میزان حبس تحصیل مال نامشروع

در این مقاله سعی داریم به بررسی موضوع میزان حبس تحصیل مال نامشروع بپردازیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

تحصیل مال نامشروع چیست؟

حبس به چه معنا است ؟

اهداف حبس از دیدگاه اسلام کدام ها هستند؟

انواع حبس کدام ها هستند؟

میزان حبس تحصیل مال از طریق نامشروع چه خواهد بود؟

میزان حبس تحصیل مال نامشروع
میزان حبس تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع چیست؟

تحصیل مال نامشروع یک جرم به حساب می اید. در واقع زمانی که شخصی اقدام به کسب و به دست اوردن مال و دارایی از طریق روش های غیر قانونی( نه لزوما غیر شرعی) کند مرتکب جرم تحصیل مال نامشروع یا به بیان دقیق تر تحصیل مال از طریق نامشروع شده است. این جرم با جرایمی چون رشوه و ربا و امثال ان ها فرق می کند.

از جمله موارد یا بهتر است بگوییم راه های کسب مال و دارایی که در زیر مجموعه ی این جرم قرار می گیرند می توان به اقدام به گران فروشی و کم فروشی، خرید و فروش امتیازات مختلف مانند جواز واردات و صادرات، داشتن کارت بازرگانی یا جواز کسب یا کارخانه، اقدام به ساخت و فروش منازل و ساختمان های غیر مستحکم که در ساخت ان ها موارد ایمنی و استاندارد رعایت نشده باشد،  سو استفاده کردن از موقعیت شغلی و جایگاهی و غیره اشاره کرد.

می توان گفت که قانون اصلی که به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع پرداخته است قانون 2 تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری می باشد که متن این قانون به شرح زیر می باشد:

«هر کس به نحوی از انحا امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردد، نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفا موافقت اصولی گفته می شود در معرض خرید وفروش قرار دهد و یا از آن سوء استفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع کند مرتکب تقلب شود و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.»

حبس به چه معنا است ؟

واژه ی حبس در معنای لغوی ان به معنای بازداشتن و همین طور مکان باز داشت گفته می شود. همین طور این واژه در متونی مانند متون دینی و منابع فقهی موجود باز هم به معناهای گفته شده می باشد. با توجه به این توضیحات مفهوم این کلمه ایجاد محدودیت برای فرد و بازداشتن او از دخالت و تصرف کردن در امور خویش می باشد.

و همین طور خصویات و ویژگی های مکان حبس و مقدار و میزات امکاناتی که در ان برای ان ها وجود دارد تاثیر و نقشی ندارد. از دیربار انواع مجازات مانع و سلب کننده ی ازادی برای افراد در طول تاریخ وجود داشته است. بعد از مدت ها این نوع مجازات به عنوان یک کیفر در قوانین ثبت و پذیرفته شد.

در برخی از منابع و به نقل و تصریح بعضی از فقها امده است که مفهوم حبس علاوه بر زندان به مکان یا منزلی که فرد در ان به همراه تعدادی نگهبان مدعی که به صورت مداوم ان جا خواهند بود نیز اطلاق می شود. لازم به ذکر این نکته می باشد که در کتب فقهی مبحث و بخشی جدا و کامل به موضوع حبس و موارد مختلف ان نپرداخته است و همین طور در مورد موضوع حبس اتفاق نظر وجود ندارد.

حبس به چه معنا است ؟
حبس به چه معنا است ؟

اهداف حبس از دیدگاه اسلام کدام ها هستند؟

بر اساس کتب و منابع مختلف اسلامی اهداف مختلفی برای اجرای حکم حبس وجود دارد. بسته به جنسیت، موقعیت، سن، شرایط و وضعیت فرد، نوع جرم انجام شده و با توجه به قوانین و مواد قانونی موجود نوع و میزان حبس تعیین خواهد شد. در این بخش می خواهیم بدانیم کدام اهداف برای اجرای این حکم وجود دارند. در ادامه به مواردی یا اهداف حبس از دیدگاه اسلام می پردازیم.

  • جریان سالم تحقیق
  • اقدام تامینی
  • وادار به انجام وظایف
  • مجازات حد
  • مجازات تعزیری
اهداف حبس از دیدگاه اسلام کدام ها هستند؟
اهداف حبس از دیدگاه اسلام کدام ها هستند؟

انواع حبس کدام ها هستند؟

حبس بسته به احکام و منابعی که وجود دارد دو نوع مختلف دارد. یکی از انواع حبس، حبس موقت می باشد. برخی از موارد این حبس شامل خودداری زوج از رجوع و هم بستر شدن و یا طلاق دادن همسر، بده کاری، کفالت و موارد ان، اقرار و موارد ان، برخی از موارد قتل تا قبل از اجرای حکم و غیره می باشد. نوع دوم حبس، حبس ابد می باشد.

حبس ابد یا حبس دائم به ان معنا است که فرد تا پایان عمر خود باید در زندان باشد. این نوع کیفر برای جرایمی چون قتل عمد، قاچاق انسان، قاچاق موارد مخدر، دزدی های بزرگ و امثالهم در نظر گرفته شده است. به عبارتی این کیفر برای افرادی که کسی را نگه داشته اند تا دیگری ان را بکشد، کسی که فرمان به قتل دیگری داده باشد، کسی که دو مرتبه حد سرقت بر ان جاری شده باشد و باز هم برای مرتبه ی سوم اقدام به دزدی و سرقت کن و همین طور زن مرتد می باشد.

میزان حبس تحصیل مال از طریق نامشروع چه خواهد بود؟

پیش تر به معرفی کیفر حبس، انواع ان و چگونگی اجرای ان صحب کردیم. همان طور که می دانید که نوع کیفر در زمینه های مختلف و برای موارد مختلف قابل در نظر گرفتن می باشد.

در حوزه ی تحصیل مال نامشروع با توجه به نوع دقیق عمل و جرمی که اتفاق افتاده است، اموال و دارایی های ضبط شده، قوانین و مواد قانونی که در مورد ان ها وجود دارد و نهایتا ارا و نظر دادگاه های مربوطه و اجرای تمامی موارد قانونی ممکن ، میزان حبس می تواند متغیر باشد.هم چنین با توجه به این که این نوع از جرم و قوانین مربوط به ان کمی پیچیده هستند باید تمامی موارد مورد نیاز برای اثبات ان ها صورت بگیرد

اموال مربوطه مورد بررسی، ارزش گذاری و تحقیق قرار گیرند و نهایتا حکم مناسب صادر شود. حکم و میزان حبس تحصیل مال نامشروع می تواند شامل حبس و یا پرداخت مال و هزینه و یا هر دوی ان ها باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام