اعتراض به قرار وثیقه بر اساس قانون

به طور کلی اساسی ترین اعتراض به قرار وثیقه زمانی است که قانون نسبت به توقیف وثیقه اقدام کند. در این حالت وثیقه گذار می تواند با در اختیار داشتن مدارک و شرایط خاص نسبت به این مسئله اعتراض کند. حال در ادامه می خواهیم بدانیم این مدارک و شرایط چه چیزهایی است.

اعتراض به قرار وثیقه چگونه است؟

  • شرایط اعتراض به قرار وثیقه چیست؟
  • اعتراض به قرار وثیقه به چه معنی است؟
  • چه زمانی امکان اعتراض به قرار وثیقه وجود دارد؟
  • مهمترین نکات مربوط به اعتراض به قرار وثیقه چیست؟
  • اصلی ترین روش اعتراض به قرار وثیقه چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص اعتراض به قرار وثیقه چیست؟
  • نحوه اعتراض به قرار وثیقه چیست؟
  • اعتراض به قرار وثیقه توسط کدام نهاد بررسی می شود؟
  • اعتراض به قرار وثیقه به چه مواردی خواهد بود؟ اثر اعتراض به قرار وثیقه چیست؟

اعتراض به قرار وثیقه چگونه است؟

اعتراض به قرار وثیقه یکی از ابزارهایی است که در اختیار طرفین قرار دارد تا بتوانند نسبت به تعیین وثیقه و میزان آن و همچنین شرایط اجرایی اعتراض کنند. در کلام ساده تر اعتراض به قرار وثیقه را می توان به چند بعد تقسیم کرد. ممکن است یکی از طرفین ( شاکی یا متهم ) نسبت به صدور قرار وثیقه معترض باشند.

بیشتر بخوانید : اعتراض به قرار چیست ؟

بعد دیگر این اعتراض می تواند در خصوص میزان وثیقه باشد. همچنان طرفین دعوی می توانند محق در خصوص این اعتراض باشند. نوع دیگر اعتراض می تواند در خصوص توقیف وثیقه و شرایط مربوط به آن باشد. در ادامه می خواهیم به جنبه های مختلف اعتراض به قرار وثیقه بپردازیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در کلام ساده تر مسئله ای که وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم اعتراض به قرار وثیقه چه شرایطی دارد و چگونه می توان از این ابزار قانونی استفاده کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا اعتراض به قرار وثیقه و شرایطی مانند آن تشریفات قانونی و پیچیدگی های خاصی دارد.

از این رو بهتر است در این مسیر از یک وکیل کیفری مجرب و با تجربه استفاده شود. این وکیل می داند که برای به نتیجه رسیدن این اعتراض چه کارکردی باید داشته باشد و از چه مسیرهایی باید استفاده کند. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اعتراض به قرار وثیقه از دید بنیادی

اعتراض به قرار وثیقه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با چند مفهوم پایه ای و مهم مربوط به آن آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که قرار وثیقه چیست و چه کارکردی دارد و چگونه می توان نسبت به آن اعتراض کرد.

اعتراض به قرار وثیقه از دید بنیادی

قرار یکی از مهمترین ابزارهای قضایی محسوب می شود. قرار و حکم دو نوع رایی است که توسط دادگاه ها و سایر مراجع قضایی صادر می شود. حکم دارای دو ویژگی قاطعیت و موضوعیت دعوی است. در کلام ساده تر حکم در خصوص خود دعوی و ماهیت آن به صورت قاطع صادر می شود. اما قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد. یعنی یا قاطع نیست و یا در خصوص موضوعیت دعوی صادر نمی شود.

اگر به دنبال سند اجاره ای هستید با ما با شماره : 09121304085 تماس بگیرید

اگر بخواهیم به صورت عملی تر به این مسئله نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قرار یک نوع ابزار مهم قانونی در اختیار دادگاه و دادسرا است که به واسطه آن امکان مدیریت دعوی ایجاد می شود. یکی از مهمترین قرارهای صادر شده توسط دادگاه و دادسرا قرار وثیقه است. در واقع قرار وثیقه یکی از انواع قرارهای تامین در قانون کیفری محسوب می شود. با صدور قرار وثیقه امکان آزادی متهم یا مجرم ( برای مرخصی از زندان یا آزادی مشروط ) فراهم می شود.

در کلام ساده تر دادسرا یا دادگاه با تعیین وثیقه سعی می کند حقوق بزه دیده را به نوعی در نظر بگیرید. بنابراین با فرار متهم یا عدم بازگشت وی به مسیر دادرسی امکان ضبط وثیقه و پرداخت خسارت و حقوق بزه دیده بر اساس آن ایجاد می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مبلغ وثیقه بر اساس موارد قانونی و همچنین نوع جرم و … تعیین می شود. از این رو نمی توان به صورت مشخص بیان کرد که مبلغ وثیقه به چه میزان خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید که میزان وثیقه به شکل ریالی صادر میشود اما متهم یا شخص ثالث می تواند آن را به شکل های مختلف از جمله تودیع طلا یا سند پرداخت کند.

همچنین نکته مهم و قابل توجه این است که بعد از بازگشت متهم یا مجرم و یا تحویل او در زمان مقرر وثیقه باید آزاد شود. عمده اعتراض به قرار وثیقه بر اساس این است که وثیقه بنا به دلایلی توقیف می شود. در این حالت چگونه می توان نسبت به این موضوع اعتراض داشت؟

شرایط اعتراض به قرار وثیقه

به طور کلی اساسی ترین اعتراض به قرار وثیقه زمانی است که قانون نسبت به توقیف وثیقه اقدام کند. در این حالت وثیقه گذار می تواند با در اختیار داشتن مدارک و شرایط خاص نسبت به این مسئله اعتراض کند. حال در ادامه می خواهیم بدانیم این مدارک و شرایط چه چیزهایی است.

به طور کلی اگر وثیقه گذار، متهم یا کفیل مدعی شوند که در دریافت و یا ضبط وثیقه شرایط قانونی رعایت نشده، یا با وجود حضور متهم یا مجرم در زمان مقرر همچنان نسبت به ضبط وثیقه اقدام شود، همچنین اگر وثیقه گذار یا کفیل بتوانند ثابت کنند که امکان حضور متهم در زمان مقرر به دلایل و جهات قانونی مشخص شده در ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری وجود نداشته و یا وی فوت کرده باشد، امکان اعتراض به ضبط وثیقه ایجاد می شود.

برای مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری با ما در ارتباط باشید : 09121304085

نکته ای که وجود دارد این است که متهم، کفیل یا وثیقه گذار صرفا ده روز بعد از ضبط وثیقه امکان اعتراض خواهند داشت. همچنین این اعتراض در دادگاه کیفری دو استان مورد بررسی قرار می گیرد و رای صادر شده قطعی و غیر قابل اعتراض است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

قانون همواره سعی می کند که هر شرایطی را درک کند. از این رو در ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری مشخص کرده است که متهم در چه شرایطی می تواند عذر موجه در خصوص عدم حضور به موقع خود در مسیر دادرسی داشته باشد. به طور مثال اگر بتواند ثابت کند که ابلاغ ارسال شده به دست وی نرسیده و وی اطلاعی از زمان برگزاری دادرسی نداشته، قانون حقی در خصوص ضبط و توقیف وثیقه نخواهد داشت.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام