کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟

کمیسیون ماده ۹۹ یکی از انواع کمیسیون هایی است که برای بررسی و احراز تخلفات ساخت و ساز تشکیل می شود. این کمیسیون به صورت تخصصی جهت بررسی ساخت و سازهای خارج از محدوده شهری وارد عمل می شود.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم کمیسیون ماده صد ساخت و سازهای داخل محدوده شهری و کمیسیون ماده 99 ساخت و سازهای خارج از این محدوده را مورد بررسی قرار می دهند.

کمیسیون ماده ۹۹ به چه معنی است؟

  • کارکرد کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟
  • چرا از کمیسیون ماده ۹۹ استفاده می شود؟
  • مهمترین نکات مربوط به کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟
  • ویژگی اصلی کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟
  • کمیسیون ماده ۹۹ چه مجازات هایی در نظر گرفته می شود؟
  • کمیسیون ماده ۹۹ در خصوص کدام دعاوی وارد عمل می شود؟
  • آیا کمیسیون ماده ۹۹ متعلق به شهرداری است؟ آیا امکان اعتراض به کمیسیون ماده ۹۹ وجود دارد؟
  • اعضای کمیسیون ماده ۹۹ چه کسانی هستند؟
  • اعتراض به رای کمیسیون ماده ۹۹ در کدام نهاد مورد بررسی قرار می گیرد؟
  • مهلت زمان قانونی اعتراض به کمیسیون ماده ۹۹ چقدر است؟

کمیسیون ماده ۹۹ به چه معنی است؟

به طور کلی ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که کمیسیون ماده ۹۹ دقیقا چه کارکردی دارد و در خصوص چه مواردی وارد کار می شود؟

همچنین سوالی که در خصوص این کمیسیون وجود دارد این است که چه آرایی توسط آن صادر می شود؟ در ضمن می خواهیم با کارکرد این کمیسیون آشنا شویم و به این پرسش بسیار مهم پاسخ دهیم که آیا این کمیسیون تحت نظارت شهرداری است و یا این که به عنوان یک نهاد مجزا شناخته می شود؟

از طرف دیگر می خواهیم با مسیر اعتراض به رای صادر شده توسط این کمیسیون نیز آشنا شویم. این ها مواردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. با توجه به اهمیت کارکرد این مسئله در جامعه به نظر می رسد پاسخ به این دست از پرسش ها می تواند چارچوب های مهمی را در خصوص کارکرد این کمیسیون به ما نشان دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

کارکرد کمیسیون ماده ۹۹

کمیسیون ماده ۹۹ کمیسیونی متشکل از سه عضو اصلی شامل نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت مسکن و نماینده قوه قضایی است. این کمیسیون موظف است در برابر تخلف ساخت و سازهای خارج از حیطه شهری نظارت داشته باشد.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم به کارکرد این کمیسیون بر اساس قانون نگاه کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که بر اساس قانون امکان ساخت و ساز ساختمانی در خارج از حیطه شهری وجود ندارد. مگر این که مجوزهای لازم در این خصوص کسب شده باشد.

کارکرد کمیسیون ماده ۹۹

به طور مثال فردی نمی توان در زمین زراعی خود که خارج از حیطه شهری است اقدام به ساخت و ساز کند. از این رو نیاز است که وی اقدام به تغییر کاربری زمین کرده باشد تا بر اساس آن مجوز ساخت و ساز ملک را دریافت کند. بنابراین عملا کمیسیون ماده ۹۹ مسئول بررسی ساخت و سازهای خارج از حیطه شهری بر اساس مجوز تغییر کاربری صادر شده است.

برای حل مسائل دولتی خود می توانید از مشاوره یک وکیل دیوان عدالت اداری کمک بگیرید

اما در این بین نکته بسیار مهمی تحت عنوان طرح جامع شهری وجود دارد. در کلام ساده تر، شهرداری هر شهری موظف است طرحی برای آینده شهری و گسترش آن داشته باشد. در واقع شهرها روز به روز در حال گسترش هستند و بدین ترتیب لازم است شهرداری رفته رفته شهر را گسترش داده و اجازه ساخت و سازهای مختلف را در موقعیت های مختلف صادر کند. این اجازه ساخت و ساز ها بر اساس طرح جامع شهری صورت می گیرد.

این طرح معمولا به صورت ده ساله آماده می شود. یعنی بر اساس این طرح مشخص می شود که شهر مذکور طی ده سال آینده به چه شکلی گسترش خواهد یافت و به چه امکانات جدیدی نیاز دارد.

به طور مثال برای بیمارستان یا کلانتری و یا مدرسه آینده این شهر مکان نمایی هایی صورت می گیرد و مشخص می شود که ساخت و سازهای شهری باید از کدام جهت صورت بگیرد. یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در رای کمیسیون ماده ۹۹ همین طرح جامع شهری است. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

رای کمیسیون ماده ۹۹

کمیسیون ماده ۹۹ بر اساس دو فاکتور مسئله ساخت و ساز را مورد بررسی قرار می دهد. اول این که آیا این ساخت و ساز خارج از حیطه فعلی شهری صورت گرفته است یا خیر؟ فاکتور دوم این است که آیا این ساخت و ساز در طرح جامع شهری است؟ این دو پرسش می تواند رای کمیسیون ماده ۹۹ را مشخص کند.

به طور کلی اگر ساخت و ساز خارج از حیطه شهری و طرح جامع آن صورت گرفته باشد در حالی که مجوزهای لازم برای تغییر کاربری و ساخت و ساز را کسب نکرده باشد، این کمیسیون مالک را به پرداخت 50 تا 70 درصد از ارزش اعیان به عنوان جریمه محکوم می کند.

رای کمیسیون ماده ۹۹

اما در صورتی که ساخت و ساز خارج از حیطه شهری اما در داخل طرح جامع شهری باشد، کمیسیون ماده ۹۹ رای به تخریب ساختمان می دهد. در واقع طرح جامع شهری مهمترین عنصر در تعیین روند شهرسازی است. بنابراین فردی نباید در این طرح به نحوهای مختلف اختلال ایجاد کند.

برای تسریع در روند پرونده و رسیدن به بهترین نتجیه با وکیل اعاده دادرسی در ارتباط باشید

هر ساخت و سازی بدون مجوز قانونی و خارج از جانمایی های صورت گرفته می تواند این طرح را به خطر بیاندازد. از این رو این کمیسیون دستور تخریب آن را صادر می کند.

نکته ای که باید بدانید این است که امکان اعتراض به رای کمیسیون ماده ۹۹ در مهلت سه ماهه برای فرد وجود دارد. این اعتراض در دیوان عالی اداری مورد بررسی قرار می گیرد.

نتیجه این بررسی از دو حالت خارج نیست. حالت اول این است که رای کمیسیون تایید شده و اعتراض رد می شود و یا این که دستور بررسی مجدد دعوی به این کمیسیون داده می شود. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص کمیسیون ماده ۹۹ و کارکرد آن باید بدانید.

اما نکته نهایی که باید بدانید این است که همیشه مسیرهای عملیاتی با مفاهیم قانونی کمی متفاوت است. از این رو پیشنهاد ما این است که در این خصوص حتما از یک وکیل ملکی مجرب و باتجربه استفاده کنید.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام