متن اظهار نامه عدم انجام تعهد-لایحه بی درنگ

در این مقاله سعی داریم که ارائه اطلاعاتی پیرامون متن اظهار نامه عدم انجام تعهد بپردازیم .

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

اظهارنامه چیست؟

موارد قابل درج در اظهار نامه کدام ها هستند ؟

امکان تهیه و ارسال اظهار نامه برای چه افرادی فراهم می باشد ؟

روش ثبت و پیگیری اظهار نامه به چه شکل است ؟

مواد قانونی مرتبط با اظهار نامه کدام ها هستند ؟

متن اظهار نامه عدم انجام تعهد به چه شکل می باشد ؟

متن اظهار نامه عدم انجام تعهد
متن اظهار نامه عدم انجام تعهد

اظهارنامه چیست؟

این مقاله را با توضیح پیرامون اظهار نامه اغاز می کنیم . اظهار نامه چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اظهار نامه نوعی نوشته است که مطابق با مقررات قانونی که وجود دارد تنظیم شده است .

اظهار نامه مطابق ماده 156 قانون ایین دادرسی مدنی ، از جمله راه های رسمی به شمار می رود که برای مطالبه حق و حقوق هستند . به وسیله ی اظهار نامه می توان امادگی تسلیم مواردی چون مال ، وجه ، سند و غیره را اعلام کرد . اظهار نامه  ی قانونی یک نوشته ( متن ) می باشد که در سه نسخه تهیه می شود . یک نسخه از ان به صورت بایگانی در دادگستری در می اید .

نسخه ی دیگری از ان به مخاطب مورد نظر ابلاغ خواهد شد و سومین نسخه نیز به اظهار کننده اعاده خواهد شد . قبل از ارائه دادخواست به دادگاه ، افراد می توانند از اظهار نامه برای مطالبه ی حق و حقوق خود استفاده کنند .

این اظهار نامه از طریق واحد های قضایی مانند دفاتر دادگاه ها و یا اداره ثبت اسناد و املاک به فرد مورد نظر ابلاغ می شود در نتیجه می توان گفت اظهار نامه وسیله ای است برای بیان اظهارات افراد به مخاطبانشان . نکته ای که در خصوص اظهار نامه وجود دارد ان است که در زمان تقدیم اظهار نامه هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد .

اظهارنامه چیست؟
اظهارنامه چیست؟

موارد قابل درج در اظهار نامه کدام ها هستند ؟

اظهار نامه همان طور که پیش تر اشاره کردیم  یک نوشته است . در واقع برگه ای است به صورت فرم چاپی که توسط وزارت دادگستری چاپ می شود وپس از ان در سایر دادگستری ها و ادارات ثبت اسناد کشور توزیع خواهد شد . بخش های تشکیل دهنده یک برگه ی اظهار نامه شامل موارد زیر می شود :

  • مشخصات و اقامتگاه اظهار کننده اعم از نام و نام خانوادگی ، نشانی و غیره .
  • موضوع اظهار نامه که شامل عنوان مطلب مورد نظر اظهار کننده می باشد .
  • مشخصات و اقامتگاه مخاطب اعم از نام ، نام خانوادگی ، نشانی و … فرد مورد خطاب.
  • خلاصه اظهارات که شامل هر انچه که اظهار کننده می خواهد به مخاطب خود بگوید می شود .
  • خلاصه جواب که شامل پاسخ مخاطب اظهار کننده می باشد .
موارد قابل درج در اظهار نامه کدام ها هستند ؟
موارد قابل درج در اظهار نامه کدام ها هستند ؟

امکان تهیه و ارسال اظهار نامه برای چه افرادی فراهم می باشد ؟

این امکان یعنی تهیه و ارسال اظهار نامه برای هر فردی فراهم می باشد . به متن ماده 156 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی دقت کنید که طبق ان : هرکس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به‌وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط براین که موعد مطالبه‌رسیده باشد.

 

به‌طور کلی هرکس حق دارد اظهاراتی راکه راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به‌طور رسمی به‌وی برساند ضمن‌اظهارنامه به‌طرف ابلاغ نماید.

روش ثبت و پیگیری اظهار نامه به چه شکل است ؟

در مورد روش ثبت و پیگیری  اظهار نامه می توان به روش الکترونیکی ان اشاره داشت که خود نیز به دو صورت انجام می پذیرد . یکی از این روش ها استفاده از درگاه خدمات الکترونیک قضایی است و دیگری استفاده از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی . در روش اول فرد پس از ورود به درگاه اطلاعات مورد نیاز اولیه را وارد و تکمیل می کند و بعد از ثبت اولیه ، کد رهگیری خود را دریافت کرده و به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی می رود . در روش دوم نیز فرد مدارک لازم را با خود به دفاتر مربوطه برده و متصدی دفتر مراحل ثبت و دریافت کد رهگیری را انجام می دهد و رسیدی مبنی بر ثبت اولیه به شخص یا همان متقاضی می دهد .

مواد قانونی مرتبط با اظهار نامه کدام ها هستند ؟

مهم ترین مواد قانونی مرتبط با اظهار نامه در ادامه اورده شده اند :

  • ماده ۱۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی می گوید : سرایدار، خادم، کارگر و به‌طور کلی هر امین دیگری، چنانچه پس از ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک یا ماذون از طرف مالک یا کسی که حق مطالبه دارد، مبنی بر مطالبه مال امانی، از آن رفع تصرف نکند، متصرف عدوانی محسوب می‌شود.
  • ماده ۱۳ قانون روابط موجر و مستأجر (۱۳۵۶) می گوید : وقتی موجر از تحویل مورد اجاره امتناع کند، مستأجر مکلف است با ارسال اظهارنامه از مالک، تحویل مورد اجاره را تقاضا کند.
  • تبصره ۲ ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها می گوید : مطالبه بدهی مالکان آپارتمان‌ها از طریق اظهارنامه و سپس عملیات اجرایی برای وصول آن بر اساس اظهارنامه ابلاغ‌شده به مالک مستنکف از تأدیه هزینه‌های مشترک.
  • بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستأجر (۱۳۵۶) می گوید : اثبات تأخیر در پرداخت اجاره‌بها یا اجرت‌المثل املاک برای اقامه دعوا‌ی تخلیه.
  • ماده 129 قانون تجارت می گوید : درخواست محکوم‌له مبنی بر انحلال شرکت تضامنی به منظور وصول محکوم‌به از محل سهم‌الشرکه محکوم‌علیه در شرکت.

متن اظهار نامه عدم انجام تعهد به چه شکل می باشد ؟

همان طور که پیش تر به ان اشاره شد ، از اظهار نامه هر فردی و هر زمانی که بخواهد می تواند استفاده کند . هم چنین افراد پیش از ارائه دادخواست از اظهار نامه برای مطالبه حق و حقوق خود در حوزه های مختلف استفاده می کنند و با استفاده از روش های موجود ان را ارسال می کنند . در صورتی که ارسال اظهار نامه ثمر بخش نباشد انگاه می توان دادخواستی تنظیم کرده و به دادگاه برد . برای تهیه متن اظهار نامه عدم انجام تعهد نیز می توان مواردی که پیش تر به ان ها پرداختیم را مد نظر قرار داده و ان را تنظیم و ارسال کرد .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام