جرم تخریب

جرم تخریب :

تخریب در لغت به معنای ویران کردن و خراب کردن می باشد و در اصطلاح حقوقی نیز به همین معنا می باشد . قانونگذار در قانون مجازات اسلامی جرم تخریب را تعریف ننموده و صرفاً مصادیقی از آن را بیان نموده است در رویه قضایی ، تخریب عبارت است از لطمه زدن عمدی به مال منقول یا غیر منقول متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی به طرق مذکور در قانون . لازم به ذکر است که معیار و ضابطه برای میزان خرابی عرف می باشد .

در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 قانونگذار ، اموال مورد تخریب را از لحاظ منقول یا غیر منقول بودن و همچنین تخریب بوسیله آتش یا غیر آن تفکیک نموده و برای هر کدام ماده جداگانه تصویب نموده و مجازاتی متفاوت قرار داده است . شایان ذکر است تخریب اموال شخص توسط خودش جرم محسوب نمی گردد .

عنصر مادی جرم تخریب :

برای تحقق جرم تخریب به طور عام به صورت فعل مثبت قابل تحقق می باشد و امکان وقوع آن با ترک فعل قابل تصور نمی باشد . برای تحقق عنوان آتش سوزی لازم نیست که حتماً تمام مال ، سوخته باشد و چنانچه بخشی از آن هم بسوزد موضوع مشمول آتش سوزی است . تخریب ممکن است به طور مستقیم ارتکاب یابد مانند شکستن یا قطع درخت و گاهی ممکن است به طور غیر مستقیم انجام شود مانند قطع آبی که باعث خشکانیدن محصول شود .

عنصر معنوی جرم تخریب :

سوء نیت عام در جرم تخریب همان اراده و اختیار و خواست مرتکب جرم است و سوء نیت خاص آن اراده آگاه نسبت به مال موضوع جرم یا شخص متضرر یعنی قصد حصول نتیجه که همان ایراد ضرر و خسارت به دیگری است ، می باشد .

عنصر قانونی جرم تخریب :

عنصر قانونی جرم تخریب از ماده 675 قانون مجازات اسلامی تا ماده 689 آن قانون می باشد .

نکات :

نکته : کسی که در حال نزدیک کردن کبریت به محصولات متعلق به دیگری دستگیر می شود مرتکب جرم شروع به احتراق شده است .

نکته : اگر امین ملکی ، در هنگام نوبت آب از سربند ، عمداً از باز کردن آب خودداری کند و آب به مزرعه ندهد و مزرعه خشک شود مرتکب جرم خیانت در امانت از راه اتلاف مال یا استعمال ناروا گردیده است نه جرم تخریب .

نکته : نابود کردن یا خسارت زدن به یک مال با توجه به طبیعت و ماهیت مال تعیین می شود . مثلاً یک عکس با پاره شدن ، یک دندان مصنوعی با کندن از لثه ، مصادیقی از جرم تخریب هستند .

نکته : تخریب اشیایی چون آلت قمار و لهو و لعب تخریب تلقی نمی شود .

نکته : برای مشمول عنوان تخریب نابود شدن تمام اموال موضوع جرم ضروری نیست ، بلکه صرف از بین بردن بخشی از مال یا ایراد خسارت یا از حیز انتفاع انداختن آن کفایت می کند .

نکته : صرف باز کردن قفل درب با استفاده از پیچ گوشتی بدون وارد کردن هیچ گونه خسارتی به آن اساساً تخریب محسوب نمی شود .

نکته : تخریب مال مشاع در عمل با سوء نیست و با قصد جلب منفعت غیر مجاز یا اضرار به دیگری جرم است .

نکته : تخریب و شکستن عمدی در و پنجره دیگری برای نجات صاحبخانه در هنگام بروز خطر چون همراه با قصد فرد در ایراد ضرر و خسارت به مالک نبوده است جرم نیست .

نکته : چنانچه کسی مالی را به تصور اینکه مال خودش است از بین ببرد و سپس متوجه شود که مال متعلق به دیگری بوده است ، به دلیل فقدان عنصر معنوی ، عمل وی جرم تخریب نخواهد بود .

نکته : رأی وحدت رویه شماره 10 مورخه 21 / 7 / 1355 تخریب مال مشاع در صورتی که مقرون به قصد اضرار یا جلب منافع غیر مجاز با سوء نیت باشد قابل تعقیب و مجازات می داند .

نکته : اگر تخریب به وسیله عمله و کارگر انجام شود دستور دهنده معاون بزه محسوب است .

نکته : اگر متهم به قطع اشجار دیگری ، مدعی مالکیت شد و اظهار داشت که در این موضوع با شاکی خصوصی در دادگاه محاکمه دارند و وجود چنین پرونده هایی احراز شد مورد از مصادیق صدور قرار اناطه است .

نکته : چنانچه شخصی بدون اجازه مالک مبادرت به احداث اعیانی در ملک غیر نماید مالک عرصه ، نمی تواند اعیانی مستحدثه را خراب کند چه شرط تحقق وقوع بزه تخریب عدم مالکیت مرتکب شناخته شده است و چون بنای احداثی در زمین غیر متعلق به صاحب زمین نمی باشد تخریب آن به وسیله مالک عرصه از مصادیق تخریب خواهد بود .

نکته : ماده 681 قانون مجازات اسلامی ناظر به موارد اتلاف اسناد دولتی است . بنابراین اگر حکم دادگاهی را متهم در موقع ابلاغ به او طوری پاره کند که صدق از بین رفتن آن را ننماید ، و عین آن در پرونده کار بایگانی باشد عمل شامل مورد نخواهد بود .

نکته : اگر اوراق موضوع اتهام و اوراق بازجویی ، دارای امضایی از متهم و بازپرس نبوده ، فاقد آثار قانونی است و در نتیجه پاره کردن آن جرم نیست .

نکته : جرم موضوع 682 قانون مجازات اسلامی مقید به اضرار به غیر است بنابراین چنانچه اتلاف یا سوزاندن اسناد موجب ضرر غیر نشود جرمی محقق نگردیده است .

نکته : چرانیدن حاصل دیگری عمداً یا غیر عمد موجب ضمان است و در صورت عمدی بودن ، مرتکب قابل تعقیب و مجازات می باشد .

نکته : قطع درختان صرفنظر از مثمر یا غیر مثمر بودن آنها بدون اجازه شهرداری جرم است .

نمونه شکوائیه تخریب

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند :

در مورخه 4 / 10 / 1396 بنده در حال عبور از بزرگراه همت بودم که خودروی پژوی به شماره شهربانی ……………… به ماشین بنده برخورد نمودند راننده در زمانی که از خودرو پیاده گردید پس از گذشت اندک زمانی بدلیل تصادف فوق شروع به جر و بحث نمودند و متعاقب آن از روی عصبانیت ضرباتی را با قفل فرمان به خودروی بنده وارد نمودند .

علی ای الحال با توجه به موارد فوق و اینکه عمل وی مطابق با ماده 677 قانون مجازات اسلامی جرم بوده لذا از آن مقام محترم تقاضای تعقیب کیفری ایشان را دارم .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام