه از وکیل قصورات پزشکی درخواست کمک کنیم؟

همانطور که قبلا اشاره شد جرائم پزشکی موضوعی تخصصی بوده و نیازمند بررسی و تحقیق بسیار است. طی کردن فرایند شکایت از پزشکان به دلیل قصورات پزشکی، همراه با مشاورین مجرب و همچنین وکیل قصورات پزشکی، بسیار مهم است.

شاید بهترین وکیل قصورات پزشکی در همه شهر ها نباشد. بنابراین شما می توانید در موسسه حقوقی ملی وکیل ، از مشاوره با همکاران ما در این زمینه بهره مند شوید.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام