آزادی مشروط

آزادی مشروط و شرایط آن در قانون کشور ما

آزادی مشروط و شرایط آن جز آن دسته از مسائلی است که در قانون ما به آن پرداخته شده است و افراد متخصص و حرفه ای در زمینه علم حقوق از ان اگاهی دارند. آیا شما نیز در مورد آزادی مشروط و شرایط آن چیزی می دانید؟ چه کسانی می توانند در زمینه آزادی مشروط و شرایط آن به ارائه خدمات مشاوره ای بپردازند؟

در حالت کلی باید بگوییم که جریان آزادی مشروط و شرایط آن با هدف ریشه کن کردن مجازات حبس و کاهش آن تعیین شده است. کسانی که قصد دارند از قوانین مربوط به آزادی مشروط و شرایط آن آگاهی های لازم را بدست آورند باید از یک وکیل متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرند.

New folder 2

یک وکیل حرفه ای و متخصص بهتر از هرکس دیگری از آزادی مشروط و شرایط آن آگاهی دارد و میداند که چگونه می تواند از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کند و شرایط مناسبی را برای به نتیجه رساندن پرونده او پیدا کند. اگر شما جز آن دسته از کسانی هستید که می خواهید اطلاعات کافی و مهم در مورد آزادی مشروط و شرایط آن را بدست آورید به شما توصیه می کنیم که رد ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

 آزادی مشروط و شرایط آن برای چه مجازات هایی در نظر گرفته شده است؟

هنگامی که در مورد آزادی مشروط و شرایط آن صحبت می کنیم، اولین و مهم ترین سوالی که برای افراد پیش می آید آن است که اصلا  قانونگذار کشور ما آزادی مشروط و شرایط آن را برای چه جرائمی در نظر گرفته است و افراد چگونه می توانند از مزایای این فرصت قانونی نهایت استفاده را بکنند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آزادی مشروط و شرایط آن در قانون تنها برای جرایمی در نظر گرفته شده است که مجازات آنها حبس است. بنابراین کاملا طبیعی است که جرائمی که مجازات آنها حبس نیست مانند: دیه، شلاق، قصاص، جزای نقدی، تبعید و….  شامل قوانین مربوط به آزادی مشروط و شرایط آن نشوند.

 

 آزادی مشروط و شرایط آن در قانون به چه مواردی تقسیم می شوند؟  

برای اینکه بتوان از فرصت قانونی مربوط به آزادی مشروط و شرایط آن استفاده کرد باید چندین سال از مدت زمان محکومیت فرد متهم گذشته باشد، افراد نباید انتظار داشته باشند از همان ابتدا که به مجازات حبس محکوم می شوند، آزادی مشروط شامل حال آنها گردد. در مدت زمانی که افراد در حبس هستند باید بتوانند شرایط قانونی آزادی مشروط را ایجاد کنند تا بتوانند از خدمات مربوط به آن استفاده کنند.

برای مثال طبق قوانین مربوط به آزادی مشروط و شرایط آن، تمامی مجرمانی که به 10 سال حبس محکوم شده اند باید حتما نصف دوران محکومیت خود را در زندان گذراند و در صورتی که رد این مدت زمان مشخص شود که آنها دارای شرایط قانونی آزادی مشروط هستند، این حکم شامل حال آنان می گردد. در مورد کسانی که مجازات حبس آنان بیشتر از 10 سال است هم باید گفت که گذشت مدت زمانی مبنی بر یک سوم مدت زمان مجازات حبس آنها واجب و الزامی است.

در حالت کلی برای انکه حکم آزادی مشروط صادر شود در حالت کلی چندین شرط باید وجود داشته باشد.

  1.   متهم و فرد حبس شده باید در مدت زمان محکومیت خود حسن اخلاق خود را اثبات کند.
  2.   باید نشانه و اماره هایی وجود داشته باشد که نشان دهنده عدم ارتکاب مجدد فرد متهم به جرم و جنایت باشد.
  3.   آزادی مشروط و شرایط آن تنها یک بار شامل حال هر متهمی می شود و کسانی که از مزایای این حکم قانونی استفاده کرده اند به هیچ عنوان نمی توانند مجددا از آن استفاده کنند.
  4.   متهم باید تا حد ممکن از عهده ضرر و زیان و آسیب های موادی که به شاکیان خصوصی خود وارد کرده است برآید.

 

مشاوره حقوقی با وکیل آزادی مشروط و شرایط آن

یک وکیل حرفه ای و متخصص توانایی آن را دارد تا تمامی اطلاعات لازم در مورد آزادی مشروط و شرایط آن را به افراد ارائه دهد و پاسخ سوالات آنها را در مورد این موضوع به طور کامل ارائه دهد. توجه داشته باشید که هر وکیل پایه یک دادگستری نمی تواند عملکرد خوبی در جریان پرونده های مربوط به آزادی مشروط داشته باشد و تنها وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه می توانند خدمات حقوقی نسبتا خوبی را در این زمینه ارائه دهند.

موضوع آزادی مشروط و شرایط آن در قانون مجازات و بخش تعزیرات تبیین شده است. از آنجایی که تمامی افراد از این قوانین آگاهی ندارند و در مورد موضوعات و مسائل مختلف به آزادی مشروط و شرایط آن دارای اطلاعات کافی نیستند، بهتر است برای کسب آگاهی های لازم به وکیلی با تجربه در این زمینه مراجعه کننند.

بسیاری از افراد معمولا به دلیل ناآگاهی نمی توانند از مزایای قانونی آزادی مشروط و شرایط آن استفاده کنند، با کمک وکیل با تجربه می توان علاوه بر استفاده از مزایای قوانین مربوط به آزادی مشروط، تمامی اقدامات لازم برای استفاده از این حق قانونی را رد کوتاهترین زمان ممکن انجام داد.

New folder 3 1

چند نکته قانونی در مورد آزادی مشروط و شرایط آن

مبنای اصلی صدور حکم آزادی مشروط و شرایط آن، قانون مجازات اسلامی است. در قانون مجازات تمامی شرایط و مسائل مربوط به آزادی مشروط و شرایط آن ذکر شده است. به چند نکته قانونی مهم در مورد آزادی مشروط و شرایط آن اشاره میکنیم تا با انها اشنا شوید:

در حبسهای تعزیری درجه پنج تا هفت دادگاه صادر کننده حکم قطعی می تواند مشروط به گذشت شاکی و سپردن تامین مناسب و تعهد به انجام یک فعالیت شغلی، حرفهای، آموزشی، حرفه آموزی، مشارکت در تداوم زندگی خانوادگی یا درمان اعتیاد یا بیماری که در فرآیند اصلاح یا جبران خسارت وارد بر بزه دیده موثر است، محکوم را با رضایت خود او، تحت نظام نیمه آزادی قرار دهد. همچنین محکوم می تواند در طول دوره تحمل مجازات در صورت دارا بودن شرایط قانونی، صدور حکم نیمه آزادی را تقاضا نماید و دادگاه موظف به رسیدگی است.

مدت آزادی مشروط شامل بقیه مدت مجازات می شود، لکن دادگاه می تواند مدت آن را تغییر دهد و در هر حال آزادی مشروط نمی تواند کمتر از یکسال و بیشتر از پنج سال باشد جز در مواردی که مدت باقیمانده کمتر از یک سال باشد که در این صورت مدت آزادی مشروط معادل بقیه مدت حبس است.

چه موانعی مانع بهره مندی از آزادی مشروط و شرایط آن میشود:

در بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که مجرم نمیتواند از آزادی مشروط و شرایط آن بهره ببرد که در این قسمت چند مورد از عواملی که مانع بهره مندی از آزادی مشروط میشود را بیان میکنیم:

  1. اگر مجرم تبعیدی باشد و دارای اقامت اجباری باشد نمیتواند از شرایط آزادی مشروط استفاده کند.
  2. اگر مجرم به دلیل پراداخت نکردن جزای نقدی یا به عبارتی بدل از جزای نقدی بازداشت شده باشد نمیتواند از این شرایط بهره ببرد.
  3. اگر مجرم در جرایم مربوط به موادمخدر به حداقل محکومیت محکوم شده باشد نمیتواند از این شرایط استفاده کند که البته این محکومیت باید بالای 5 سال باشد.
  4. در صورتی که محکوم مفاد مجازات تکمیلی را رعایت نکرده باشد و به همین دلیل به حبس محکوم شده باشد.

اگر مجرمی این موانع بر سر راهش نبود و توانست از شرایط آزادی مشروط بهره مند شود نباید در مدتی که به صورت مشروط آزاد است جرمی مرتکب شود در غیر این صورت اگر جرمی مرتکب شود که محکوم به حبس تعزیری شود آزادی مشروط او باطل و حکم جدید و قدیم او با هم اجرا خواهد شد.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام