نکات حقوقی در مورد فروش ملک

از اساسی ترین و مهم ترین اولویت های حقوقی که در مورد فروش ملک باید به آن دقت داشته باشیم آن است که اصل سند ملکی را مشاهده کنیم. سند ملک در هنگام فروش نباید در رهن باشد یا وثیقه نهادهای مختلف و اشخاص باشد و به بیانی دیگر سند ملک در هنگام فروش باید از نظر قانون آزاد باشد.

فروش ملک در چه مواردی صحت قانونی دارد؟

آیا تاکنون برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است که قصد فروش ملک داشته باشید اما از نکات قانونی آن اطلاعی نداشته باشید؟

فروش ملک به عنوان یک قرارداد حقوقی در قانون کشور ما چه جایگاهی دارد؟

آیا یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند اطلاعات قانونی کافی در مورد فروش ملک را به افراد ارائه دهد؟ در صورت بی توجهی به قواعد حقوقی فروش ملک چه اتفاقی می افتد؟

همه ما به خوبی می دانیم یکی از مهمترین فعالیت های اقتصادی در هر جامعه ای خرید و فروش ملک است. بنابراین کاملا طبیعی است که خرید و فروش ملک به عنوان یکی از راه های سرمایه گذاری دارای نتایج بسیار مناسب و مثبتی باشد اما حقیقتی که کمتر کسی ممکن است به آن توجه داشته باشد آن است که گاهی بی توجهی به نکات حقوقی در جریان خرید و فروش ملک می تواند باعث بوجود آمدن آسیب ها و خسارت های بسیار زیادی شود.

ما در این متن قصد داریم تا در مورد مهم ترین و اساسی ترین قواعد و قوانین حقوقی که باید در مورد فروش ملک بدانید به شما توضیحات لازم را ارائه دهیم

برای آشنایی با نکات حقوقی با وکیل ملکی در ارتباط باشید

حقیقتا آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر به خوبی گویای این موضوع است که اکثر کسانی که دچار شکست و خسارت در قراردادهای حقوقی مانند خرید و فروش ملک می شوند معمولا آگاهی و اطلاعات حقوقی کاملی در این حوزه ندارند؛ پس ما در این متن به شما کمک می کنیم تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

فروش ملک و بررسی آن بر اساس اولویت های قانونی

فروش ملک دارای نکات قانونی بسیار زیادی است که باید آنها را بر اساس اولویت های قانونی مورد بررسی قرار دهیم. از اساسی ترین و مهم ترین اولویت هایی که در مورد فروش ملک باید به آن دقت داشته باشیم آن است که اصل سند ملکی را مشاهده کنیم. پس قبل از هرگونه تصمیم گیری شما باید دقت کنید نوع سند ملک رسمی است یا غیر رسمی است و سپس بر اساس همین موضوع در مورد قیمت و هزینه های مربوط به قرارداد فروش تصمیم گیری کنید.

حضور یک وکیل پایه یک دادگستری در موارد مربوط به فروش ملک و حتی خرید آن می تواند بسیار موثر باشد و شما را از بسیاری از بحران های حقوقی نجات دهد.

موضوع بعدی که در مورد فروش ملک باید به آن توجه داشته باشید آن است که به جز فروشنده اصلی ملک که به صورت قانونی سند رسمی به نامش است هیچ کس دیگری حق فروش ملک را بر اساس قانون ندارد مگر آنکه دارای وکالتنامه رسمی از جانب فروشنده واقعی ملک باشد.

البته در برخی از موارد نیز ممکن است یک ملک دارای چندین مالک باشد که در این حالت ملک مشاع است و برای فروش آن باید تمامی مالکان قصد انعقاد قرارداد داشته باشند و رضایت همگی برای فروش لازم است.

مالکی که قصد فروش ملکش را دارد باید این نکته را به خاطر داشته باشد که سند ملک در هنگام فروش نباید در رهن باشد یا وثیقه نهادهای مختلف و اشخاص باشد و به بیانی دیگر سند ملک در هنگام فروش باید از نظر قانون آزاد باشد.

اکنون ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش اید که پس در صورت رهن بودن ملک باید چگونه آن را به فروش برسانیم؟

در چنین شرایطی چند نکته قانونی وجود دارد که افراد باید با در نظر گرفتن آنها اقدامات لازم را انجام دهند و در جلسات مشاوره حقوقی به خوبی می توان از این موارد آگاهی پیدا کرد. یک نکته بسیار مهم که در هنگام فروش ملک رهنی باید آن را در نظر داشت آن است که رضایت رهن گیرنده را باید جلب کرد و از طرفی نیز هزینه های مربوط به رهن در هنگام فروش ملک مورد محاسبه قرار گیرد.

 

فروش ملک و مباحث قانونی که نباید آنها را فراموش کنید:

فروش ملک دارای جزییات حقوقی است که بی توجهی به آنها باعث ایجاد دعاوی مختلفی می گردد. یکی دیگر از جزییاتی که شاید بی توجهی به آن بسیار آسیب زا باشد آن است که باید مدارک هویتی و تمامی اسناد قانونی مربوط به طرفین قرارداد مورد بررسی قرار گیرند.

در صورت بروز هرگونه مشکل در مدارک هویتی و بی توجهی به آنها ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه و ملک مذکور شود. ممکن است فردی که قصد انعقاد قرارداد دارد جز محجورین باشد و دارای اهلیت تمتع و استیفا نباشد در این صورت قرارداد منعقد شده دارای اعتبار قانون نمیگردد و طرف مقابل باید چنین مسائل مهمی را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.

دقت داشته باشید که در هنگام انعقاد قرارداد یا قولنامه باید به موارد مهمی توجه داشته باشید که در متن ذکر شوند تا از بوجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود. مواردی همچون: شرایط و نحوه پرداخت به صورت کاملا واضح و دقیق، جزییات ملک و تمامی مشخصه های اساسی و اصلی آن، معین کردن تمامی شرایط فسخ که طرفین در مورد آن بر اساس قانون تصمیم گیری کرده باشند، تصمیم گیری ها و تعهدات و توافقات طرفین در مقابل یکدیگر باید به صورت کاملا شفاف مطرح شوند.

در نهایت به تمامی افرادی که قصد خرید و فروش ملک دارند پیشنهاد می دهیم که بدون بازدید کردن از ملک و مورد بررسی قرار دادن راه‌های دسترسی، چشم انداز ملک، املاک معارض، تمامی ویز”ی و مشخصه های ظاهری، موقعیت جغرافیایی و….. اقدام به انعقاد هیچگونه قراردادی کنند و هیچ وجهی نپردازند.

در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد به دلیل آشنایی قبلی و اعتماد نسبت به یکدیگر اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و هیچگونه بررسی نسبت به زمین ندارند و همین موضوع باعث می شود تا شرایط بسیار نامساعدی برای آنها پیش آید و درگیر دعاوی حقوقی شوند.

یک وکیل ملکی به دلیل مهارت ها و تجربیاتی که دارد به خوبی از تمامی این موضوعات آشنایی دارد و میتواند تمامی مسائل قانونی را با زبانی ساده و گیرا به موکلان خود توضیح دهد. یک وکیل ملکی حرفه ای می تواند از صفر تا صد پرونده های مربوط به خرید و فروش ملک را بر عهده گیرد و آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن به نحو احسن به نتیجه برساند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام