سابقه کیفری

قانون ثبت سابقه کیفری را جهت محرومیت مجرمین از برخی خدمات اجتماعی لحاظ کرده است. با این حال بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی در رابطه با نحوه ثبت سوابق کیفری و همچنین ملزومات آن ندارند. در واقع هدف از ثبت سابقه کیفری مطلع کردن سایر سازمان‌های اجتماعی و همچنین مراجع قانونی از سوابق مجرمانه فرد در گذشته است.

البته در اکثر موارد پس از مدت مشخصی در صورت عدم ارتکاب مجدد جرم، سابقه کیفری شخص به صورت کامل پاکسازی خواهد شد.همچنین مصوبات قانونی دیگری هم از این لحاظ وجود دارد که بهتر است همه افراد در رابطه با آن‌ها اطلاعات کافی را داشته باشند.در اینجا ما تلاش کرده‌ایم تا علی‌رغم تعریف مفهوم سابقه کیفری، اطلاعات کافی در رابطه با استعلام سوابق کیفری شخصی را ارائه کنیم.

سابقه کیفری چیست؟

پس از اعلام جرم کیفری و مراتب اثبات ارتکاب جرم توسط فرد مجرم به صورت عمدی، سوابق کیفری برای او ثبت خواهد شد. در واقع سوابق کیفری باعث محرومیت مجرم از یک سری امتیازات اجتماعی خواهد شد. به طور مثال زمانی که فردی از قصد اقدام به ارتکاب یک جرم کیفری می‌کند؛ در زمان استخدام با مشکل مواجه خواهد شد.

سابقه کیفری چیست؟

همچنین از آنجایی که اکثر جرائم کیفری دارای مجازات‌های مشخصی هستند؛ امکان استعلام مجازات مجرم هم در آینده وجود خواهد داشت. در واقع مجرمینی که دوران حبس خود را به جهت محکومیت کیفری عمدی گذرانده‌اند؛ در آینده تحمل حبس در سابقه کیفری آن‌ها ثبت خواهد شد. البته مدت زمان باقی ماندن سوابق کیفری بر روی سامانه مراجع قانونی، از پیش مشخص است.

به طور مثال در اکثر موارد این سوابق تا هفت سال پس از مجازات مجرم باقی می‌مانند و در این مدت او امکان پاکسازی سوابق کیفری را نخواهد داشت. از طرف دیگر، معمولا قصد مراجع قانونی از ثبت سوابق کیفری یک فرد، جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم در جامعه است.

این گونه فرد مجرم با محروم شدن از برخی خدمات اجتماعی، دیگر تمایل زیادی به انجام اعمال خلاف قانون نخواهد داشت. همچنین حتی پس از پاکسازی سوابق کیفری هم مجرمین به خوبی از طرف نیروهای امنیتی رصد خواهند شد.

نحوه استعلام سابقه کیفری

برای استعلام سوابق کیفری نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا حتی دادگستری کل کشور نیست. در واقع دادگستری یک پنل آنلاین با آدرس عدل ایران طراحی کرده است که می‌توانید شخصا در آن سابقه کیفری خود را استعلام کنید.

نحوه استعلام سابقه کیفری

همچنین توجه کنید که در این چنل برای استعلام گرفتن از سابقه کیفری باید حتما مطابق مراحل پیش بروید. طی مراحل مختلف شما امکان استعلام از سابقه کیفری خود در گذشته و همچنین پرینت آن را خواهید داشت. در اینجا توضیحات کاملی در رابطه با نحوه استعلام سابقه کیفری از سامانه آنلاین قوه قضائیه و همچنین دریافت پرینت آن ارائه کرده‌ایم.

ورود کد ملی

در مرحله اول شما به عنوان یک شخص حقیقی ایرانی باید به سامانه عدل ایران مراجعه کنید و سپس از طریق همین سایت نسبت به دریافت استعلام اقدام کنید. در این مرحله ورود کد ملی و همچنین سایر اطلاعات جهت دریافت سابقه کیفری شما الزامی خواهد بود.

درخواست استعلام سابقه کیفری

در مراحل بعدی شما باید درخواست استعلام سابقه کیفری را در سایت ثبت کنید. در این مرحله توجه کنید که حتما همه اطلاعات هویتی خود را به شکل صحیح وارد کرده باشید. سپس درخواست شما از طریق همین سامانه به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

ثبت استعلام سابقه کیفری در پنل شخصی

پس از این که درخواست شما مبنی بر استعلام سوابق کیفری را از طرف سامانه قوه قضائیه دریافت کردند؛ می‌توانید آن را از طریق پنل شخصی خود مشاهده کنید. این فایل در قسمت اعلانات صفحه شخصی سامانه ثنا شما ثبت خواهد شد. برای ارائه سوابق کیفری به ادارات یا سایر مراجع قانونی، کافی است که از فرم موجود در سایت پرینت بگیرید. اگر در زمینه دریافت سابقه کیفری با مشکل مواجه شده‌اید یا این که در این زمینه نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری دارید؛ می‌توانید با کارشناسان راهیان عدالت مشورت کنید.

سابقه کیفری موثر

همانطور که توضیح دادیم به غیر از سو سابقه، نوع مجازات آن‌ها هم در سامانه ثبت خواهد شد. به این مجازات که حاصل محکومیت مجرمین بوده است؛ سابقه کیفری موثر یا همان سو پیشینه میگویند. در واقع نوع مجازات مجرمین جرائم کیفری عمد، به همراه جرم آن‌ها در سامانه ثنا قوه قضائیه ثبت خواهد شد.

سابقه کیفری موثر

هدف از ثبت کردن این اطلاعات و همچنین انتقال آن‌ها به سازمان‌های مختلف، جلوگیری از گسترش اعمال مجرمانه است. به هر حال، افراد باید حتما نسبت به عواقب اعمال خود در جامعه آگاهی داشته باشند.

اگر شما پس از دریافت سو پیشینه متوجه هر گونه خطا یا اطلاعات نادرستی شده‌اید؛ حتما این مسئله را با یک وکیل کیفری حرفه‌ای در میان بگذارید. همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره از کارشناسان راهیان عدالت، به صورت آنلاین یا حضوری اقدام کنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام