جرم قاچاق کالا چیست؟

به طور کلی جرم قاچاق کالا زمانی اتفاق می افتد که کالایی بدون عبور از مسیر قانونی به خارج از کشور صادر یا به کشور وارد شود. در این صورت قانونگذار این اختیار را به دولت داده است تا به عنوان متولی اصلی واردات و صادرات کالا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و به عنوان شاکی در دادگاه حضور داشته باشد.

جرم قاچاق کالا از آن دسته جرائمی محسوب می شود که می تواند سیستم اقتصادی را فلج و تاثیر منفی در زندگی افراد جامعه داشته باشد. از این رو در قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله به اندازه ای مهم و حیاتی است که بخش مجزایی در سیستم قضایی کشور تحت عنوان ” قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ” به آن اختصاص داده شده است.

New folder 1

اگر بخواهیم کمی ساده تر در مورد جرم قاچاق کالا صحبت کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که هر کالایی که با هدف تجاری از کشور خارج یا به کشور وارد شود بدون آن که مراحل قانونی متناسب با آن طی شود جرم قاچاق کالا اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید که این جرم فارغ از حجم یا تناژ کلی محصول و کالا مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت ساده تر لزوما قرار نیست یک تریلی کالا به شکل غیر قانونی به کشور وارد یا از کشور خارج شود تا جرم قاچاق کالا اثبات شود. این که شما کالایی در ساک مسافرتی خود داشته باشید و ثابت شود این کالا جهت عرضه به بازار است عملا شما از دید قانون یک قاچاقچی محسوب می شود.

 

همین مسئله به خوبی یکی از مهمترین چالش های جرم قاچاق کالا را نشان می دهد. در واقع سوال اصلی این است که چگونه می توان اثبات کرد کالایی با هدف تجاری و به شکل غیر قانونی وارد یا خارج شده است؟ زمانی که کالایی به شکل عمده مانند همان یک تریلی وارد یا خارج شود می توان به یقین رسید که این نقل و انتقال با هدف تجاری صورت گرفته است. اما در حالتی که تعداد یا حجم کالا کمتر باشد چگونه می توان این مسئله را اثبات کرد؟

برخی از سودجویان از همین ابهام اساسی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سوء استفاده کردند. به طور مثال برخی از واردکنندگان پوشاک با گسیل کردن تعداد زیادی مسافر به خاک ترکیه و پر کردن کیف آن ها با لباس های ترک عملا صحنه را به نوعی ترتیب دادند که به نظر این مسافران تنها برای مصرف شخصی اجناس را وارد می کنند و این یعنی دور زدن قانون!

 

جرم قاچاق کالا و تاثیراتی که دارد

در بالا از اهمیت و حساسیت جرم قاچاق کالا صحبت کردیم. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا قانون گذار به این اتفاق با حساسیت بیشتری نگاه کرده است؟

برای درک این موضوع بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم. فرض کنید که اقتصاد چیزی شبیه به یک ماشین است که از تعداد زیادی چرخ دنده تشکیل شده است. هر کدام از این چرخ دنده ها نمادی از یک بنگاه اقتصادی بزرگ یا کوچک است. به طور مثال یک سوپرمارکت محلی و یا یک کارخانه بزرگ ملی هر کدام می تواند یکی از این چرخ دنده ها در این ماشین اقتصادی باشد. تنها تفاوتی که بین این چرخ دنده ها وجود دارد بزرگی و کوچکی آن هاست. هرچه بنگاه اقتصادی بزرگ تر باشد چرخ دنده بزرگ تر می شود. نکته ای که وجود دارد این است هر کدام از این چرخ دنده ها به چرخ دنده های دیگر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم متصل شده است. بنابراین با چرخش یک چرخ دنده سایر چرخ دنده ها شروع به حرکت می کند و عاملی که باعث این چرخش می شود چیزی جز سرمایه یا پول نیست. به طور مثال زمانی که شما از یک سوپر مارکت خرید می کنید پول به این چرخ دنده تزریق می کنید. این سوپرمارکت برای تهیه کالای بیشتر بخشی از این سرمایه را به چرخ دنده بزرگ تر مانند تولید کننده انتقال می دهد و این داستان در کل چرخ دنده ها وجود دارد. ماشین کلی اقتصاد زمانی حرکت می کند که این سرمایه به درستی بچرخد و از تمامی چرخ دنده ها عبور کند. دولت به عنوان متولی اصلی اقتصاد موظف است که جریان سرمایه را مدیریت کند. حال تصور کنید جایی از این ماشین سوراخ باشد و چرخ دنده ای سرمایه را به خارج از ماشین منتقل کند. این چرخ دنده دقیقا همان نقش قاچاق کالا و ارز را بازی می کند. در این حالت سرمایه مورد نیاز برای اقتصاد از بین می رود و دولت نمی تواند این جریان سرمایه ای را به داخل برگرداند. بر اساس این مثال می توان کاملا حدس زد که چرا قانون گذار تا به این اندازه نسبت به جرم قاچاق کالا حساس بوده و سعی کرده است دید کاملی نسبت به این موضوع داشته باشد.

New folder 2 1

 

جرم قاچاق کالا در قانون

از نظر قانون 4 نوع کالا در زمینه واردات و صادرات وجود دارد:

1-      کالای ممنوعه – کالاهایی هستند که تحت هیچ عنوان وارد یا صادر نمی شوند. به طور مثال مشروبات الکلی در دسته این کالاها قرار می گیرند.

2-      کالای مجاز- کالاهایی که با عبور از مراحل گمرک اجازه ورود به داخل کشور و یا صادر شدن را دریافت می کنند.

3–      کالای مجاز مشروط – این دسته از کالاها به جز مراحل قانونی و گمرکی باید دارای مجوز از وزارت مطبوع را داشته باشد.

4-      کالای یارانه ای – برای این دسته از کالاها که به عنوان کالای ضروری در جامعه شناخته می شود دولت یارانه هایی در نظر می گیرد تا قیمت مصرف کننده کاهش پیدا کند.

بر اساس این 4 نوع کالا می توان مجازات جرم قاچاق کالا را این گونه بیان کرد:

1-      در جرم قاچاق کالای ممنوعه مجازات ضبط کالا، جریمه نقدی حداکثر 5 برابری ارزش کالا و حداکثر 5 سال حبس در نظر گرفته شده است.

2-      در جرم قاچاق کالا مجاز ضبط کالا و جریمه حداکثری دو برابر ارزش کالا در نظر گرفته می شود.

3-      در جرم قاچاق کالا مجاز مشروط ضبط کالا و جریمه حداکثری 3 برابری ارزش کالا اعمال می شود.

4-      در جرم قاچاق کالا یارانه ای ضبط کالا و جریمه حداکثری 4 برابری ارزش کالا تعیین می شود.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام