مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه

یکی از حقوق مالی که به زن تعلق می گیرد مهریه می باشد. در ادامه مقاله به مهریه عندالاستطاعه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

مهریه عندالاستطاعه

انوع مهریه

یکی از حقوق مالی زنان که در فقه و قانون پیش بینی شده است ، مهریه می باشد. در قانون مدنی احکام ویژه ای برای مهریه و پردخت آن به زن در نظر گرفته شده است .

در مواد 1087 الی 1101 قانون مدنی ، مقرراتی در خصوص مهریه آورده شده است . بر اساس این مواد ،انوع مهریه  را می توان شامل مهر المسمی ، مهر المثل  مهر المتعه  نامید که هریک از آن ها شرایط ویژه و خاص خود را دارند .

مهریه مالی می باشد که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد و زن به محض عقد می تواند هرگونه تصرفی در آن بکند ، آن را مطالبه کند یا مهریه اش را ببخشد .

تفاوت مهریه عنالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه به این معنا می باشد که هر وقت مرد پولی را برای پرداخت مهریه زن داشته باشد باید درصورت مطالبه زن ، مهریه‌ اش را به او پراخت کند.

زن باید برای دریافت مهریه عندالاستطاعه به دادگاه اثبات کند که میزان دارایی‌ ها و درآمد شوهرش چقدر می باشد در غیر این صورت زن نمی ‌تواند مهریه خود را بگیرد.

اگر زن بتواند به دادگاه ثابت کند که شوهرش از توانایی مالی برای پرداخت مهریه او برخوردار است و اموال و دارایی‌های زیادی دارد باید تمامی آن‌ها را به مرجع قضایی معرفی کند تا از طریق فروش آن‌ها بتواند مهریه خود را دریافت کند.

مهریه عندامطالبه یعنی که زن هر گاه بخواهد می ‌تواند مهریه خود را از شوهرش طلب کند البته از طریق قانونی ، شوهر زن نیز وظیفه دارد مهریه عندالمطالبه زن را به او پرداخت کند حتی اگر زن یک دقیقه بعد از عقد با شوهرش مهریه خود را طلب کند.

درصورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد ، می ‌تواند از دادگاه درخواست کند که مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند.

درصورتی که در دادگاه عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه اثبات شود ، او موظف است که براساس حکم صادره از سوی دادگاه مهریه را به صورت اقساطی سر موعد تعیین شده در دادگاه به زن پرداخت کند.

مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه

یکی از اصلی ‌ترین موضوعاتی که امروزه در دادگاه‌ های خانواده مطرح می ‌شود مهریه می باشد. به گونه ‌ای که خانم‌ های زیادی را می ‌بینیم که برای گرفتن مهریه خود به دادگاه مراجعه کرده و سعی دارند که از طریق قانونی به حق خود برسند.

زیرا مهریه یکی از اصلی ‌ترین حقوق زن می ‌باشد و توسط شرع و قانون به عنوان پشتیبان مالی برای زن در نظر گرفته شده است به طوری که زن بلافاصله بعد از عقد کردن با مرد می‌ تواند آن را طلب کند.

بر اساس ماده 10 قانون مدنی ، تمامی قرارداد های خصوصی که بین افراد تنظیم می شود ، در صورتی که خلاف قانون نباشد ، معتبر می باشد .

یکی از مواردی که در این خصوص مطرح می شود ، توافق میان زن و مرد در مورد مهریه می باشد که به موجب آن ، زن می پذیرد که مرد مهریه اش ا در صورتی به او بپردازد که تواایی برای پرداخت آن را داشته باشد.

که به این مهر ، مهریه عندالاستطاعه می گویند. استطاعت یعنی توانایی برای پرداخت. مهریه عندالاستطاعه یعنی مرد در شرایطی موظف به پرداخت مهریه عندالاستطاعه می باشد.

در دادگاه مهریه چه به صورت عندالمطالبه باشد و چه به صورت عندالاستطاعه ، میزان دارایی و اموال مرد توسط دادگاه مورد استعلام قرار می ‌گیرد و با اثبات دارایی باید ان را به زن پزداخت کند.

در این مقاله با انواع مهریه و مهریه عندالاستطاعه آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای دریافت و پرداخت مهریه می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما توسط مشاورین مجر خود مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه  در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام