شرایط صدور حکم جلب سیار

در خصوص شرایط صدور حکم جلب سیار چه می دانید؟ شرایط صدور حکم جلب سیار از جمله موارد مهمی است که صدور این حکم از طرف دادگاه ضروری می باشد. حکم جلب سیار یکی از دو نوع حکم جلبی است که توسط دادگاه صادر می شود. این حکم به منظور خاتمه دادن به دعوای طرفین صادر شده و نحوه اجرای آن در دعواهای حقوقی و کیفری متفاوت است.

در ادامه این مقاله به بررسی شرایط صدور حکم جلب سیار و برخی موارد دیگر  خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به ادامه ی بحث بپردازیم لازم به ذکر است که اگر در پرونده های کیفری نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید از وکیل کیفری گروه راهیان کمک بگیرید.

حکم جلب سیار چیست؟

قبل از بررسی شرایط حکم جلب سیار لازم است شرح مختصری از این حکم داشته باشیم. همان گونه که از نام آن مشخص است حکم مربوطه سیار می باشد. این حکم درباره هر فردی صادر شود می توان او را در هر زمان و مکان بر اساس قانون بازداشت کرد.

نکته: حکم جلب مهم ترین و آخرین  گزینه برای اعمال فشار بر شخص بدهکاری است که در دادگاه محکوم شده است. حکم جلب دارای دو نوع سیار و عادی می باشد. در دعواهای حقوقی که مناقشه بر سر مال و اموال است این حکم به راحتی برای محکومین صادر نمی شود. در این نوع پرونده ها ابتدا لازم است فرایند حقوقی پرونده طی شود تا بتوان این حکم را از طرف دادگاه برای فرد متهم صادر کرد. در مورد دعوا ها و پرونده های کیفری موضوع کمی ساده تر است. به این ترتیب که صدور این حکم بسیار سریع بوده و بدون طی کردن هیچ پروسه ای حکم صادر می شود. لازم به ذکر است که در پرونده های حقوقی مهلت پرداخت  بدهی  به متهم داده می شود.

هدف از صدور حکم جلب سیار از طرف دادگاه

شرایط صدور حکم جلب سیار

صدور حکم جلب سیار از طرف دادگاه

قبل از در نظر گرفتن شرایط صدور حکم جلب سیار باید گفت که دادگاه با صدور این حکم دو هدف مشخص را دنبال می کند. این دو هدف شامل موارد ذیل می باشند.

۱: زمانی که دادگاه رای نهایی را صادر نماید و شخص محکوم به پرداخت بدهی شود در فاصله صدور حکم تا پرداخت بدهی شخص باید در زندان به سر ببرد.

۲: پرونده ای  که به دادگاه ارجاع داده  می شود اگر  برای تصمیم نهایی  نیاز به تحقیقات بیشتری داشته باشد قاضی حکم جلب شخصی را جهت  تحقیقات بیشتر صادر می کند. ناگفته نماند زمانی این اتفاق خواهد افتاد  که اتهام فرد متهم در  دادگاه مشخص نشده باشد.

تفاوت صدور حکم جلب عادی با صدور حکم جلب سیار چیست؟

با در نظر گرفتن شرایط صدور حکم جلب سیار، حکم جلب عادی زمانی صادر می شود که شاکی دعوا  آدرس مشخصی از طلبکار را  در اختیار داشته باشد. در چنین حالتی شخص طلبکار با دادن آدرس شخص  بدهکار  به دادگاه  می تواند اقدام به جلب او نماید و با ارائه آن به کلانتری مزتبط منطقه برای جلب متشاکی اقدام کند. حال اگر شخص طلبکار  آدرسی از بدهکار نداشته باشد و یا  بدهکار از محل زندگی  خود متواری باشد حکم جلب سیار برای او صادر می شود.  حکم صادر شده به تمامی مراجع قضایی ابلاغ  شده تا  در صورت پیدا کردن بدهکار در جهت دستگیری او اقدام نمایند.

نکته: هر حکمی که در دادگاه صادر خواهد شد پیش از صدور حتما شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است. در این میان حکم جلب سیار نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. برای صدور حکم جلب سیار شرایطی در نظر گرفته شده است که در اصطلاح آن ها را شرایط عام و خاص می گویند.  دادگاه با توجه به این شرایط حکم مربوطه را صادر می کند. لازم به توضیح است که فرایند صدور این حکم زمان بر و پیچیده می باشد.

مهم ترین شرایط صدور این حکم کدامند؟

مهم ترین شرایط صدور این حکم کدامند؟

شرایط صدور حکم جلب سیار عبارتند از:

به طور حتم صدور حکم جلب  سیار جهت  پایان دادن به  دعوا و حل و فصل آن می باشد. بنابراین مهم ترین شرط  صدور حکم آن است که اقدامات مربوطه و پروسه  شکایت شاکی طبق قانون و صحیح انجام گرفته تا حکم صادر شود.

شرط دوم برای صدور این حکم آن است که  دادگاه متهم را بدهکار دانسته  و او را بر اساس حکمی محکوم  اعلام کرده باشد.

سومین شرط از شرایط صدور حکم جلب سیار این است که آدرسی دقیق و مشخص از محکوم در دسترس نباشد.

شرط بعدی این است که محکوم با علم بر این که بدهکار است و باید بدهی خود را پرداخت نماید فرار کرده باشد.

جهت صدور حکم مربوطه، به پیش شرط ها و شرایطی نیاز است که در اصطلاح آن ها را شرایط صدور حکم جلب سیار می نامند. این شرایط هر چند مواردی ساده و عادی می باشند اما جهت صادر شدن این حکم از طرف دادگاه ضروری می باشند.

اگر شما نیز درگیر  پرونده ای حقوقی  هستید و به دنبال گرفتن چنین حکمی از طرف دادگاه هستید بهتر است به یک وکیل مراجعه کنید. با توجه به طولانی و پیچیده بودن مراحل صدور این حکم تنها کسی که می تواند شما را یاری کند یک وکیل باتجربه می باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام