لایحه در خصوص جرایم پزشکی

برای نگارش لایحه در خصوص جرایم پزشکی باید نکات مختلف حقوقی رعایت شود. وکیل جرایم پزشکی با در نظر گرفتن شرایط پرونده به دفاع از موکل خود می پردازد.

حرفه پزشکی با سلامت روح و روان افراد و جان ایشان سر و کار دارد. سهل انگاری پزشک می تواند خطرات زیادی به وجود آورد. بروز نتایج دور از انتظار بحث قصور پزشک و تقصیر وی را مطرح می کند.

برای تنظیم لایحه در خصوص جرایم پزشکی وکیل در نظر میگیرد که مسئولیت پزشک از چه نوعی است. آیا بحث قصور پزشکی مطرح است یا در اثر تقصیر کادر درمان حادثه اتفاق افتاده است؟

نکات مهم لایحه در خصوص جرایم پزشکی

برای تنظیم لایحه در خصوص جرایم پزشکی دو اصطلاح قصور و تقصیر مورد توجه قرار می گیرد. قصور به معنای کوتاهی و اهمال کردن است. به عبارت دیگر شخص ممکن است به صورت سهوی مرتکب قصور پزشکی شود.

تقصیر به معنای کوتاهی کردن و خطا کردن می باشد. زمانی که شخص عمدا در انجام وظایف خود کوتاهی کرده، و در اثر عمل وی ضرر و زیانی به بیمار وارد شود مسئولیت مدنی یا جزایی وی مطرح می شود.

 

نکات مهم لایحه در خصوص جرایم پزشکی

در قانون مصادیق مختلف جرایم پزشکی آمده است. وکیل کیفری با توجه به مصادیق جرم لایحه در خصوص جرایم پزشکی را تهیه می کند. ماده 648 قانون مجازات اسلامی از جمله این جرایم است که به افشاء اسرار بیمار توسط پزشک اشاره دارد.

همچنین جرایمی همچون عدم رعایت موازین علمی، صدور گواهی خلاف واقعیت، فریب بیمار با تبلیغات دروغین، سهل انگاری، خطا در نسخه پیچی، کوتاهی در رعایت نظام نامه پزشکی هنگام عمل جراحی و…. مورد پیگرد قانونگذار قرار میگیرد.

انواع مسئولیت پزشک

برای تنظیم لایحه در خصوص جرایم پزشکی سه نوع مسئولیت برای پزشک در نظر گرفته می شود. مسئولیت مدنی، مسئولیت کیفری و مسئولیت انتظامی که هر کدام از این موارد در مرجع قانونی مربوط به خود مورد رسیدگی قرار می گیرد.

14

 

زمانی که بحث تقصیر پزشک مطرح باشد، در خصوص جرایم پزشکی به دادگاه جزایی ارسال می شود. باید میان عمل شخص و نتیجه حاصله رابطه علت و معلول برقرار باشد. به این ترتیب شخص علاوه بر جبران خسارت مادی محکوم به مجازات های مختلف مانند حبس، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی خواهد شد.

در مسئولیت مدنی بحث ضرر و زیان مادی مطرح می باشد. در متن لایحه در خصوص جرایم پزشکی می توان به عمل شخص پزشک یا گروه تحت هدایت ایشان مانند پرستار و دستیار اشاره کرد. همچنین ورود ضرر و زیان از طریق ابزار آلات به کار گرفته شده از جمله مسئولیت هایی است که پزشک معالج باید پاسخگو باشد.

نظام نامه پزشکی پزشکان را مکلف می کند که از یک سری از اصول و ضوابط حرفه ای تبعیت نمایند. تخطی از این وظایف موجب تشکیل پرونده در دادسرای انتظامی نظام پزشکی خواهد شد.

نمونه لایحه در خصوص جرایم پزشکی

وکیل جرائم پزشکی برای نگارش لایحه در خصوص جرایم پزشکی نکات مختلف را در نظر می گیرد. نوع مسئولیت پزشک در میزان مجازات و نحوه جبران خسارت وی موثر می باشد. در زیر یک نمونه لایحه در خصوص جرایم پزشکی آورده می شود.

 

نمونه لایحه در خصوص جرایم پزشکی

نمونه لایحه

خواهان: …

خوانده: ….

خواسته: جبران خسارت در خصوص ایراد صدمه روحی و جسمی در اثر انجام عمل جراحی خلاف قواعد پزشکی، تعقیب پزشک مربوطه به عنوان متهم ردیف اول

دلایل: پرونده پزشکی، گواهی صادره از پزشکی قانونی

ریاست محترم دادگاه:

اینجانب …. فرزند… در تاریخ …. مورد عمل جراحی جهت ایمپلنت دندان قرار گرفتم. پزشک بنده بنام.. فرزند… در جراحی اولیه تمام دندان های بنده را بدون در نظر گرفتن قواعد پزشکی از دهان خارج کردند. گواهی پزشکی قانونی حاکی از آن است که این عمل پزشک با روش های غیر علمی و همراه با آسیب های فراوان صورت گرفته است.

پس از این عمل جراحی بنده متحمل درد و رنج فراوان شدم. ایشان از من خواستند یک ماه بعد برای جایگذاری ایمپلنت اقدام نمایم. اما در مهلت مقرر مطب ایشان بسته بود. بعد از تماس های مکرر وقت دیگری برای من در نظر گرفتند. بنده با داشتن 50 سال سن با نبود دندان دچار مشکلات گوارشی فراوان شده و در این مدت بسیار وزن کردم. این شخص بدون در نظر گرفتن این موارد بنده را معطل نگه داشتند. در هر حال بعد از اولین جلسه ایمپلنت بنده دچار درد زیادی شده و به اورژانس مراجعه کردم. به من گفته شد عفونت تمام دهان من و قسمت گلو را پر کرده است. طبق نظر پزشک حاضر در بیمارستان ایمپلنت بسیار غیر حرفه ای انجام شده بود.

با بروز این حوادث من از آقای … به عنوان پزشک معالج به دلیل ورود ضرر و زیان مادی و معنوی و آسیب های روحی و جسمی فراوان شکایت خود را به ثبت رساندم. از دادگاه محترم می خواهم که با توجه به گزارشات پزشکی قانونی درباره مسئولیت مدنی و کیفری ایشان تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام