سن قانونی ازدواج دختر و پسر در قانون

سن قانونی ازدواج دختر و پسر در قانون بر خلاف مسیری که در بالا طی کردیم، برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال در نظر گرفته شده است. در واقع این سن به نوعی مشخص شده است که به نظر می رسد رشد به عنوان شرط اصلی اهلیت در نظر گرفته نشده است.

سن قانونی ازدواج دختر و پسر چیست؟

  • سن قانونی ازدواج دختر و پسر چند سال است؟
  • سن قانونی ازدواج دختر و پسر بر اساس قانون چقدر است؟
  • مهمترین نکات مربوط به سن قانونی ازدواج دختر و پسر چیست؟
  • آیا امکان ازدواج زیر سن قانونی ازدواج دختر و پسر وجود دارد؟
  • سن قانونی ازدواج دختر و پسر بر اساس چه معیارهایی انتخاب شده است؟
  • چرا سن قانونی ازدواج دختر و پسر اهمیت دارد؟
  • کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص سن قانونی ازدواج دختر و پسر چیست؟
  • آیا ازدواج زیر سن قانونی ازدواج دختر و پسر جرم است؟
  • مجازات نکاح زیر سن قانونی ازدواج دختر و پسر چیست؟

سن قانونی ازدواج دختر و پسر چیست؟

سن قانونی ازدواج دختر و پسر یکی از چالش برانگیزترین بحث هایی است که در قانون حقوقی و بعضا کیفری ایران وجود دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که ازدواج یک مرحله بزرگ از زندگی هر انسانی محسوب می شود. از این رو روش ها و متدهای مختلفی در خصوص ازدواج وجود دارد. در واقع روانشناسان معتقد هستند که ازدواج نیاز به برخی از شرایط ذهنی و روانی خاصی دارد که در سنین پایین در بسیاری از افراد وجود ندارد.

از نظر پزشکی نیز توانایی جسمی و جنسی ازدواج در سنین پایین به صورت کامل شکل نگرفته است. بنابراین به نظر می رسد ازدواج باید در سنین بالاتر از نوجوانی صورت بگیرد. اما در ادامه می خواهیم بدانیم که نظر قانون در این خصوص چیست. در واقع می خواهیم بدانیم که قانون بر اساس چه معیارهایی سن قانونی ازدواج دختر و پسر را تعیین کرده است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سن قانونی ازدواج دختر و پسر در قانون ایران عمدتا برگرفته از قوانین شرعی و اسلامی است. بنابراین یک وکیل در این حوزه باید علاوه بر قانون بر مسائل اسلامی و شرعی نیز تسلط کافی و کامل در این حوزه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : شرایط ازدواج مجدد

سن قانونی ازدواج دختر و پسر و تعریف نکاح

سن قانونی ازدواج دختر و پسر را زمانی می توانیم بهتر و کامل تر درک کنیم که ابتدا تعریفی کامل از نکاح یا ازدواج در قانون داشته باشیم. در واقع ما ابتدا باید بدانیم که قانون چه نظری در خصوص خود مسئله ازدواج دارد سپس بر اساس این چارچوب به شرایط مختلف آن از جمله سن قانونی ازدواج دختر و پسر خواهیم رسید.

ازدواج در قانون ایران بر اساس مفهوم قرارداد تعریف می شود. در کلام ساده تر در قانون ازدواج نوعی قرارداد میان دو طرف ( زن و مرد ) محسوب می شود. این قرارداد بر اساس تعهدات عام و خاص شکل گرفته است. همچنین از نظر قانون ازدواج یک قرارداد لازم شناخته می شود. بنابراین طرفین اجازه منحل کردن آن در هر شرایطی و با هر بهانه ای را ندارند.

سن قانونی ازدواج دختر و پسر و تعریف نکاح

ذات قراردادی بودن ازدواج این مفهوم را به ما می رساند که شرایط لازم برای برقراری ازدواج و نکاح باید بر اساس چارچوب های قانون قراردادها باشد. یکی از مهمترین قوانین و عناصر لازم برای برقراری و انعقاد یک قرارداد، شرط اهلیت طرفین است. در کلام ساده تر زمانی امکان برقراری قرارداد از نظر قانونی وجود دارد که طرفین از اهلیت لازم برخوردار باشد.

اهلیت در قانون شامل سه شرط عقل، رشد و بلوغ است. در کلام ساده تر زمانی فردی می تواند نسبت به انعقاد یک قرارداد از جمله نکاح اقدام کند که این سه شرط اساسی را داشته باشد. عقل به حالتی گفته می شود که فرد دچار جنون نشده باشد. جنون از دید پزشکی و روانشناسی کاملا مشخص و تعریف شده است.

بلوغ بر اساس قوانین شرعی و اسلامی برای پسران بالای 15 سال و برای دختران بالای 9 سال در نظر گرفته شده است. رشد نیز بدین معنی است که فرد توانایی تشخیص و تصمیم گیری پیدا کرده باشد. به صورت عمومی همه افراد جامعه بالای 18 سال مشمول رشد می شوند.

اما افراد می توانند مابین سن رشد و سن بلوغ با مراجعه به دادگاه و پزشکی قانونی حکم رشد خود را دریافت کنند. بنابراین اگر نکاح یک قرارداد باشد طرفین قرارداد باید اهلیت لازم را داشته باشند. از این رو می توان گفت که بر اساس این چارچوب سن قانونی ازدواج دختر و پسر باید 18 سال باشد.

 

سن قانونی ازدواج دختر و پسر در عمل

سن قانونی ازدواج دختر و پسر در قانون بر خلاف مسیری که در بالا طی کردیم، برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال در نظر گرفته شده است. در واقع این سن به نوعی مشخص شده است که به نظر می رسد رشد به عنوان شرط اصلی اهلیت در نظر گرفته نشده است.

سن قانونی ازدواج دختر و پسر در عمل

چرا که در خصوص ازدواج زیر سن 18 سال شرطی برای ارائه حکم رشد وجود ندارد. بنابراین قانون در خصوص سن قانونی ازدواج دختر و پسر عملا مسئله رشد را نادیده گرفته است. اما این تمام ماجرا نیست. در واقع یک وکیل حقوقی می داند قانون به نحوی اجازه ازدواج دختر زیر سن قانونی گفته شده را نیز داده است. در ادامه بیشتر از این مسئله خواهیم گفت.

سن قانونی ازدواج دختر و پسر و یک نکته مهم

سن قانونی ازدواج دختر و پسر در قانون ایران برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال در نظر گرفته شده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که دختر می تواند زیر سن گفته شده نیز ازدواج قانونی و ثبت شده ای داشته باشد. اما شرط این مسئله رضایت ولی، صلاح وی و اجازه رسمی دادگاه است. در کلام ساده تر اگر دختری بخواهد زیر 13 سال ازدواج کند لازم است که دادگاه در خصوص این مسئله نظر بدهد.

البته توجه داشته باشید که برای ثبت این نوع ازدواج به صورت رسمی نیاز به اجازه دادگاه است. در صورتی که نکاح ثبت نشود تضمینی برای اجرایی شدن نظارت دادگاه بر این موضوع وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که قانون و شرع اجازه ای برای ازدواج زیر سن بلوغ ( برای دختران 9 سال ) نداده است. به نوعی ازدواج مرد با دختری زیر سن بلوغ جرم تلقی شده و مجرم ( مرد ) به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام