اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن در قانون

اگر مال مورد معامله یا ثمن معامله مشخص نشده باشد اساسا این قرارداد باطل است. این مهمترین مسئله ای است که می تواند اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را زیر سوال ببرد. اما قانون گذار به صرف عدم نوشتن ثمن معامله در مبایعه نامه اقدام به ابطال مبایعه نامه نمی کند.

  • اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟
  • اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن به چه معنی است؟
  • آیا اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن قابل اثبات است؟
  • شرایط اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟
  • شرایط اثبات اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟
  • آیا اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن بر اساس قانون تایید می شود؟
  • چه زمانی اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن زیر سوال می رود؟
  • مهمترین نکات مربوط به اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟
  • کارکرد یک وکیل ملکی در خصوص اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟
  • نظر قانون در خصوص اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چیست؟

اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را می توان یکی از چالش های مهم اجتماعی و قانونی دانست. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که سوال اصلی که در جامعه وجود دارد این است که اگر در مبایعه نامه به هر دلیلی ثمن ذکر نشده باشد، آیا این مبایعه نامه و معامله صورت گرفته باطل محسوب می شود؟

قانون نظر خاصی در این خصوص دارد. در واقع بر اساس قانون زمانی یک معامله و مبایعه نامه صحیح است که ثمن معامله مشخص شده باشد. حال ممکن است این ثمن در مبایعه نامه ذکر نشده باشد. قانون در ابتدا این معامله را باطل اعلام نمی کند. زیرا تصور بر این است که ثمن معامله تعیین شده است. اما همچنان اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن قابل بحث و بررسی است.

در واقع آن چیزی که ما در این مقاله می خواهیم بدانیم این است که اساسا اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن چگونه اثبات می شود؟ در کلام ساده تر آیا یکی از طرفین معامله می تواند به واسطه عدم ثبت ثمن در مبایعه نامه نسبت به ابطال آن اقدام کند؟ ادله اثبات برای چنین ادعایی چه چیزهایی می تواند باشد؟ این ها مهمترین مواردی است که ما می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن و بررسی چند مفهوم

اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که چند مفهوم اساسی و مهم را بشناسیم. در واقع مبایعه نامه یک سند عادی در مسیر قضایی و قانونی محسوب می شود. بنابراین شرایط و ویژگی های خاص خودش را دارد. از طرف دیگر مبایعه نامه خود سندی است بر رسمیت دادن به یک عقد و قرارداد.

از این رو ما باید بدانیم که مبایعه نامه چه نوع قراردادی نیز محسوب می شود. همه این ها به ما نشان می دهد که مبایعه نامه در واقعیت چیست و چگونه می توان اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را اثبات یا رد کرد.

مبایعه نامه سندی غیر رسمی یا عادی برای رسمیت دادن به قرارداد معامله است. بنابراین ما در اینجا با دو مفهوم قرارداد و سند رو به رو هستیم. اسناد در قانون ایران به دو دسته مهم رسمی و عادی تقسیم می شوند. اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شود. این اسناد از اعتبار قانونی بسیار بالایی برخوردار هستند. در مقابل اسناد غیر رسمی و غیر عادی نیز تعریف شده است.

این اسناد فاقد ویژگی گفته شده برای اسناد رسمی مانند سند ملکی تک برگ است. با وجود این که این اسناد نیز از اعتبار قانونی خوبی برخوردار هستند، اما اعتبار اسناد رسمی چند برابر اعتبار اسناد غیر رسمی است. از این رو در خصوص اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن، مسئله ابطال این سند مطرح می شود. زیرا ابطال آن کار محالی از نظر قانونی محسوب نمی شود.

از طرف دیگر قرارداد در قانون تعیین کننده روابط میان انسان هاست. انسان ها در قرارداد بر اساس یک هدف مشترک، تعهداتی را عهده دار می شوند. این تعهدات بعد از امضا و تدوین قرارداد لازم الاجرا محسوب می شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هر قرارداد از شرایط صحت عمومی و اختصاصی برخوردار است. اگر این شرایط صحت برقرار نباشد قرارداد و سند حاصل از آن باطل می شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

اثبات اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن

اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن زمانی قابل بحث و بررسی است که شرایط آن را از دو جنبه سند و قرارداد مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفتیم اگر قرارداد منعقد شده باطل شود، سند حاصل از آن مانند مبایعه نامه و یا حتی سند رسمی نیز باطل می شود. همانطور که گفتیم قرارداد ها دارای شرایط صحت عمومی و اختصاصی هستند.

داشتن اهلیت طرفین قرارداد از مهمترین شرایط صحت هر قراردادی است. اما به صورت اختصاصی برای قرارداد معامله یا همان مبایعه نامه لازم است که چند شرط رعایت شود. مهمترین این شرایط این است که مال مورد معامله مشخص و عوض یا همان ثمن نیز مشخص و غیر مبهم باشد. در غیر این صورت این قرارداد باطل خواهد شد.

در کلام ساده تر اگر مال مورد معامله یا ثمن معامله مشخص نشده باشد اساسا این قرارداد باطل است. این مهمترین مسئله ای است که می تواند اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را زیر سوال ببرد. اما قانون گذار به صرف عدم نوشتن ثمن معامله در مبایعه نامه اقدام به ابطال مبایعه نامه نمی کند. یعنی در دید اول بر این عقیده است که ثمن معامله مشخص شده و از روی سهو نوشته نشده است. اما اگر یکی از طرفین معامله ادعا کند که ثمن معامله تعیین نشده است اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن زیر سوال می رود.

در این صورت طرف دیگر معامله برای اثبات اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن می تواند از شهودی که پای قرارداد و مبایعه نامه را امضا کردند استفاده کند و یا سندی ارائه دهد مبنی بر این که مبلغ و ثمن مشخص شده بین طرفین جا به جا شده است. در این صورت قانون اعتبار مبایعه نامه بدون ثمن را می پذیرد و اجازه می دهد که بر اساس آن سند رسمی صادر شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در نهایت پیشنهاد ما این است که حتما در این مسیر از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. این وکیل می تواند بهترین و ساده ترین مسیر را برای رسیدن به بهترین نتیجه به شما نشان دهد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام