آیا بیمه نکردن کارگر جرم است؟

بر اساس ماده مندرج ۱۴۸ قانون اساسی، انجام بیمه کارگر یا کارمند، بلافاصله پس از عقد قرارداد، الزامی است.

اما در این بین اگر فردی یا کارفرمایی از بیمه کردن نیروی کار خود چشم پوشی کند؛ این عملکرد وی در سازمان قوه قضائیه جرم تلقی می‌شود. بنابراین کارفرمایان مطابق قانون کار حتما باید کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند تا گرفتار مجازات مالی یا حبس نشوند.

جرم بیمه نکردن کارگر

جرم بیمه نکردن کارگر به عنوان یکی از سرفصل‌های قانون کار و مطابق ماده ۱۸۳ این قانون، دارای مجازات‌های تعریف شده و خسارت مالی است. البته کارمند یا کارگر با ارائه مدارک و ادله کافی باید در دادگاه ثابت کند که چنین جرمی صورت گرفته است.

گاهی اوقات و با وجود قرارداد به خودی خود مشخص است که یک کارفرما اقدام به بیمه کردن نیروی کار خود نکرده است. اما اگر کارفرما از روند قانونی سرپیچی کرده باشد و قرارداد معتبری وجود نداشته باشد؛ اثبات جرم عدم بیمه کردن کارگر نیازمند ارائه مدارک و شواهد به نزد دادستان دادگاه است.

در چنین مواردی می‌توانید برای مشاوره و دریافت راهنمایی کامل با وکلای حرفه‌ای ملی وکیل تماس بگیرید. البته اگر هیچ مدرک یا شاهدی نداشته باشید؛ در صورت امکان باید یک وکیل مجرب استخدام کنید.

مجازات بیمه نکردن کارگر

در صورتی که کارفرما پس از عقد قرارداد یا شروع به کار نیروی کارآموز یا استخدامی، اقدام به بیمه کردن او نکند؛ قانون اساسی برای ایشان مجازات‌هایی را هم در نظر گرفته است. مجازات‌های کارفرما در صورت انجام این جرم، بار نخست شامل پرداخت یک سری خسارات مالی است و اگر این جرم را تکرار کند؛ بر اساس ماده ۱۷۹ قانون کار باید به حبس از حدود ۹۱ تا ۱۲۰ روز برود.

البته مجازات مالی جرم پرداخت نکردن حق بیمه نیروی کار هم شامل چندین بند است. در واقع کارفرما تنها با پرداخت حق بیمه بدون اضافات، از جرم خود تبرئه نخواهد شد. بلکه باید مطابق شرایط تعریف شده؛ مبلغ حق بیمه و بیمه کاری مربوط به هر ماه را همراه با جریمه مشخصی پرداخت کند.

مقدار جریمه هم در حدود ۷ تا ۲۲ درصد کل یا کسری بدهی همان ماه است. اگر کارفرما این خسارات مالی را کاملا جبران کند و جرم خود را تکرار نکند؛ دیگر حبس شامل حال او نخواهد شد.

ماده قانونی در خصوص بیمه کارگر

چندین ماده قانونی در خصوص جرایم مربوط به بیمه نکردن کارگر در قانون کار تعریف شده است.

  • بر اساس ماده ۱۴۸ قانون اساسی، انجام قرارداد و مراحل بیمه کردن نیروی کار کارفرمایان الزامی است. در واقع این قانون شرایط و نحوه بیمه کردن کارمندان و کارگران را شرح می‌دهد.

اما اگر کارفرمایی نیروی کار خود را بیمه نکند؛ شامل ماده ۱۸۳ قانون کار خواهد شد. این ماده به شکل روشنی مجازات‌های کارفرمایی که نیروی خود را بیمه نکرده‌ است را بیان می‌کند و با استناد به ماده ۱۴۸ قانون کار، بیمه نکردن کارگر را جرم تلقی می‌کند.

  • البته ماده ۱۷۹ کار هم نحوه مجازات خاطیان و کارفرمایان مجرم را در مرحله دوم انجام این جرم تعریف می‌کند. مطابق ماده ۱۷۹ قانون کار اگر کارفرمایی، کارگر یا کارمند خود را مجددا و پس از یک مرتبه ارتکاب جرم، بیمه نکند؛ باید به تحمل حبس از ۹۱ روز تا ۱۲۰ روز محکوم شود. همچنین موظف است که بدهی نیروی خود را همراه با جریمه پرداخت کند.

همچنین در ماده ۳۶ تامین اجتماعی به رد نکردن بیمه کارگران توسط کارفرما اشاره‌ای کرده‌اند. در این ماده از الزام پرداخت حق بیمه نیروی کار توسط کارفرما و همچنین مجازات او در صورت پرداخت نکردن این مبلغ توضيحاتی داده‌اند. در این ماده عنوان شده است که اگر کارفرما حق بیمه نیروی کار خود را پرداخت نکند؛ باید به جای آن جریمه بپردازد. که در ادامه از مبلغ جریمه و همچنین نحوه محاسبه آن اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم. اگر نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارید؛ با مرکز ملی وکیل تماس بگیرید.

جریمه رد نکردن بیمه توسط کارفرما

جریمه رد نکردن بیمه توسط کارفرما به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع باید دید حدود ارتکاب جرم کارفرما تا چه میزان است. چنان چه کارفرمایی اقدام به بیمه کردن نیروی کار خود از میانه دوران کاری او بکند؛ جریمه‌ای که باید پرداخت کند با مقدار جریمه کارفرمایی که در مدت زمان مشابه، هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نکرده است؛ کاملا متفاوت است.

البته مبلغ جریمه به چندین عامل دیگر هم بستگی دارد. در حالت کلی مواد پرداخت جریمه پرداخت نکردن بیمه کارگران، شامل موارد زیر است.
اگر کارفرمایی کل مبلغ یا قسمتی از حق بیمه نیروی کار خود را پرداخت نکند؛ باید به شرح زیر جریمه پرداخت کند:

  • اگر کارفرمایی به طور کامل، حق بیمه نیروی کار خود را پرداخت نکند؛ باید دو تا ده برابر مبلغ حق بیمه را به عنوان جریمه پرداخت کند.
    • اگر کارفرما فقط برخی از ماه‌های سال مبلغ بیمه کارگر را پرداخت نکرده باشد؛ باید به ترتیب بر اساس بدهی که دارد؛ ۷ ، ۱۲ ، ۱۷ یا ۲۲ درصد از مبلغ همان ماه را به نیروی کار خود پرداخت کند‌.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام