جرم سقط جنین

جرم سقط جنین

سقط جنین به معنای افتادن جنین از رحم یا از دست رفتن حاملگی می شود. در ادامه مقاله به جرم سقط جنین می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

سقط جنین

در قانون و فقه سقط عمدی دیه و مجازاتی را در پی دارد. دیه مقدار معینی از مال است که به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت عمدی در مواردی که قصاص انجام نمی شود تعیین می گردد.

جرم سقط جنین انواع مختلفی دارد که در ادامه شرح خواهی داد. افتادن جنین قبل از کامل شدن در رحم را سقط جنین می گویند و ممکن است به دلایل مختلفی این اتفاق به وقوع بپیوندد.

جرم سقط جنین در صورتی که به صورت عمدی باشد و تحت شرایطی که در قانون اعلام شده است انجام شود جرم محسوب می شود و دارای مجازاتی است.

جرم سقط جنین

انواع سقط جنین

سقط جنین بر اثر بیماری : بعضی اوقات در خانم ها ابتلا به بیماری های گوناگون مانند فشار خون ، عفونت ها ، اختلال های جفت و جنین و … سقط به صورت خود به خودی انجام می شود و مادر هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.

سقط جنین درمانی : گاهی مادر به بیماری هایی مبتلا است که ادامه بارداری و نگه داری جنین برای سلامتی او بسیار خطرناک است.

در این موارد با انجام مقدمات پزشکی سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی که این موضوع موجب مرگ مادر می شود سقط جنین او دارای مجازاتی نیست و پزشک نیز مسئولیتی در این مورد ندارد.

جرم سقط جنین جنایی : وقتی قبل از موعود طبیعی از طریق دستکاری رحم و با خوردن دارو یا ضربه عمدی محتویات رحم را خارج کند و یا دستکاری رحم با تجویز داروی ساقط کننده جنین انجام دهد دارای مجازات است.

جرم سقط جنین ناشی از ضربه : در مواردی مانند تصادف ، حوادث و صدمات ضربه ای سقط جنین رخ می دهد. اگر عمدی نباشد مجازاتی در پی نخواهد داشت و بر اساس قانون راهنمایی رانندگی جنین به نوعی تحت پوشش حمایتی می باشد.

جرم سقط جنین

برای سقط جنین جنایی علاوه بر پرداخت دیه مجازاتی نیز تعیین شده است : اگر خود مادر به عمد مرتکب سقط جنین شده باشد به پرداخت دیه جنین محکوم خواهد شد.

هرگاه کسی به عمد و یا به واسطه ی ضرب یا آزار و اذیت زن باردار موجب سقط جنین شد علاوه بر دیه به تحمل یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

اگر پزشک یا ماما وسایل سقط جنین را فراهم کند یا خود اقدام به سقط جنین نمایند به 2 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد.

سایر اشخاصی که با دادن دارو و یا به روش های دیگر موجب سقط جنین شوند به مجازات 6 ماه تا 1 سال حبس محکوم خواهند شد و هر گاه کسی زن باردار را به استعمال دارو و یا وسایل دیگر به سقط جنین راهنمایی کند به حبس از 3 ماه تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

در این موارد رضایت و یا عدم رضایت مادر تاثیری در تحقق پیدا کرد جرم سقط جنین ندارد و فرقی بین سقط جنین مشروع یا نا مشروع وجود ندارد و در هر دو حالت ممنوع و دارای مجازات است.

جرم سقط جنین

دیه سقط جنین

در جرم سقط جنین چه عمدی و غیر عمدی دیه به آن تعلق می گیرد. نطفه ای که در رحم قرار گرفته باشد دو صدم دیه کامل را شامل می شود.

علقه که در آن جنین به صورت خون بسته در می آید چهار صدم دیه کامل به آن تعلق می گیرد.

مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشت در آمده است به او شش صدم دیه کامل تعلق می گیرد.

عظام که در آن جنین به صورت استخوان در آمده است و هنوز گوشت نروییده باشد هشت صدم دیه کامل به او تعلق می گیرد.

جنینی که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک دهم دیه کامل شامل آن می شود.

دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است اگر پسر باشد دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد سه چارم دیه کامل به آن تعلق می گیرد.

در این مقاله با جرم سقط جنین آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا برای جرم سقط جنین می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام