بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک

در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی پیرامون بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک بپردازیم .

اگر پرونده ای در امور ملکی در جریان دارید وکیل ملکی گروه راهیان عدالت در خدمت شماست.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

علت  طرح دعوی استرداد لاشه چک چیست ؟

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی استرداد چک کدام ها هستند ؟

طرح دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می شود ؟

بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک به چه مواردی اشاره دارد ؟

شما می توانید برای ارتباط با وکیل بانکی با مشاوران ما تماس بگیرید .

02122112230

بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک
بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک

علت طرح دعوی استرداد لاشه چک چیست ؟

همان طور که می دانید بسیاری از مراودات و پرداخت ها ، ضمانت های انجام امور مختلف ، رهن و اجاره ، پیش پرداخت ها و موارد دیگری از این دست از طریق چک انجام می پذیرد . همین امر باعث شده است که چک به دلایل و اهداف مختلف بین افراد یک جامعه رد و بدل شود . همین طور افزایش استفاده از چک خود بستری را برای استفاده های غیر قانونی از ان و همین طور بروز مشکلات مالی و قانونی فراهم کرده است .

موضوع چک در انواع مختلف ان امروزه بخش عمده ای از پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده است . این خود گویای اهمیت چک و استفاده از ان و همین طور موارد مطرح در مورد ان می باشد . در این خصوص یعنی در خصوص موارد مربوط به چک در صورت بروز هر گونه مشکل قانونی موضوع استرداد مطرح می شود .

علت طرح دعوی استرداد لاشه چک چیست ؟
علت طرح دعوی استرداد لاشه چک چیست ؟

دعوی استرداد چک

دعوی استرداد چک ، وقتی امکان طرح پیدا می کند که صادر کننده ی آن چک وجه آن را پرداخت کرده و یا چک در قالب امانت و یا ضمانت و یا مواردی از این دست در ید دارنده قرار گرفته است اما با وجود ان که تعهد داده شده انجام شده است یا با وجود ان که کار یا قرارداد ان ها انفساخ یا ابطال یافته است ، طرف مقابل ( یا دارنده ) چک را مسترد نکرده است .

اثبات این ادعا یعنی اثبات ادعای استرداد چک به وسیله ی خواهان باید انجام شود و همین طور باید پیش از طرح دعوای کیفری ، اظهار نامه برای طرف مقابل نیز فرستاده شده باشد تا در این صورت طرف مقابل امکان ادعای عدم اطلاع نداشته باشد .

در صورتی که فرد دارنده چک ، ان را به فرد دیگری دهد و یا بر خلاف توافقی که به صورت شفاهی یا قراردادی ( کتبی ) وضع شده است از ان چک استفاده کند مرتکب جرم خیانت در امانت شده و قانون مجازات اسلامی برای این جرم حکمی در قالب حبس از یک سال تا سه سال مقرر کرده است .

در این جرم سوء نیت دارنده چک باید اثبات گردد . به طور مثال برگشت زدن چک می تواند سوء نیت دارنده را احراز نماید . حال اگر قرار به طرح شکایت باشد می تواند به صورت شفاهی و یا کتبی انجام پذیرد و دادسرا پس از انجام تحقیقات و بررسی های لازم پرونده مربوطه را به یکی از شعب بازپرسی ارسال می نماید . و نهایتا با انجام موارد لازم در این خصوص پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری فرستاده خواهد شد .

دعوی استرداد چک
دعوی استرداد چک

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی استرداد چک کدام ها هستند ؟

پیش تر به معرفی دعوی استرداد چک پرداختیم . روند رسیدگی و اجرای ان را نیز به تفضیل توضیح دادیم . حال می خواهیم بدانیم برای طرح دعوی استرداد چک به چه مدارکی نیازمندیم . در ادامه مدارک مورد نیاز را نام خواهیم برد.

  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی
  • وکالت نامه وکیل
  • اسناد امانی بودن چک و یا شهادت شهود و یا قرارداد حاوی تصریح به تضمینی بودن چک بابت انجام تعهد و مدرک انجام تعهد یا انفساخ و بطلان قرارداد یا رسید پرداخت وجه چک
  • تصویر اظهارنامه درخواست استرداد لاشه چک

 

طرح دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می شود ؟

جهت تنظیم طرح دعوی استرداد لاشه چک باید مراحل انجام شود که در این بخش می خواهیم به این موارد اشاره ای داشته باشیم . این مراحل به شرح زیر می باشند :

  • درخواست الزام به استرداد چک در دادخواست استرداد لاشه چک
  • ابطال تمبر هزینه دادرسی مطابق با دعاوی مالی
  • در صورت وجود مدرکی مبنی بر امانی بودن چک یا پرداخت وجه چک و یا ایفای تعهد ، پیوست به دادخواست لازم است .
  • این دعاوی جز دعاوی مالی هستند ونیاز است که حتما هزینه ی دادرسی و ابتدای کار پرداخت شود و این پرداخت باید مطابق با مبلغ چک مورد نظر باشد . ( در صورت عدم توانایی در پرداخت هزینه ی چک می توان اقدام به طرح اعسار از پرداخت هزیه دادرسی کرد . )
  • امکان طرح مستقل و یا در دعوی تقابل این دعوا وجود دارد .

بخشنامه غیر مالی بودن استرداد لاشه چک به چه مواردی اشاره دارد ؟

در واقع مالی یا غیر مالی بودن استرداد لاشه چک ملاک خاص و ویژه ای ندارد اما با توجه به حکم اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور می توان گفت که استرداد لاشه چک از دعاوی مالی به حساب می اید . این به ان دلیل می باشد که در سابقه ی قانون گذاری شاهد تعریف دقیقی از مالی یا غیر مالی بودن دعاوی مختلف در قانون ایین دادرسی مدنی نیستیم .

طبق بخشنامه مشکل ساز دادگستری برای تشخیص دعاوی مالی ، در دعاوی مدنی اولین اقدامی که خواهان باید بردارد ان هم به منظور به جریان انداختن دعوای خویش ، موضوع ابطال تمبر هزینه دادرسی می باشد که میزان ان به متعاقب مالی یا غیر مالی دانستن دعوی مشخص می گردد .

 در همین خصوص یعنی استرداد لاشه چک به این مثال توجه کنید :

فردی را در نظر بگیرید که برای استرداد چک بیست مسلسون تومانی خود طرح دعوی می کند و رقمی که دفتر دادگاه برای دریافت هزینه دادرسی  به وی ابلاغ می کند سی صد و نود و پنج هزار تومان می باشد . حال دلیل این استدلال را اگر جویا شویم بخشنامه ای ارائه می شود که طبق ان باب هرگونه استدلال مطرح شده  و گويا بخشنامه يا هر دستور قوي تر از استدلال قانوني پنداشته مي شود.

این در حالي است كه خواسته خواهان در چنين دعواهايي عبارت است از «استرداد لاشه چك» كه با در نظر گرفتن قوانين حاكم يا خواهان ذي حق قضيه می باشد و دادگاه نسبت به صدور حكم مبني بر استرداد لاشه چك اقدام مي كند و يا دعوي وي  را رد می کند .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام