اهلیت در وصیت چیست؟

اهلیت در وصیت بدین معنی است که وصیت کننده یا به زبان قانون موصی در زمان وصیت باید شرایط لازم را داشته باشد. از طرف دیگر برای وصیت شونده نیز در زمان اجرای وصیت لازم است شرایطی احراز شود که به این شرایط نیز اهلیت در وصیت گفته می شود.

اهلیت در وصیت به چه معنی است؟

  • اهلیت در وصیت چه کارکردی دارد؟
  • اهلیت در وصیت تا چه زمانی مورد توجه قرار می گیرد؟
  • اهلیت در وصیت برای وصیت کننده چه شرایطی دارد؟
  • شرایط اهلیت در وصیت برای وصیت شونده چیست؟
  • نظر قانون در خصوص اهلیت در وصیت چیست؟
  • آیا اهلیت در وصیت کارایی دارد؟
  • کارکرد یک وکیل ارث در خصوص اهلیت در وصیت چیست؟
  • مهمترین نکات مربوط به اهلیت در وصیت چیست؟
  • چه زمانی می توان از مسئله اهلیت در وصیت استفاده کرد؟
  • آیا عدم اهلیت در وصیت می تواند وصیت را باطل کند؟
  • اصلی ترین نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص اهلیت در وصیت چیست؟

در وصیت به چه معنی است؟

اهلیت در وصیت بدین معنی است که وصیت کننده یا به زبان قانون موصی در زمان وصیت باید شرایط لازم را داشته باشد. از طرف دیگر برای وصیت شونده نیز در زمان اجرای وصیت لازم است شرایطی احراز شود که به این شرایط نیز اهلیت در وصیت گفته می شود.

به نوعی اگر بخواهیم ساده تر اهلیت در وصیت را توضیح دهیم، به حداقل شرایطی گفته می شود که طرفین ( موصی و موصی له ) باید در زمان تدوین یا اجرای وصیت دارا باشند.

برای ارتباط با وکیل تقسیم ارث می توانید با شماره 09121304085 تماس حاصل فرمایید

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم این شرایط چیست و چگونه احراز می شود؟ به نوعی می خواهیم بدانیم که طرفین یک وصیت در زمان های مختلف چه شرایطی داشته باشند و نبود این شرایط آیا امکان ابطال وصیت را ایجاد می کند یا خیر؟ از طرف دیگر در این مقاله به صورت کلی می خواهیم بدانیم که در چه شرایطی یک وصیت نامه صلاحیت پیدا کرده و از دید قانون لازم الاجرا محسوب می شود؟ این ها مهمترین نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

اهلیت در وصیت و تعاریف کلی

اهلیت در وصیت و کارکرد آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که هر چه بیشتر با مفاهیم و چارچوب های مربوط به آن آشنا شویم. مهمترین مسئله و چارچوبی که در این بین وجود دارد عنصر وصیت است؟ در واقع در این بخش می خواهیم بدانیم وصیت چیست و چه کارکردی در جامعه و قانون دارد؟

اهلیت در وصیت و تعاریف کلی

به طور کلی وصیت یک نوع ابزار مهم قانونی در جامعه شناخته می شود. به طور کلی وصیت یک نوع احترام به متوفی محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم هر فرد از زمان تولد مشمول حقوقی می شود. یکی از مهمترین حقوقی که قانون و جامعه برای هر فرد در نظر گرفته حق مالکیت است. در واقع هر فرد در جامعه این حق را دارد مالک اموال منقول و غیر منقول خودش باشد، مگر این که نسبت به انتقال مالکیت خود اقدام کند و یا قانون بنا به دلایلی وی را از داشتن چنین حقی محروم کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که مرگ فرد بدین معنی است که تمامی این حقوق از جمله حق مالکیت از وی سلب می شود. بنابراین با مرگ فرد، وی دیگر هیچ اختیاری در خصوص اموال خود نخواهد داشت. اما وصیت ابزاری است که هر فرد در جامعه می تواند برای بخشی از اموال خود بعد از مرگ تعیین تکلیف کند. همچنین به واسطه وصیت این فرد می تواند کارهایی را از موصی له بخواهد تا بعد از مرگ از جانب وی انجام دهد. این احترامی است که قانون برای افراد حتی بعد از مرگ قائل شده است.

برای حل دعاوی کلاهبرداری با وکیل کلاهبرداری در ارتباط باشید

عنصر مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد، مسئله اهلیت است. اهلیت در لغت به معنی داشتن صلاحیت است. از نظر قانونی برای هر کاری لازم است که فرد اهلیت لازم را داشته باشد. به طور مثال زمانی شما می توانید اقدام به انتقال ملک کنید که آن ملک تحت تملک شما باشد. بنابراین مالک بودن از جمله شرایط اهلیت برای انتقال آن ملک محسوب می شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم قانون چه شرایطی را برای احراز اهلیت افراد در خصوص وصیت در نظر گرفته است

اهلیت در وصیت چه شرایطی دارد؟

اهلیت در وصیت یا به طور کلی همانطور که گفتیم اهلیت به معنی احراز برخی ویژگی ها و شرایط برای استفاده برخی از حقوق است. به طور کلی اصلی ترین و مهمترین مسئله ای که در خصوص اهلیت وجود دارد این است که بر اساس قانون ایران، برای استفاده از حقوق تعلق گرفته باید از اهلیت عمومی برخوردار بود. این موضوع در خصوص اهلیت در وصیت نیز صدق می کند.

اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم برای این که هر فردی بتواند از حقوق خود استفاده کند لازم است سه شرط عمومی اهلیت را داشته باشد. اول این که این فرد باید بالغ باشد. در قانون حقوقی بالغ برای مردان برای سن بالای 15 سال و برای زن برای سن بالای 9 سال احراز می شود. شرط دیگر احراز اهلیت، رشد است.

اهلیت در وصیت چه شرایطی دارد؟

رشد بدین معنی است که فرد توانایی تشخیص مسیر درست را داشته باشد. در کلام ساده تر رشد زمانی اثبات می شود که فرد امکان تصمیم گیری و تشخیص درست از بد را دارد. به صورت عمومی در ایران 18 سال به عنوان سن رشد در نظر گرفته شده است.

البته در نظر بگیرید که افراد ما بین سن رشد و بلوغ می توانند با دستور دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و بر اساس نظر کارشناسی این واحد، نسبت به دریافت حکم رشد اقدام کنند. شرط دیگر برای احراز اهلیت داشتن سلامت عقلی است. سلامت عقلی به حالتی گفته می شود که فرد دچار جنون ادواری یا دائم نباشد. در صورتی که فرد این سه شرط را داشته باشد این قابلیت را دارد که نسبت به تدوین وصیت اقدام کند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اهلیت در زمان تدوین و امضای وصیت اهمیت دارد. ممکن است بعد از تدوین این وصیت اهلیت از بین برود.

این مسئله نمی تواند موجب ابطال وصیت شود. اما اگر ثابت شود در زمان تدوین وصیت این اهلیت وجود نداشته باشد دادگاه می تواند نسبت به ابطال وصیت اقدام کند. همچنین موصی له در زمان اجرا و قبول وصیت باید از این اهلیت برخوردار باشد. در غیر این صورت برای وی قیم یا ولی از سمت قانون تعیین می شود. این ها مهمترین نکاتی است که باید به ان ها توجه کرد.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام