لایحه اثبات مالکیت

لایحه اثبات مالکیت و نکات قانونی که باید در مورد آن بدانید:

لایحه اثبات مالکیت یکی از مهم ترین لوایحی است که در سال های اخیر در جریان پرونده های مربوط به الزام به تنظیم سند رسمی بسیار کارآمد است. حتما شما تاکنون به این موضوع پی برده اید که برای آغاز هر دعاوی حقوقی نیاز است تا مقدمات قانونی آن فراهم شود. بنابراین برای آغاز دعاوی حقوقی الزام به تنظیم سند و اثبات مالکیت رسمی لازم است تا دادخواست حقوقی آن از جانب خواهان ارائه شود. در جریان دادرسی پرونده های مربوط به الزام تنظیم سنند رسمی لازم است تا لایحه اثبات مالکیت از جانب خوانده پرونده برای رفع اتهام او ارائه شود.

لایحه اثبات مالکیت باید حاوی نکات حقوقی مختلفی باشد که در حالت عادی بسیاری از افراد  از آن اطلاع ندارند. در جریان دعاوی حقوقی مختلف مانند الزام به تنظیم سند رسمی بهترین راهکار آن است که از همان ابتدا به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کنید و جریان رسیدگی پرونده را به او بسپارید. وکیل اثبات مالکیت متخصص می تواند لایحه اثبات مالکیت را در کوتاه ترین زمان و به بهترین نحو ممکن آماده کند.

New folder 2 1

 

 لایحه اثبات مالکیت در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

لایحه اثبات مالکیت در موارد متعددی باید توسط خوانده پرونده تنظیم شود. همانطور که از نام این لایحه قانونی مشخص است  در حالت کلی لایحه اثبات مالکیت باید در مواردی تهیه شود که نیاز به اثبات قانونی و حقوقی مالکیت افراد بر اموال مختلف باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین کاربردهای لایحه اثبات مالکیت اشاره کنیم.

یکی از کاربردهای اساسی و بسیار مهم لایحه اثبات مالکیت در مواردی است که سند رسمی تنظیم نشده است. در زمان های قدیم هنگامی که خرید و فروش املاک میان اقوام یا اهالی یک روستا و آبادی انجام می شد، به سراغ مراحل مختلف قانونی تنظیم سند نمی رفتند و با تنظیم متن قولنامه یا توافق نامه مالکیت زمین یا ملک مربوطه را منتقل می کردند. از آنجایی که امروزه دیگر نمی توان از این روش ها استفاده کرد و برای خرید و فروش و انجام هرگونه معامله ای نیاز به سند رسمی است به همین دلیل هم جریان قانونی تهیه لایحه اثبات مالکیت و مدارک مربوط به آن پیش می آید.

از دیگر کاربردها و مواقعی که به تنظیم لایحه اثبات مالکیت نیاز است، جریان مربوط به تصرف عدوانی است. در بسیاری از موارد این موضوع دیده می شود که افراد دارای املاک خانوادگی هستند که دارای سند رسمی نیستند، در چنین مواقعی به هر دلیلی ممکن است این املاک در دسترس برخی از افراد سودجو قرار گیرد. تا زمانی که مالک ملک مربوطه دارای سند رسمی نباشد نمی تواند برای طرح دعوای رفع تصرف عدوانی اقدام کند. بنابراین بهتر است در ابتدا جریان دادرسی پرونده برای صدور سند رسمی مطرح گردد و لایحه اثبات مالکیت توسط مالک ارائه شود.

در صورتی که یک ملک دارای سند رسمی باشد دیگر این امکان وجود ندارد که افراد بتوانند برای دعوای اثبات مالکیت اقدام کنند. چون در این حالت سند رسمی خود به تنهایی یک مدرک موثق و معتبر است که قابلیت رجوع دارد و نشان دهنده مالکیت قانونی افراد است. لایحه اثبات مالکیت معمولا در مواردی مطرح می گردد که هیچ سندی مبنی بر مالک بودن فرد وجود ندارد و سند قانونی مربوط به آن تنظیم نشده است.

نکته دیگری در رابطه با این موضوع باید بدانید آن است که گاهی با وجود نبود سند رسمی و قانونی باز هم هم امکان آغاز دعوای اثبات مالکیت وجود ندارد و در صورت آغاز چنین دعوایی هم ممکن است ادعای عدم مالکیت مورد پذیرش قرار نگیرد. در چنین مواردی معمولا ملک در ثبت احوال ثبت شده است و با وجود اینکه سند برای آن صادر نشده است اما مدارک ثبتی آن در ثبت احوال موجود است و می توان با استفاده از این مدارک و ارائه لایحه اثبات مالکیت جریان پرونده و چنین دعوایی را خاتمه داد. دقت داشته باشید که دولت تنها کسانی را ممالک یک ملک می داند که ملک مذکور در دفاتر ثبتی به آنها ثبت شده باشد، در غیر اینصورت نیاز به لایحه اثبات مالکیت و ارائه درخواست قانونی است.

کسانی که ملکشان در تصرف فرد دیگری است و دارای سند هم نمی باشد نیاز نیست برای طرح دعوای اثبات مالکیت و خلع ید حتما دارای مبایعه نامه باشند یا انکه قرارداد خود را ارائه دهند، چرا که همه ما به خوبی می دانیم که ملک مربوطه ممکن است از طریق راه هایی مانند  انتقال قهری و از طریق ارث به فرد مالک منتقل شده باشد و هیچ سند قانونی مربوط به آن وجود نداشته باشد.

 

مزایای ارائه لایحه اثبات مالکیت

کسانی که در دعوای اثبات مالکیت موفق می شوند و می توانند با ارائه لایحه اثبات مالکیت از طریق قانون اقدام به اخذ مجوز شوند، دیگر از تمامی امکانات قانونی و امتیازات مربوط به حق مالکیت می توانند استفاده کنند. تا زمانی که این مجوز صادر نشده باشد افراد این اجازه را ندارد که هیچگونه قرارداد قانونی را مبنی بر بیع و خرید و فروش ملک مذکور انجام دهند.

فراموش نکنید که رابطه میان افراد و املاک مختلف تنها توسط یک سند قانونی مربوط به مالکیت برقرار می شود و در جامعه مورد قبول واقع می شود، بنابراین تهیه و تنظیم لایحه اثبات مالکیت مسئله مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. از دیگر مزایای داشتن حق مالکیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حق انتفاع و بهره برداری از ملک و انتقال حق انتفاع به دیگران توسط مالک

دارا شدن از تمامی حقوق مادی و معنوی مالکیت تا زمان حیات و عدم انتقال مالکیت

دارا شدن از دیگر حقوقی مانند حق ارتفاق و…….

New folder 4

ماده قانونی بسیار مهمی که باید در مورد لایحه اثبات مالکیت بدانید:

بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک، همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم و ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارث به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام