نمونه دادخواست اثبات مالکیت و ابطال سند رسمی-لایحه آنی

در مقاله امروز می خواهیم به بررسی موضوع نمونه دادخواست اثبات مالکیت و ابطال سند رسمی بپردازیم.

یکی از مهم ترین مباحث حقوقی که در رابطه با آن پرونده های بسیاری در دادگستری وجود دارد اختلاف در مالکیت می باشد. بر اساس قانون ثبت مالک به شخصی گفته می شود که هزینه دریافت ملک را به فروشنده پرداخت نموده و  سند ملک مربوطه در دفتر اسناد رسمی به نام او به ثبت رسیده است. اما موارد زیادی وجود دارد که بین طرفین معامله اختلاف وجود دارد و یکی از آن ها قصد باطل نمودن سند را دارد ک به آن ابطال سند گفته می شود.

نمونه دادخواست اثبات مالکیت و ابطال سند رسمی
نمونه دادخواست اثبات مالکیت و ابطال سند رسمی

 

در ادامه به سوالات ذکر شده در این بخش پاسخ خواهیم داد.

  • منظور از ابطال سند رسمی مالکیت چیست؟
  • دلایل ابطال سند مالکیت کدامند؟
  • جهت اقامه دعای ابطال سند مالکیت چه شرایطی لازم است؟
  • نمونه دادخواست اثبات مالکیت و  ابطال سند رسمی کدامند؟
  • برای ابطال سند مالکیت چه اقداماتی باید انجام داد؟
  • روند رسیدگی به درخواست ابطال سند مالکیت چگونه است؟

 

منظور از ابطال سند رسمی مالکیت چیست؟

ابطال در لغت به معنی لغو کردن و عزل نمودن می باشد. در قانون به هر گونه بحث و دعوایی که موضوع آن باطل نمودن سند و برگرداندن مالکیت آن به فرد قبلی باشد تحت عنوان ابطال سند رسمی نام می برند.

این عنوان تمامی سندهای مالکیت رسمی چه از نوع منقول و غیر منقول را در بر  می گیرد. معمولا از طریق حکم دادگاه  ابطال سند مالکیت را انجام می دهند البته در مواردی نیز ابطال سند بدون حکم دادگاه انجام می شود. باطل شدن سند می تواند دلایل متعددی داشته باشد که دادگاه بر اساس آن ها تصمیم میگیرد که سند مورد نظر را باطل نماید.

منظور از ابطال سند رسمی مالکیت چیست؟
منظور از ابطال سند رسمی مالکیت چیست؟

دلایل ابطال سند مالکیت کدامند؟

سند مالکیت به دلایل مختلفی می تواند بلا اثر شود. از مهم ترین دلایل ابطال سند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صادر نمودن سند مالکیت معارض
  • اشتباه صادر نمودن سند مالکیت
  • مطابق نبودن سند مالکیت با قواعد و مقررات قانون مدنی
  • خرید و فروش اموال شخص متوفی که سو استفاده محسوب می شود زیرا فرد بدون آنکه نسبت به آن مال مالکیت داشته باشد آن را به دیگری فروخته است. در صورتی که مالک اصلی مخالف قرار داد فروش و تنظیم سند باشد ثبت سند مالکیت باطل خواهد شد.
دلایل ابطال سند مالکیت کدامند؟
دلایل ابطال سند مالکیت کدامند؟

جهت اقامه دعای ابطال سند مالکیت چه شرایطی لازم است؟

برای ابطال سند باید به قوانین و مقرراتی که در این زمینه وجود دارد توجه شود و آن ها را رعایت نمود. از اصلی ترین قوانین در این زمینه می توان به قواعد زیر اشاره نمود.

1.قرار داشتن سند مالکیت در دست فردی دیگر

برای آنکه بتوان جهت ابطال سند اقدام نمود باید سند حتما به صور ت منقول و یا غیر منقول نزد شخص دیگری باشد. زیرا اگر سند نزد خود شما باشد قطعا ادعای ابطال سند مالکیت رد می شود.

2.عدم رعایت قوانین و مقررات مدنی در رابطه با صدور سند و یا تنظیم سند و رعایت نکردن قوانینی که در هنگام صدور سند باید به آن ها توجه نمود. در چنین مواردی در صورتی که به کلیه قوانین و مقرارت تنظیم سند توجه نشده باشد و برخی از آن ها رعایت نشود خریدار می تواند درخواست ابطال سند مالکیت داشته باشد و آن را به دادگاه تحویل دهد.

عدم توجه و رعایت قوانین و مقرارت بخش تنظیم سند. که این مورد ناشی از اشتباهات فرد ثبت کننده سند و یا اشتباه ثبتی و .. می باشد

جهت اقامه دعای ابطال سند مالکیت چه شرایطی لازم است؟
جهت اقامه دعای ابطال سند مالکیت چه شرایطی لازم است؟

نمونه دادخواست اثبات مالکیت و  ابطال سند رسمی کدامند؟

1.سندهای صوری و غیر واقعی

مهم ترین شرط جهت تنظیم یک قرارداد سالم این است که خریدار و فروشنده واقعا نیت خرید و فروش داشته باشند و اموال مورد معامله به صورت حقیقی وجود داشته باشد. اما برخی از موارد مشاهده می شود که یکی از طرفین معامله با هدف دور زنی قانون و فرار از دین قصد تنظیم این قرارداد را دارد، در چنین مواردی قرار داد باطل محسوب می شود و در صورتی که سند بر اساس این قرار داد تنظیم شده باشد و مالکیت به فرد دیگری منتقل شده باشد سند باطل و بلااثر می گردد.

  1. اسنادی که جعل شده اند

امروزه شاهد روش های گوناگون جعل سند و اسناد معتبر از سوی مجرمین برای رسیدن به اهداف شوم خود هستیم . از این رو در هنگام عقد قرارداد و انتقال مالکیت باید به این مسئله توجه زیادی نمود که گرفتار دام چنین افرادی نشوید.

از جمله مواردی که مجرمین از روش جعل استفاده می کنند صدور گواهینامه و یا کارت پایان خدمت می باشد، با این کار آن ها مدرکی را در اختیار افراد قرار می دهند بدون آنکه وجود حقیقی داشته باشد. از دیگر موارد جعل، جعل سند منزل، زمین و خودرو می باشد که در صورتی که معامله ای بر اساس چنین سند هایی انجام شود معامله باطل و سند بلا اثر می باشد.

در چنین مواقعی مالک اصلی سند مورد معامله می تواند درخواست ابطال سند مالکیت را به دادگاه ارائه دهد و مال خود را بازگرداند.

برای ابطال سند مالکیت چه اقداماتی باید انجام داد؟

فردی که مدعی آن است که سند مالکیت او در نزد فرد دیگری قرار دارد و قصد ابطال سند مالکیت خود را دارد باید سند مال مورد نظر خود را به دادگاه مربوطه ارائه دهد. در صورتی که سند ملک یا زمین او از طریق جعل و کلاهبرداری به فرد دیگری واگذار شده باشد او باید علاوه بر درخواست ابطال سند، دادنامه قطعی کلاهبرداری را که از سوی دادگاه کیفری صادر شده است را نیز به دادگاه ارائه دهد تا به شکایت او رسیدگی شود.

توجه داشته باشید ارائه کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت دادگاه ضروری می باشد.

برای ابطال سند مالکیت چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای ابطال سند مالکیت چه اقداماتی باید انجام داد؟

 روند رسیدگی به درخواست ابطال سند مالکیت چگونه است؟

در صورتی که فردی قصد ابطال سند مالکیت خود را داشته باشد باید درخواست خود را در دفاتر  خدمات قضایی موجود در سطح شهر برده و در آنجا درخواست او برای ارسال به دادگاه مربوطه تنظیم گردد. پس از تعیین وقت و بررسی قاضی دادگاه در صورتی که صحت درخواست وی تایید شود دادگاه برای او حکم ابطال سند را صادر می کند و او می تواند به حق خود برسد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام