دیه

دیه

دیه مقدار مال معیّنی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد ، مقرر شده است. در ادامه به دیه و انواع ان می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید برای دیه می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

2

انواع دیه

مطابق قانون مجازات اسلامی می توان انواع خون بها را به چند دسته  تقسیم بندی نمود :

دیه قتل : دیه ای معادل یک خونبها کامل انسان دارد که نرخ تقاص هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می شود.

در صورتی که شخصی انسانی را به قتل برساند و  تقاص برای آن تعیین شود ، باید دیه ای معادل خون بها یک انسان کامل به او پرداخت شود ؛ البته در این خصوص تفاوت در میزان خون بها زن و مرد نیز مورد توجه قرار می گیرد.

دیه اعضای بدن: یکی دیگر از انواع خونبها ، تقاص اعضای بدن می باشد. در صورتی که از یک عضو تنها یک عدد در بدن انسان وجود داشته باشد ، از بین بردن آن خونبها کامل دارد و در صورتی که از یک عضو دو عدد موجود باشد ، از بین بردن یکی از آن ها نصف دیه کامل و از بین بردن هر دوی آن ها تقاص کامل خواهد بود.

مطابق قانون مجازات اسلامی ، از بین بردن اعضای بدن دیه مشخصی دارد که به آن اشاره کردیم.  به عنوان مثال خونبها مو ، خونبها چشم ، خونبها بینی ، خونبها لاله گوش ، خونبها لب ، خونبها زبان ، تقاص دندان ، تقاص گردن ، خون بها فک ، خون بها دست و پا ، تقاص ستون فقرات و غیره به صورت کامل در قانون ذکر شده.

تقاص منافع اعضاء :  در صورتی که شخصی مرتکب جنایتی بر شخصی شود که به موجب آن فرد برخی از حواس خود را از دست بدهد ، باید تقاص منافع آن عضو را بپردازد (به عبارت دیگر منفعتی که از برخی از اعضا حاصل می شود مثلا منفعت شنیدن توسط گوش مختل شو د؛ اما به خود گوش آسیبی نرسد.

مطابق قانون مجازات اسلامی ، تقاص منافع شامل مواردی همچون خون بها عقل ، خون بها شنوایی ، خون بها بینایی ، خون بها بویایی و خون بها صوت و گویایی است.

تقاص جراحات : اگر شخصی مرتکب جنایتی بر دیگری شود و به موجب آن جراحتی بر او به وجود آید ، باید خونبها جراحات وارده را به او بپردازد که میزان این خونبها به نسبت میزان جراحت وارد شده به شخص و بنا به تشخیص پزشکی قانونی مقدار آن مشخص خواهد شد ؛ مانند تقاص خراش ، کبودی ، تورم و … که مصادیق آن در مواد 701 الی 707 قانون مجازات اسلامی مشخص شده اند.

1

مهلت پرداخت دیه

وقتی که حکم خون بها صادر شد ، فرد محکوم شده وقت زیادی برای پرداخت تقاص ندارد در قانون مهلت پرداخت دیه در موارد مختلف از زمان وقوع قتل مشخص شده و به ترتیب زیر است ‌:

تقاص قتل عمد باید در ظرف یک سال به خانواه مقتول پرداخت شود  .خون بها‌ قتل شبیه عمد ظرف دو سال محکوم باید خون بها را پرداخت کند.

در خطای محض این مهلت به سه سال افزایش پیدا می کند . این مدت‌ هایی که تعیین می شوند قانونی هستند و در صورتی که طرفین سر تاریخ دیگری توافق کنند از نظر قانون منعی ندارد. در قتل خطای محض ، مجرم باید هر سال یک سوم خون بها را پرداخت نماید.

اگر قتل در ماه حرام اتفاق بیوفتد باز هم تقاص در صورتی تعلق می ‌گیرد که اولیای دم خواهان دریافت خون بها به جای قصاص شخص باشند.

افراد نمی‌ توانند تقاضای قصاص داشته باشند چون یک استثنا در این موضوع وجود دارد و آن این که هرگاه زنی توسط یک مرد در یکی از ماه‌ های حرام به قتل برسد و اولیای دم زن ، خواهان قصاص شخص باشند باید فاضل تقاص زن را پرداخت کنند.

شما برای مشاوره در مورد دیه و پرداخت  آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید برای دیه می توانید با مشاوران ما در تماس باشید

ارتباط با وکیل دیه

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام