نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله-دادرسی آنی

در این مقاله سعی داریم به ارائه توضیحاتی پیرامون نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله بپردازیم. در  ادامه یک نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله ارائه می شود

نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله
نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

مبیع چیست؟

منظور از دادخواست الزام به تحویل چیست؟

چه مدارکی برای طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله نیاز می باشد؟

مواد قانونی در ارتباط با طرح  دادخواست الزام به تحویل مورد معامله کدام ها هستند؟

نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله به چه شکل است؟

نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله
نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله

مبیع چیست؟

به صورت خلاصه مبیع، مالی می باشد که در روند خرید و فروش ( عقد بیع) داد و ستد می گردد. بیع فروشنده مال است. تحویل بیع نیز به معنای دادن مال مورد نظر به مشتری می باشد. در واقع طی یک داد و ستد و قرارداد مال و ملکی از فروشنده به خریدار یا مشتری داده خواهد شد.

در این میان در صورتی که تغییری در ارزش مال اتفاق بیفتد و یا مواردی پیش بیاید که مالک اولیه ان یا همان فروشنده دیگر قصد دادن مال را به خریدار یا مالک نهایی نداشته باشد و در این میان مال یا ملک نیز فاقد سند رسمی باشد، خریدار یا مشتری با طرح یک داد خواست تحت عنوان دادخواست الزام به تحویل مورد معامله تلاش خود را جهت گرفتن مال مورد نظر می کند. این مال همان طور که گفتیم باید شرایطی داشته باشد تا مالکیت خریدار ثابت شود.

منظور از دادخواست الزام به تحویل چیست؟

همان طور که گفتیم در صورتی که قراردادی بین طرفین معامله عقد شود و طی ان قرار باشد مالی از فروشنده به خریدار برسد و فروشنده یا بایع از دادن ان مال خودداری کند، خریدار می تواند نزد حاکم و یا قاضی رفته و دادخواست الزام به تحویل مورد معامله طرح کند.

در صورت با انجام بررسی های لازم جهت اثبات ادعای خریدار و تایید صحت ان مال مورد نظر و هم چنین خسارات وارده در اثر عدم تحویل مال به خریدار داده خواهد شد و بایع ملزم است تمامی خساررات وارده را نیز پرداخت کند.

منظور از دادخواست الزام به تحویل چیست؟
منظور از دادخواست الزام به تحویل چیست؟

چه مدارکی برای طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله نیاز می باشد؟

مدارک لازم برای طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله به صورت زیر می باشد:

  • مبایعه نامه بین طرفین معامله
  • کارت ملی و یا شناسنامه طرفین معامله
  • شهادت شهودان در صورتی که شهودانی وجود داشته باشند.
  • اظهارنامه ارسالی به مستنکف و پاسخ ان( در صورتی که وجود داشته باشد).
  • دادن دادخواست الزام به تحویل مورد معامله به تسلیم مبیع
چه مدارکی برای طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله نیاز می باشد؟
چه مدارکی برای طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله نیاز می باشد؟

مواد قانونی در ارتباط با طرح  دادخواست الزام به تحویل مورد معامله کدام ها هستند؟

مواد قانونی در ارتباط با طرح دادخواست الزام به تحویل مورد معامله به صورت زیر می باشند:

ماده۱۰ قانون مدنی می گوید: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانیکه آنرا منعقد نموده اند در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد نافذ است»

ماده۲۱۹ قانون مدنی می گوید: «عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم الاتباع است مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود»

ماده۲۲۰ قانون مدنی می گوید: «عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده ملزم مینماید بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که به موجب عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل میشود ملزم میباشند»

ماده۳۳۸ قانون مدنی می گوید: «بیع عبارتست از تملیک عین به عوض معلوم.»

ماده۳۳۹ قانون مدنی می گوید: «پس از توافق بایع ومشتری در مبیع و قیمت آن عقد بیع به ایجاب و قبول واقع میشود. ممکن است بیع به دادو ستد نیز واقع شود.»

آثار بیعی

ماده ۳۶۲ قانون مدنی می گوید: «آثار بیعی که صحیحاٌ واقع شده باشد از قرار ذیل است : ۱- به مجرد وقوع بیع، مشتری مالک مبیع و بایع مالک ثمن می شود. ۲- عقد بیع بایع را ضامن درک مبیع و مشتری را ضامن درک ثمن قرار می دهد. ۳- عقد بیع بایع را به تسلیم مبیع ملزم می نماید. ۴- عقد بیع مشتری را به تادیه ثمن ملزم می کند.»

ماده۲۲ قانون ثبت می گوید: «همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاٌ به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.»

ماده۴۶ قانون ثبت می گوید: «ثبت اسناد اختیاری است مگر در موارد ذیل: ۱- کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاٌ در دفتر املاک ثبت شده باشد. ۲- کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاٌ در دفتر املاک ثبت شده است.»

ماده۴۷ قانون ثبت می گوید: «در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است: ۱- کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیر منقوله که در دفتر املاک ثبت نشده. ۲- صلحنامه و هبه نامه و شرکتنامه.»

ماده ۴۸ قانون ثبت می گوید: « سندی که مطابق مواد فوق باید به ثبت برسد و به ثبت نرسیده در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.»

نمونه دادخواست الزام به تحویل مورد معامله به چه شکل است؟

نمونه این دادخواست به شکل زیر می باشد، به نکات ذکر شده در متن توجه کنید:

با سلام و احترام

به استحضار می رساند:

اینجانب به موجب مبایعه نامه مورخ … شش دانگ یک باب خانه مسکونی/یک واحد آپارتمان ( به عنوان مثال، این مال می تواند چیز دیگری نیز باشد مانند زمین) به مساحت … واقع در شهرستان … بخش … به شماره پلاک ثبتی … را از خوانده به عنوان مالک قانونی به مبلغ … خریداری نمودم و طبق قرارداد خوانده متعهد شدند که ملک را در تاریخ … به اینجانب تحویل بدهند( در صورتی که تعهد نامه ای از فروشنده ندارید باز هم می توانید تنها از طریق سند رسمی خود اقدام به طرح دعوی کنید).

علاوه بر تمدید مهلت تحویل ملک طبق قرارداد، اینجانب مراجعات بسیاری نزد ایشان داشتم و همچنین اظهارنامه ای به شماره … در تاریخ … نیز ارسال نمودم که خوانده هیچ اقدامی در جهت تحویل مورد معامله انجام ندادند و از این حیث خساراتی به اینجانب وارد شد. لذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته را استدعا دارم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام