رجوع بعد از طلاق توافقی امکان پذیر است؟

رجوع بعد از طلاق توافقی

قبل از این که به موضوع مهم رجوع بعد از طلاق توافقی بپردازیم لازم به یادآوری است که طلاق به دو نوع بائن و رجعی تقسیم بندی می شود. طلاق رجعی طلاقی است که امکان رجوع زن و مرد به همدیگر بعد از جدایی وجود دارد. در مورد طلاق بائن چنین حالتی ممکن نیست و امکان رجوع زن و مرد به یکدیگر وجود ندارد. از آن جا که طلاق بائن قابل رجوع نیست زوجین به محض جاری شدن صیغه طلاق از همدیگر جدا می شوند.

شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی

درباره رجوع بعد از طلاق توافقی باید گفت در صورت تمایل زوجین به ادامه زندگی بایستی مرد این خواسته را مطرح نماید. لازم به ذکر است که جاری شدن عقد نکاح مابین طرفین امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که رجوع در طلاق توافقی چگونه است و ایا امکان پذیر بوده و دارای چه شرایطی می باشد. برای رسیدن به جواب این پرسش مهم ابتدا لازم است توضیح مختصری از طلاق توافقی ارائه دهیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طی آن زن و مرد بر سر بسیاری از مسائل به توافق می رسند. از جمله مسائلی که زوجین در طلاق توافقی با هم سازش می کنند عبارتند از:

  • حضانت فرزندان
  • میزان مهریه و نحوه پرداخت آن
  • نفقه
  • اجرت المثل
  • دیدار فرزندان با پدر یا مادر

نکته: درباره رجوع در طلاق توافقی باید دانست موضوع در حالتی باید مطرح شود که طلاق بعد از انجام عمل نزدیکی مابین زوجین اتفاق افتاده باشد. در صورتی که حکم طلاق پیش از انجام عمل نزدیکی صورت بگیرد امکان بازگشت زوجین امکان پذیر نخواهد بود. در حالتی که زن و شوهر اصرار به بازگشت به زندگی مشترک را داشته باشند باید مجددا عقد نکاح میان آن ها جاری شود.

رجوع چیست؟

واژه رجوع در طلاق از لحاظ لغوی به معنی مراجعه کردن و بازگشت است و در مورد طلاق به معنی مراجعه مرد به زن بعد از طلاق است.

 نکات مهم در رابطه با رجوع بعد از طلاق

رجوع بعد از طلاق توافقی

رجوع بعد از طلاق دارای دو نکته بسیار مهم است که شامل موارد ذیل می باشد:

۱: هر نوع طلاقی که در آن امکان رجوع وجود داشته باشد نیازی به جاری شدن عقد نکاح و صیغه محرمیت میان زن و مرد نیست. بنابراین بازگشت زوجین به همدیگر و یا به عبارتی رجوع در طلاق بدون عقد نکاح بلامانع است و از لحاظ شرعی مانعی برای آن وجود ندارد.

۲: زن و مرد در هر شرایطی امکان بازگشت به همدیگر را ندارند و از لحاظ قانونی تنها در شرایط خاص امکان پذیر می باشد.

شرایط رجوع بعد از طلاق

رجوع در طلاق توافقی دارای شرایط خاصی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در رابطه با رجوع در انواع دیگر طلاق شرایطی لازم است که عبارتند از:

۱: رجوع باید از سوی زوج صورت بگیرد.

۲: رجوع در طلاق تنها در زمان عده ممکن خواهد بود. نگه داشتن عده برای زن بعد از طلاق هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ شرعی امری واجب و ضروری است. عده عبارت است از مدت زمانی که زن بعد از طلاق حق ازدواج مجدد را ندارد. لازم به ذکر است که مدت زمان عده در موارد مختلف مانند وفات شوهر، نکاح منقطع و یا طلاق متفاوت است. مدت زمان عده در طلاق ۳ ماه بعد از طلاق می باشد به این معنی که سه بار زن دوره خونریزی ماهانه را طی کرده و دوباره پاک شود.

۳: رجوع و بازگشت به دو شکل عملی و قولی امکان پذیر است. منظور از رجوع عملی این است که مرد با انجام اعمال و رفتاری تمایل خود را به بازگشت نشان دهد. رجوع عملی مانند بوسیدن، برقراری رابطه جنسی و لمس کردن می باشد. همچنین رجوع قولی مانند به زبان آوردن کلمات و جملات محبت آمیز از طرف مرد به زن و نشان دادن تمایل به بازگشت به زندگی مشترک می باشد.

۴: رجوع نیازی به خواندن عقد نکاح مجدد نیست.

۵: رجوع باید از لحاظ قانونی ثبت شود.

آیا رجوع بعد از طلاق توافقی امکان پذیر است؟

رجوع بعد از طلاق توافقی امکان پذیر نمی باشد. زیرا در طلاق توافقی جدایی با خواست و توافق زوجین صورت می گیرد در نتیجه در زمره طلاق بائن قرار می گیرند. بنابراین امکان رجوع و بازگشت طرفین به زندگی مشترک وجود ندارد. مهم ترین دلیل برای جای گرفتن طلاق توافقی در دسته طلاق بائن و غیر قابل برگشت احترام به خواست دو شخص عاقل و بالغ است. در صورت اصرار زوجین به رجوع در طلاق توافقی لازم است مجددا عقد نکاح مابین آن ها جاری شود.

سخن آخر؛

نباید فراموش کرد که قانون ارزش بسیاری برای حفظ بنیاد خانواده قائل است به همین دلیل اکثر طلاق ها در دسته طلاق رجعی می باشند. در صورتی که طلاق توافقی میان زوجین حادث شده باشد و بعد از مدتی تمایل به رجوع داشته باشند می توانند به وکیل طلاق مراجعه کنند. این نوع وکیل حقوقی می توانند آگاهی و اطلاعات مفیدی در خصوص رجوع در طلاق توافقی در اختیار افراد قرار دهند.

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام