اعتراض به قرار و چگونگی آن

اعتراض به قرار یکی از مهمترین ابزارهایی است که قانونگذار در خصوص دسته از قرارهای صادر شده توسط دادسرا و دادگاه در اختیار طرفین دعوی قرار داده است. بنابراین طرفین دعوی در صورتی که نسبت به قرار صادر شده اعتراضی داشته باشند، بر اساس نوع قرار می توانند در مهلت قانونی تعیین شده نسبت به اعلام اعتراض خود اقدام کنند.

اعتراض به قرار چیست؟

  • اعتراض به قرار چه کارکردی دارد؟
  • در چه شرایطی امکان اعتراض به قرار وجود دارد؟
  • چرا امکان اعتراض به قرار وجود دارد؟ برای اعتراض باید چه کاری انجام داد؟
  • مهمترین نکات مربوط به اعتراض به قرار چیست؟ چرا از اعتراض استفاده می شود؟
  • شرایط اعتراض به قرار چیست؟
  • آیا امکان اعتراض به قرار جلب وجود دارد؟
  • آیا امکان اعتراض به قرار منع تعقیب وجود دارد؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص اعتراض به قرار چیست؟
  • مهلت اعتراض به قرار چقدر است؟
  • برای اعتراض به قرار به کدام نهاد باید مراجعه کرد؟

اعتراض به قرار چیست؟

اعتراض به قرار یکی از مهمترین ابزارهایی است که قانونگذار در خصوص دسته از قرارهای صادر شده توسط دادسرا و دادگاه در اختیار طرفین دعوی قرار داده است. بنابراین طرفین دعوی در صورتی که نسبت به قرار صادر شده اعتراضی داشته باشند، بر اساس نوع قرار می توانند در مهلت قانونی تعیین شده نسبت به اعلام اعتراض خود اقدام کنند.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که افراد از چه مسیری می توانند نسبت به اعتراض اقدام کنند؟ برای کدام یک از انواع قرارها امکان اعتراض وجود دارد و آیا اعتراض به قرار می تواند آثار آن را معلق کند؟ این ها مهمترین سوالاتی است که می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم. با ما در ادامه همراه بمانید.

اعتراض به قرار و مفهوم آن

اعتراض به قرار را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفاهیم و چارچوب های مربوط به آن به درستی آشنا شویم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار و حکم دو نوع آرایی است که توسط نهادهای قضایی صادر می شود. حکم در خصوص ماهیت دعوی و به صورت قاطع صادر می شود اما قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد. قرار صادر شده یا در ماهیت دعوی نقش ندارد و یا قاطع نیست.

در بسیاری از موارد می توان تفاوت های میان قرار و حکم را متوجه شد. اما در برخی مواقع قرارهای صادر شده به اندازه ای نزدیک به حکم هستند که به واقع امکان تشخیص آن کار چندان ساده ای نیست. به طور کلی قرار و حکم آرایی است که توسط دادگاه صالح صادر می شود و دادسرا تنها امکان صدور قرار را دارد.

اعتراض به قرار و مفهوم آن

بنابراین دادستان به عنوان رئیس دادسرا تنها قادر به صدور قرار است. به طور کلی قرارها در غالب موارد به عنوان یک ابزار برای مدیریت دعوی استفاده می شود. در کلام ساده تر دادگاه یا دادسرا با صدور قرار تلاش می کند که دعوی مربوطه را مدیریت کند و به کمک این ابزار ها امکان کشف حقیقت و صدور حکم عادلانه را پیدا کند.

اگر به دنبال سند اجاره ای می باشید با مشاوران با شماره : 09121304085 در تماس باشید.

بنابراین در خصوص اعتراض به قرار دو چارچوب بسیار مهم و اساسی وجود دارد. اول این که قرار تنها ابزاری است که در اختیار دادسرا قرار گرفته، در عین حالی که دادگاه نیز می تواند نسبت به صدور قرار اقدام کند. نکته دوم این است که قرار مانند حکم از انواع مختلفی تشکیل شده است. برخی از این قرارها قابل اعتراض هستند و برخی دیگر امکان اعتراض به آن ها وجود ندارد.

به طور مثال قرار جلب امکان اعتراض ندارد. چرا که این قرار دارای آثار مهمی از جمله احضار فرد به دادسرا یا دادگاه است. بنابراین عملا نیازی به اعتراض در این خصوص از نظر قانونی وجود ندارد.

 

انواع اعتراض به قرار

تا به اینجا دانستیم که قانونگذار از انواع قرار در دادگاه و دادسرا استفاده کرده است. هر کدام از این قرارها کارکرد خاص خودشان را دارند و می توانند اثری خاص در دعوی داشته باشند. قانون بر اساس این آثار امکان اعتراض برای آن ها را مورد بررسی قرار داده است.

انواع اعتراض به قرار

به طور کلی می توان گفت که ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری تا حدودی قرارهای قابل اعتراض را مشخص کرده است. بر اساس این ماده قرار منع تعقیب، قرار موقوفی تعقیب و همچنین قرار اناطه بنا بر تقاضای شاکی قابل اعتراض است. در کلام ساده تر شاکی در دادسرا یا دادگاه می تواند نسبت به صدور این گروه از قرارها اعتراض داشته باشد.

برای سند گذار دادگاه می توانید با ما در تماس باشید

بر اساس همین ماده قانونی متهم نیز می تواند به قرار هایی مانند قرار بازداشت موقت، قرار تامین خواسته همچنین قرار ابقا یا تشدید تامین معترض باشد. به جز قرارهای گفته شده تقریبا در خصوص سایر قرارهای صادر شده امکان اعتراض وجود ندارد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که مهلت و نوع اعتراض به هر کدام از این قرارها متفاوت است. در کلام ساده تر شما باید بر اساس قرار صادر شده نسبت به این موضوع تصمیم گیری کنید. بنابراین در این لحظه نمی توان به صورت عمومی بیان کرد که برای اعتراض به قرار قانون چه مهلتی را در نظر گرفته است.

همچنین از نظر نوع اعتراض باید بدانید که همه چیز بستگی به آثار قرار دارد. به طور مثال متهم در خصوص تامین خواسته می تواند نسبت به علت صدور قرار، میزان صدور قرار و ده ها مورد دیگر اعتراض داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص از یک وکیل کیفری یا مشاور مجرب  و با تجربه استفاده کنید.

شرایط اعتراض به قرار

مهلت و نوع اعتراض به قرار بنا بر نوع قرار صادر شده تعیین می شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که مسیر اعتراض نیز در هر کدام از این موارد می تواند متفاوت باشد. به طور کلی دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو و دیوان عالی کشور اصلی ترین مراجع بررسی اعتراض به قرار صادر شده توسط دادسرا یا دادگاه کیفری است.

بنابراین همانطور که می بینید شرایط اعتراض به قرار نیز بر اساس نوع قرار می تواند متفاوت باشد. همچنین نوع جرم و شرایط دعوی و ده ها فاکتور دیگر می تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد.

این ها مهمترین نکاتی است که شما باید به صورت کلی در خصوص اعتراض به انواع قرارهای مختلف بدانید. اما پیشنهاد ما این است که در این خصوص بهتر است از یک فرد مجرب استفاده کنید. چرا که اعتراض به قرار موجب صدور قرار قطعی می شود. بنابراین امکان اعتراض مجدد برای آن وجود نخواهد داشت.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام