دعوای استرداد عین چک

در این مقاله می خواهیم به بررسی موضوع دعوای استرداد عین چک به پردازیم, با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید امروزه چک در بین مردم بسیار رایج بوده و بیش تر معاملات بین مردم با چک انجام می شود. اما در این مقاله می خواهیم با چک بیش تر آشنا شویم.

دعوای استرداد عین چک
دعوای استرداد عین چک

در این مقاله به سوال های زیر پاسخ خواهیم داد:

چک  در معنی عامیانه چیست؟

عین چک به چه معنا است؟

استرداد چک چیست؟

شرایط دعوای استرداد عین چک چگونه است؟

 

چک در معنی عامیانه چیست؟

چک امروزه به عنوان اعتبار در بین مردم رایج است و حمل و نقل می شود. این که به جای پول نقد از چک که یک ورق کاغذ است, استفاده می کنیم در حمل و نقل بسیار کمک کرده و مفید واقع می شود. به همین دلیل هم در نگه داری مناسب پول خیلی خوب بوده و از اتفاق هایی که ممکن از برای یک کیف حامل پول بیفتد جلوگیری می کند. از اتفاق ها منظور دزدیده شدن آن کیف پول است.

چک در معنی عامیانه چیست؟
چک در معنی عامیانه چیست؟

عین چک به چه معنا است؟

کلمه ی عین از موجودیت  و وجودیت می آید و چک برگه اعتباری است که درمعاملات برای آسان تر شدن حمل و نقل پول مورد استفاده قرار می گیرد.

عین چک به چه معنا است؟
عین چک به چه معنا است؟

استرداد چک چیست؟

استرداد از کلمه ی پس گرفتن گرفته شده است و به یعنی مطالبه برای گرفتن و پس گرفتن لاشه چک این مورد بیشتر در مواقعی که خیانت در امانت صورت گرفته و یا چک بابت ضمانت داده شده است پیش می آید.

دعوای استرداد عین چک چیست؟

بعد از دعوای مطالبه چک بیشترین دعوای حقوقی  مربوط به چک دعوای استرداد عین چک می باشد. جالب است بدانید طبق ماده سیزده قانون آیین دادرسی  مدنی  چک شامل دعوای مالی نیست چون بهای معینی ندارد و نوعی اعتبار است  و نه مال و دعوای مالی محسوب نمی شود.

دعوای استرداد عین چک چیست؟
دعوای استرداد عین چک چیست؟

شرایط داد خواست دعوای استرداد عین چک چگونه است؟

دادخواست می تواند از سوی هر کسی که در نفع و ضرر چک مرتبط است خواه ظهرنویس خواه صاحب چک خواه مطالبه گر چک به دادگاه ارائه شود در برگه مخصوص چاپی با زبان رسمی کشورمان فارسی و تمام مشخصات خواهان باید برگه دادخواست پرشود. بهای خواسته و اثبات ادله  ودعوا و بطور شفاف خواسته خواهان از دادگاه، ازمهم ترین مواردی است که حتما باید در برگه پر شود وگرنه دادخواست رد خواهد شد.

خواهان باید تمام مشخصات فردی و حقیقی خود را کامل و صادقانه پر کند و همین طور خوانده یعنی کسی که به دادگاه درخواست داده ایید تا او را فرا بخواند و باز خواست کند مشخصات فردی آدرس او را به طور کامل باید در برگه دادخواست بنویسید شاید برای شما سوال شود اگر آدرسی از او نداشتیم باید چکار کنیم در چنین مواردی بایستی از عبارت مجهول المکان استفاده کنید.

مراجعه به قاضی پرونده

راه حل دومی هم که داریم این است که به قاضی پرونده مراجعه کرده تا او دستور دهد به ثبت احوال که آدرس را به شما بدهد اما لازم است ذکر کنم در این صورت باید حتما حتما اسم آن فرد را بدانید.

گاهی ممکن از دادخواست ابطال چک همزمان با دعوای استرداد چک مطرح شود که بهتر آن است که جداگانه مورد بحث قرار گیرید چرا که درست که بهم می تواند مرتبط باشد لیکن در پرونده های حقوقی که به قدر کافی پیچیدگی دارند بهتر است مسائل به یک باره مطرح نشود.

در دادخواست باید طور شفاف و کامل قصد و درخواست خواهان نوشته شود و از دادگاه بخواهد راجع به آن جلسه برگزار شود و به آن رسیدگی شود و استرداد و باز پس گرفتن چک بیشتر در معاملاتی که چک مورد خیانت در امانت قرار گرفته است مطرح می گردد چرا که برای اثبات خیانت در امانت لازم است عین و لاشه چک  موجود باشد و همچنین گاهی در معاملاتی که چک به عنوان ضمانت بوده است صاحب چک برای ابطال چکش دعوای استرداد عین چک را می دهد تا از سو استفاده احتمالی خوانده جلوگیری نمایید.

نکته مهمی که این جا باید مطرح کنیم این است که این دادخواست باید به چه دادگاهی تقدیم شود و یا به بیان  عبارت دیگر که بیان حقوقی دارد, کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد.

 

استرداد عین چک را خواهد داشت؟

دادگاه حقوقی محل زندگی یا محلی که خوانده بیشترین اقامت خود را در آن شهر یامکان دارد گاهی پیش می آید که  مثلا محل زندگی فردی تهران است ولی محل کارش کیش و بیش ترین ساعات زندگی خود را در کیش می گذراند چنین فردی محل اقامتش کیش است و باید در دادگاه کیش دادخواست به دادگاه داده شود و انتظار پیگیری را داشت.

همان طور که در بالا گفتیم این موضوع بیشتر در مواردی پیش می آید که چک به عنوان ضمانت بوده است بسیاری از ما در قرارداد های خودمان  برای تضمین معامله  چک می دهیم. در بعضی از موارد بعد از انجام تعهدات و معامله  شخص  طرف قرار داد ما از پس دادن چک امتناع می کند   و باتوجه به این که در چنین موردی وصف تجریدی و تجاری بودن چک مطرح است  برای جلوگیری از سو استفاده احتمالی و انتقال چک به شخص ثالثی باید دعوای استرداد عین چک مطرح گردد .

این خواسته حقوقی است  و باید درقالب یک داد خواست  مطرح گردد. اما شباهت این موضوع به موضوع خیانت در امانت بسیار است پس لازم است تفاوت آن دو را بدانیم چرا که عنوان درست برای دادخواست یا شکایت بسیار سرنوشت ساز است. چه بسیار کسانی که چون عنوان درستی برای شکایت شان انتخاب نکرده اند و به حق شان نرسیده اند.

نکته مهم

ذکر نکته ایی در اینجا لازم به نظر می رسد درست است که قرار دادی بابت امانت لازم نیست  ولی  باید توجه داشت که اگر چک شما ظهر نویسی نشده باشد و حتی طرف معامله از آن سو استفاده کند شما نمی توانید ادعای خیانت در امانت داشته باشید و در دادگاه شکایت شما رد خواهد شد به همین دلیل است که باید در موقع ضمانت حتما و کامل توضیح دهید بابت چکاری و چرا و به چه مدت و با شهادت چه کسانی چک را باید تضمین و ضمانت به طرف مقابل تان می دهید

در غیر این صورت و سفید امضا بودن یا ننوشتن عنوان ضمانت و توضیح ندادن کامل خواهان باعث رد دادخواست حقوقی و یا کیفری خواهد شد و ادعای خواهان قابل اثبات نیست و دارنده چک یعنی کسی که چک  در ید اوست می تواند هر گونه تصرفی در چک و منفعت آن داشته باشد.

تمامی مطالب بالا را به این شکل می توان جمع بندی کرد که چک اعتباری بین مردم است و بسار رایج بوده و همگانی شده است.

از این که این مطلب را مطالعه کردید ممنونم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام