شرایط انتقال سند در صلح عمری

از مهمترین آثار عقد صلح عمری را می توان انتقال سند دانست. در واقع انتقال سند در صلح عمری بلافاصله بعد از انعقاد عقد امکان پذیر است. درست مانند یک مبایعه نامه، شما به واسطه عقد صلح عمری می توانید نسبت به انتقال سند رسمی مالکیت اقدام کنید.

انتقال سند در صلح عمری چگونه است؟

  • شرایط انتقال سند در صلح عمری چیست؟
  • مهمترین نکات انتقال سند در صلح عمری چیست؟ ا
  • صلی ترین مسائل انتقال سند در صلح عمری چیست؟
  • چگونه می توان نسبت به انتقال سند در صلح عمری اقدام کرد؟
  • آیا امکان انتقال سند در صلح عمری وجود دارد؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص انتقال سند در صلح عمری چیست؟
  • انتقال سند در صلح عمری تحت چه شرایطی وجود دارد؟
  • کدام نهاد در خصوص انتقال سند در صلح عمری تصمیم گیری می کند؟

انتقال سند در صلح عمری یکی از آثار عقد صلح محسوب می شود. در واقع بر اساس عقد صلح عمری سند مالکیت به نام فرد صلح شونده منتقل می شود و از نظر قانونی وی به عنوان مالک شناخته می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که این انتقال به چه شکل صورت خواهد گرفت و چه شرایطی دارد. در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم آیا انتقال سند در صلح عمری تفاوتی با انتقال سند در عقد عادی دارد یا خیر؟

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که شناخت مفهوم صلح عمری و شرایط مربوط به آن می تواند بزرگ ترین راه برای رسیدن به پاسخ این پرسش باشد. از این رو ما در ادامه ابتدا صلح عمری و شرایط مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهیم، سپس بر اساس نکات گفته شده، شرایط انتقال سند در این عقد را مورد بررسی قرار می دهیم.

البته توجه داشته باشید که برای فهم صلح عمری باید با مفهوم عقد و انواع آن در قانون آشنا شویم. این مسئله بسیار مهمی است که بررسی آن می تواند به ما در زمینه کشف مفاهیم مربوط به این نوع قرارداد کمک کند.

انتقال سند در صلح عمری از نظر بنیادی

انتقال سند در صلح عمری را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم با مفاهیم پایه و اساسی قانون در این خصوص آشنا شویم. در واقع در زمان بررسی یک مفهوم قانونی باید با زبان قانون آشنا شد. عقد و قرارداد جزو پایه ای ترین و مهمترین مفاهیم اجتماعی و قانونی محسوب می شود.

در واقع اگر بخواهیم صادقانه تر صحبت کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قرارداد اصلی ترین مفهوم قانونی محسوب می شود. در واقع همه چیز در قانون بر اساس قرارداد تعریف می شود. قانون سعی می کند روابط میان انسان با سایر مفاهیم اجتماعی را به درستی تنظیم کند و مهمترین ابزار آن در این مسیر استفاده از چارچوبی تحت عنوان قرارداد است.

انتقال سند در صلح عمری از نظر بنیادی

در کلام ساده اگر تعریف کنیم می توانیم بگوییم که قرارداد رابطه ای منطقی میان دو انسان محسوب می شود که بر اساس یک هدف مشترک شکل می گیرد. طرفین بر اساس این هدف تعهداتی را بر عهده می گیرند و بعد از انعقاد این قرارداد این تعهدات از نظر قانونی لازم الاجرا شناخته می شود.

در قانون ایران دو نوع قرارداد تعریف شده است. قرارداد لازم و قرارداد جایز این دو نوع عقد در قانون است. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن در هر شرایطی وجود ندارد و تنها تحت یکی از مسیرهای ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و اقاله امکان پذیر است.

بسیاری از عقود مهم اجتماعی از جمله صلح عمری بر این اساس تعریف می شود. اما در مقابل برخی از قراردادها از جمله قرارداد وکالت از دسته قرارداد جایز است. این قرارداد امکان انحلال قرارداد بدون نیاز به هیچ پیش شرط قانونی و حتی رضایت طرف مقابل را برای طرفین ایجاد کرده است. بر این اساس دانستیم که قرارداد صلح عمری بعد از انعقاد به سختی قابل انحلال خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

انتقال سند در صلح عمری به عنوان یک اثر

از مهمترین آثار عقد صلح عمری را می توان انتقال سند دانست. در واقع انتقال سند در صلح عمری بلافاصله بعد از انعقاد عقد امکان پذیر است. درست مانند یک مبایعه نامه، شما به واسطه عقد صلح عمری می توانید نسبت به انتقال سند رسمی مالکیت اقدام کنید.

اما تفاوت مهمی که در خصوص انتقال سند در صلح عمری وجود دارد، در مفهوم صلح عمری است. در واقع صلح عمری نوعی عقد است که در آن صلح شونده به عنوان مالک شناخته می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مالکیت این فرد تا زمان مرگ صلح کننده و یا شخص ثالث مشخص شده، به صورت کامل منظور نخواهد شد.

انتقال سند در صلح عمری به عنوان یک اثر

در کلام ساده تر صلح شونده با وجود این که مالک شناخته می شود اما تا زمان زنده بودن صلح کننده یا شخص ثالث مشخص شده امکان سلب استفاده صلح کننده از مال را ندارد. بگذارید ساده تر توضیح دهیم، شخص الف با شخص ب عقد صلح عمری را منعقد می کنند.

بر این اساس شخص ب به عنوان مالک شناخته می شود و حتی سند به نام وی منتقل می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است تا زمانی که شخص الف زنده است می تواند از مال یا تمام منافع آن بهره مند شود. شخص ب نیز تا زمان مرگ وی بدون اجازه و رضایت وی امکان تغییر یا  فروش ملک را نخواهد داشت. به نوعی منافع شخص الف باید در خصوص ملک به طور کامل حفظ شود.

بنابراین به واسطه صلح عمری، انتقال سند به صورت کامل صورت می گیرد و شخصی که صلح به نفع وی صورت گرفته به واسطه سند مالکیت دارای تمام امتیازات مالکیت خواهد بود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که زمانی این شخص می تواند از امتیازات خود بهره مند شود که اساسا حقوق و مصالح شخص صلح کننده را رعایت کند و به نوعی رضایت او را در این خصوص تا لحظه مرگ جلب نماید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگر در خصوص انتقال سند در صلح عمری این است که زمانی این انتقال سند صورت می گیرد که عقد صلح عمری به صورت رسمی توسط دفترخانه تدوین و ثبت شده باشد. در این خصوص می توانید از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید.

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “شرایط انتقال سند در صلح عمری

    1. وقت بخیر. مادر سه دانگ خانه ش را صلح عمری به خواهرم ک ده . آیا صلح عمری که تک سند است و خانه سندی به نام خ اهرم نشده بعنوان هبه است و دولت در کل منزل ۲۵ درصد مالیات میگیرد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام