فاضل خداداد

فاضل خداداد کیست؟

فاضل خداداد در تاریخ 9 دی 1322 در خانواده ای متمول به دنیا آمد . پدرش حاجی خداداد خان از معتمدین بازار و مالک میدان بار مرکزی تهران بود . برادر بزرگترش حسین خداداد مالک بزرگترین کارخانه ریسندگی و بافندگی و نخستین کارخانه نخ در ایران و همچنین مالک ساختمان تماشا گه زمان بود. وی تحصیلات خود را در گروه فرهنگی هدف به پایان رساند و در همان دوران جوانی وارد فعالیت های تجاری و بازرگانی شد .

وی اولین مجتمع سه منظوره مسکونی ، تجاری و اداری تهران را احداث کرد و برای اولین بار روی پشت بام ها باغچه و فضای سبز ایجاد نمود . در مهر ماه سال 1359 با شروع جنگ ایران و عراق وی از کشور خارج گردید و پس از پایان جنگ تحمیلی در شهریور سال 1367 به ایران بازگشت.

ماجرای اختلاس 123 میلیارد تومانی فاضل خداداد :

در سال های بعد از انقلاب اسلامی و با دولتی شدن اقتصاد ایران ، کمتر کسی فکر می کرد  که کسانی با سوء استفاده بتواند اقدام به اختلاس های میلیاردی کنند. در جریان همین اتفاقات بود که مردم ایران با واژه هایی مثل اختلاس ، مفاسد اقتصادی ، دانه درشت ها ، آقا زاده ها ،رانت خواری و واژه های دیگر آشنا شدند. فاضل خداداد اولین محکوم کلان اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده و تا سال 1390 رکورد دار این عنوان بوده است.

فاضل خداداد پس از بازگشت به ایران با معرفی مرتضی رفیق دوست که آن زمان رئیس کمیته انقلاب اسلامی سعد آباد بود به یکی از شعب بانک صادرات معروف به شعبه 207 در باغ فردوس ( تجریش ) مراجعه و یک حساب جاری مشترک با شماره 2000 باز می کند . در پرونده این اختلاس آمده که رفیق دوست با عبارت « این آقا فاضل ، ارباب من است ، هر کاری می توانید برایش انجام دهید » به مسئولین شعبه رفیقش را نشان می دهد.

فاضل خداداد از طریق یکی از کارمندان بانک و زیر پا گذاشتن چند قانون بانکی دست به اختلاس می زند . او برای بدست آوردن نقدینگی به جای اینکه چک رمز دار به شعبه 207 ارائه دهد و پول نقد بگیرد از چک های عادی خود و دیگران استفاده می کرد و آن را به شعبه 207 ارائه می داد و کارمند شعبه هم وجه آن چک را مانند چک های رمزدار فوری پرداخت می کردند.

در حالی که چک عادی بود و باید منتظر می ماند تا وصول شود. این کارمند چک را می برد در فهرست چک های رمزدار و وجه را از مبالغ بانکی پرداخت می کرد. فردای آن روز هم چکی با مبلغ بیشتر می آورد و مابه‌التفاوت چک دوم با اول را نگه می داشت. ای وضعیت از اسفند 1370 تا بهمن 1371 ادامه پیدا کرد به طوری که حدود 200 فقره چک با رقم های بالا تحویل و توسط بانک پرداخت شد.

در این مدت رفیق دوست نیز با فاضل خداداد همکاری کرد اما با دفعات کمتر که این موضوع سبب شد رفیق دوست متهم ردیف دوم شود. لازم به توضیح است که وقتی گفته می شود اختلاس 123 میلیارد تومانی ، منظور این است که یک حساب بانکی ظرف چندین ماه این اندازه گردش کرده است ، به این معنا که مبالغی از بانک برداشت و برگردانده می شده که حجم مجموع این تراکنش ها 123 میلیارد تومان می باشد.

در بهمن 1371 رئیس اداره کل بانک صادرات ایران متوجه اختلاس می شود . قبل از آن چندین بار ولی الله سیف با وساطت های سیاسی با خداداد دیدار کرده بود. در این هنگام فاضل خداداد در پاریس بوده و با تماس ولی الله سیف به ایران بر می گردد .

بعد از بازگشت فاضل خداداد از محل وجوهی که اختلاس شده بود جمعاً 42 میلیارد و 200 میلیون ریال ظرف حدود یک ماه وصول می شود.

فاضل خداداد از بهمن 71 تا شهریور 72 تحت مراقبت بود. اما نهایتاً در این زمان از کشور فرار می کند . اما دوباره با وعده بخشش از سوی محسن رفیق دوست و ولی الله سیف در شهریور 73 به ایران باز می گردد. تا باقیمانده بدهی خود را به بانک پرداخت کند. وی در روز 9 بهمن 1373 بازداشت دوباره شد و پس از چندین جلسه دز آذر ماه 1374 اعدام گردید.

ماجرای فرار فاضل خداداد :

در تابستان 1372 فاضل خداداد به خارج از کشور می رود او که تحت نظر بوده ظاهراً به مأمورانی که او را تحت نظر داشتند گفته بود برای پیگیری پرونده ای باید به کرمان برود مأموران هم چون می دانستند او ممنوع الخروج است به او اعتماد کرده و اجازه می دهند برود در صورتی که ایشان پاسپورتی دیگر داشته و توانسته بود با آن به خارج از کشور ( کالیفرنیا ) برود.

parhamnews tLz3hcCmaKt6e2 4

 روند رسیدگی به اتهامات فاضل خداداد :

در مرحله بازپرسی قبل از انحلال دادسراها بود که آقای جواد احمدی پور بازپرس رسیدگی کننده به پرونده اختلاس 123 میلیارد تومانی بود . به گفته ایشان  کل پرونده دو صفحه بود . یکی نامه ای بود که یکی از کارمندان بانک صادرات به آقای ناطق نوری رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نوشته و اعلام کرده بود که به عنوان بازرس شعبه تجریش بانک صادرات بازرسی کرده و متوجه شده شخصی به نام فاضل خداداد هزار و 230 میلیارد اختلاس کرده است.

آقای ناطق نوری هم پیرو این نامه ، نامه ی به دادستانی ارسال کرده بود . بعد از آن بازپرسی تحقیقات را آغاز می نماید و کارمندی که نامه را نوشته بود را احضار می کند و تحقیقات لازمه را انجام می دهد پس از حضور در دادسرا بلافاصله بازپرس قرار بازداشت موقت ایشان را صادر می نماید  و سپس از طریق کارشناسی که وزیر وقت اقتصاد آقای محمد خان در اختیار بازپرس گذاشته بود مبالغ اعداد و ارقام را به صورت دقیق استخراج نمودند.

تحقیقات این پرونده شش ماه به طول انجامید و 17 روز مانده به انحلال دادسراها با قرار مجرمیت و پس از صدور کیفر خواست توسط آقای ناصری دادستان وقت تهران به دادگاه رفت.بعد از آن آقای رازینی رئیس وقت دادگستری کل استان تهران پرونده را به آقای محسنی اژه ای ارجاع کرد.

آقای اژه ای در آن موقع ، دادستان ویژه روحانیت بود و آیت الله یزدی برای رسیدگی به این پرونده برای آقای محسنی اژه ای ابلاغ خاصی صادر کرد و آقای محسنی اژه ای نیز حکم به اعدام متهم داد. شایان ذکر است برای این پرونده هفت جلسه دفاع یک جلسه اعلام رأی زمان در برداشت.

پرونده دارای سه متهم بانکی یعنی فاضل خداداد ، مرتضی رفیق دوست و شوهر خواهر آقای خداداد و یکی دو نفر دیگر که مربوط به اختلاس نبودند. متهم ردیف دوم مرتضی رفیق دوست با متهم ردیف سوم تحویلدار چک های رمزدار به حبس ابد محکوم شدند. رئیس شعبه به 9 سال زندان و معاون شعبه به 12 سال زندان محکوم شدند.

شوهر خواهر آقای فاضل خداداد هم محکوم شد به جزای نقدی به مبلغ 500 میلیون تومان بدلیل معاونت در جرم .جرم همه اینها اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل باند برای اختلاس ، اخذ رشوه و غیره عنوان گردید که اقدامات فاضل خداداد از نوع قصد ضربه زدن به نظام شناخته شد.

با وظایف وکیل جرائم اقتصادی آشنایی دارید؟

بعد از آن محکومین نسبت به رأی صادره تجدید نظر خواهی نمودند و پرونده به شعبه 32 دیوانعالی کشور رفت ، رئیس شعبه حجت الاسلام قتیل زاد بودند . پرونده در دیوانعالی کشور یکی دو ماه بیشتر نماند و حکم تأیید شد .

در واقع از زمانی که دادگاه شروع شد تا اجرای حکم اعدام فاضل خداداد 5 ماه بیشتر طول نکشید. مرتضی رفیق دوست متهم ردیف دوم در زمان اجرای حکم حبس ابد مأمور خرید زندان اوین می شود و به راحتی می توانسته به بیرون از زندان بیاید بعد هم حکم حبس ابدی که به او داده بودند ، با اعمال نفوذ برادرش بخشیده می شود و در نهایت آزاد می شود .

چند سال بعد وی در کلاهبرداری دیگری از مردم تبریز به بهانه مسکن سازی بازداشت و دومرتبه آزاد می گردد.

اظهارات محسن رفیق دوست :

محسن رفیق دوست با تاکید بر اینکه اگر می گفتند برای چه فاضل را اعدام کردند ، بهتر بود افزود من به او امان داده بودم که به ایران آمد ، به همین دلیل رفتم پیش آقای محسنی اژه ای و به وی گفتم که در زمان پیغمبر یک سرباز را امان داده بود ، پیغمبر گفت شخص را آزاد کنند. وی گفت : من که از مسئولان نظام هستم و به وی امان دادم و آوردمش ، می توانست که نیاید البته او را هم با تهدید آوردم و راحت نیامد.

رفیق فاضل خداداد ادامه داد : خب به هر حال ، آقای اژه ای بعد پرونده را گذاشت جلوی من که نمی توانم بگویم در آن پرونده چه خواندم ولی با توجه به آنچه خوانده ام اگر من هم قاضی بودم او را اعدام  می کردم . او همچنین افزود : اصلاً حکمش بود ، ولی به آقای اژه ای اصرار کردم که علت واقعی اش را به مردم بگوید چون اگر به بهانه اختلاس و اقتصاد اعدامش کنید به اقتصاد مملکت ضربه میزنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام