وجه التزام

وجه التزام

وجه التزام یک ضمانت اجرای حقوقی می باشد که احتمال نقض و تخلف از مفاد قرارداد را بسیار کاهش می دهد. در ادامه این مقاله به وجه التزام می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

وجه التزام

انواع وجه التزام

به موجب قانون دو نوع خسارت برای عدم انجام تعهد پیش‌بینی شده است. خسارت عدم انجام تعهد و خسارت تاخیر در انجام تعهد ، در خصوص التزام که در التزام ممکن است بر اساس قرارداد تعیین گردد که یکی التزام راجع به عدم انجام تعهد و دیگری التزام راجع به تاخیر در انجام تعهد می باشد.

التزام عدم انجام تعهد در صورتی می باشد که طرفین برای انجام ندادن تعهد از جانب شخص متعهد مبلغی را تعیین می کنند که بر اساس آن شخص موظف می شود که در صورت عدم انجام تعهد آن مبلغ را به عنوان التزام بپردازد.

وجه التزام تاخیر در انجام تعهد زمانی مطرح می شود که طرف مبلغی را به عنوان التزام در قرارداد تعیین کند تا به موجب آن شخص در صورتی که قرارداد خود را در زمان تعیین شده انجام ندهد موظف می شود که آن مبلغ را به طرف دیگر به عنوان وجه التزام بپردازد.

ممکن است برخی از خسارات که به شخص متعهد له وارد می شود به صورت عمدی از جانب متعهد باشد.

تعیین التزام در قرارداد

وقتی یک طرف قرارداد باید به دیگری سندی را منتقل کند باید این کار را در موعد مشخص شده انجام دهد ، در غیر این صورت در یک حالت می توان جریمه دیر کرد انتقال را گرفت.

این جریمه و میزان آن در متن قرارداد باید ذکر شود .این جریمه در واقع همان وجه التزام در قرارداد می باشد. این مبلغ با توافق طرفین در متن قرارداد شرط می شود.

وقتی کسی می تواند بابت دریافت وجه التزام در قرارداد شکایت کند و درخواست مطالبه ی آن را انجام دهد که خودش تمام تعهداتش را به طور کامل انجام داده باشد.

اگر شکایت بابت دریافت خسارت باشد به علت تفاوت در وجه التزام و خسارت آن در قرارداد قاضی می تواند در میزان خسارت دریافتی دخالت کند. قاضی در این زمینه نمی تواند وجه التزام در قرارداد را تغییر بدهد.

وجه التزام

وجه التزام

برای مطالبه و دریافت خسارت از جانب شخصی که تعهدی به نفع او شده باشد او باید مواردی را اثبات کند که به آن ها شروط مسئولیت قراردادی می ‌گویند.

یکی از آن شروط که باید اثبات شوند ، اثبات ورود ضرر به شخص می باشد در بحث وجه التزام نیازی به اثبات ورود ضرر وجود ندارد.

هنگامی که طرفین در قرارداد مبلغ معینی را به عنوان وجه التزام قرار می دهند و تعیین می کنند یعنی با یک دیگر توافق می ‌کنند که در صورت عدم اجرای تعهد و یا تأخیر در اجرای تعهد آن مبلغ به شخص متعهد له یا همان شخصی که تعهد به نفع او شده است پرداخت شود.

دیگر نیاز به اثبات ورود ضرر برای گرفتن آن مبلغ وجود نخواهد داشت بنابراین حتی در صورتی که هیچ ضرری به شخص نرسیده باشد او می تواند وجه التزام در قرارداد را از طرف دیگر قرار داد که تعهد خود را انجام نداده است و یا آن را دیر انجام داده مطالبه کند.

دادگاه در موارد یاد شده میزان خسارت را پس از رسیدگى معیّن می کند و ضمن حکم راجع به اصل دعوى یا به موجب حکم جداگانه محکوم علیه را به تأدیه خسارت ملزم خواهد نمود.

در صورتى که قرارداد خاصى راجع به خسارت بین طرفین منعقد شده باشد برابر قرارداد با آن ها رفتار خواهد شد. در غیر مواردى که دعواى مطالبه خسارت مستقلا یا بعد از ختم دادرسى مطرح شده باشد مطالبه خسارت هاى موضوع این ماده مستلزم تقدیم دادخواست نمی باشد.

در این مقاله با قرارداد وجه التزام آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید و از مشاورین مجرب ان بهره مند شوید.

این سایت و موسسه با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری در امور وجه التزام می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه و مشاوران مجرب آن در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام