نمونه دادخواست احراز مالکیت-دادخواست بی درنگ

در مقاله امروز قصد داریم در رابطه با موضوع نمونه دادخواست احراز مالکیت صحبت کنیم و به بررسی نحوه تنظیم این داد خواست بپردازیم.

یکی از مواردی که در دادگاه ها و دادخواست های مالکیت زیاد از آن صحبت می شود احراز مالکیت و مالکیت می باشد. مالکیت در واقع به رابطه انسان با یک شی یا وسیله ای مانند خودرو و  منزل گفته می شود که ارزش مادی دارد.

نمونه دادخواست احراز مالکیت
نمونه دادخواست احراز مالکیت

حال اگر فرد از روشی صحیح توانسته باشد به این شی با ارزش دست یابد دولت نیز برای آن ارزش قائل است و آن را معتبر می داند به همین منظور سند مالکیت آن را به نام آن فرد صادر می کند. منظور از احراز مالکیت یعنی اثبات مالکیت یک شخص در مورد یک مال.

در ادامه به سوالات ذکر شده در این بخش پاسخ خواهیم داد.

  • چرا باید احراز مالکیت را انجام داد؟
  • مهم ترین شی برای اثبات مالکیت چیست؟
  • در احراز مالکیت شاهد چه تاثیری دارد؟
  • شرایط دعوای احراز مالکیت چیست؟
  • خریداران ملک چگونه می توانند احراز مالکیت انجام دهند؟
  • نمونه دادخواست احراز مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

 

چرا باید احراز مالکیت را انجام داد؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم احراز مالکیت به معنی اثبات مالکیت فردی در خصوص شی یا اموالی است. احراز مالکیت زمانی اهمیت پیدا می کند که چند نفر به طور همزمان ادعا دارند که مالک یک ملک به خصوص هستند.

در چنین شرایطی هر یک از افراد سعی دارد که اثبات کند ملک از آن اوست که نتیجه آن درگیری و اختلاف نظر می باشد و باید به دادگاه مراجعه نمایند تا در آنجا مشکل آن ها بر اساس قانون حل شود. برای حل این مشکل ضروری است که هر فردی که ادعا دارد مال اش نزد دیگری است اما مالکیت آن ملک مربوط به خودش است اسناد و مدارک ادعای خود را به دادگاه ارائه دهد تا قاضی با بررسی مدارک ارائه شده و ادعاهای سایر افراد در این خصوص بتواند رای نهایی را صادر نماید و مالک اصلی ملک را مشخص کند.

بنابراین در چنین مواردی بحث و درگیری نمی تواند حل کننده مشکل باشد و تنها چیزی که می توان به شما کمک کند تا به حق خود برسید ارائه اسناد و مدارک مربوطه به قاضی می باشد.

مهم ترین شی برای اثبات مالکیت چیست؟

اصلی ترین چیزی که می توان به واسطه آن مالکیت یک فرد را اثبات نمود سند مالکیت می باشد و از نظر قانون مالک اصلی یک ملک یا زمین و یا خودرو شخصی است که سند مالکیت به نام او در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است

 

در احراز مالکیت شاهد چه تاثیری دارد؟

قطعا در دست داشتن سند بهترین و ساده ترین راه احراز مالکیت فرد می باشد اما در مواردی که فرد سند مالکیتی در دست نداشته باشد حضور یک شاهد و اثبات شهادت او می تواند کمک بزرگی به شما باشد و باعث شود که بتوانید مالکیت خود را به اثبات برسانید. البته توجه داشته باشید که در مورد احراز مالکیت دادگاه شهادت هر شاهدی را نخواهد پذیرفت و شاهد مورد نظر شما باید مطابق با معیارهای مورد نظر دادگاه باشد و دادگاه صداقت و راست گویی او را تایید نماید.

شرایط دعوای احراز مالکیت چیست؟

یکی از عمده ترین دعوای که در زمینه ملک وجود دارد، دعوای احراز مالکیت می باشد و در صورتی که فردی بخواهد برای آن اقدام نماید باید شرایط لازم را داشته باشد. از مهم ترین شرایط احراز مالکیت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شرایط دعوای احراز مالکیت چیست؟
شرایط دعوای احراز مالکیت چیست؟

 

  • داشتن قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی

شخصی که خواهان دعوای احراز مالکیت است باید قراردادی را که به صورت کتبی نوشته شده است و یا به صورت شفاهی بین طرفین رد و بدل شده است را به دادگاه ارائه دهد که معمولا فرد مورد نظر سند مالکیت را به عنوان قرارداد ما بین طرفین ارائه می دهد. در شرایطی که فرد سند رسمی در دست ندارد و تنها با قراردادی شفاهی قصد دعوای احراز مالکیت را دارد باید ادله زیادی را ارائه دهد که اثبات کند که ادعای او صحت دارد البته دادگاه تنها قرار داد شفاهی را برای این منظور نخواهد پذیرفت.

  • تایید اعتبار قرارداد

برای این منظور فردی که ادعای مالکیت دارد باید سند و قراردادی که بیانگر ادعای او باشد ارائه دهد. حال اگر طرف دیگر این ماجرا به اعتبار سندی که از سوی مالک ارائه شده است اطمینان نداشته باشد مالک موظف است که از سند خود دفاع کند و ادله ای را برای تایید اعتبار سند خود ارائه دهد.

مالک سند موظف است که مدارکی که اعتبار سند او را تایبد می کند را ارائه دهد  چرا که ممکن است قرار داد و سند او کاملا صحیح باشد اما بر اساس بندهایی از قانون اعتبار خود را از دست داده باشد و قرارداد فسخ شده باشد. بنابراین اثبات اعتبار قرارداد از سوی مالک بسیار مهم است.

  • درخواست الزام به تنظیم سند

یکی از مهم ترین مواردی که در درخواست احراز مالکیت باید مورد توجه قرار گیرد و  دارنده سند باید به آن عمل کند درخواست الزام به تنظیم سند می باشد در صورتی که حتی مالکیت او نیز اثبات شده باشد.

 

درخواست الزام به تنظیم سند
درخواست الزام به تنظیم سند

خریداران ملک چگونه می توانند احراز مالکیت انجام دهند؟

از نظر قانون تنها شخصی مالک محسوب می شود که بر اساس قانون مالکیت یک ملک در دفتر اسناد رسمی به نام او به ثبت رسیده شده باشد.  اما خیلی از افراد هستند که با مراجعه به دادگاه می گویند که با استفاده از مبایعه نامه ملکی را خریداری کرده اند و متاسفانه مبایعه نامه در هیچ دفتر و مرکزی به ثبت نمی رسد و یکی از معضلات اساسی در این زمینه می باشد.

برای رفع این مشکل سال ها است که سامانه ای در کشور راه اندازی شده است که توسط آن برای هر قراردادی که در دفاتر مشاورین املاک تنظیم می شود یک کد رهگیری صادر می شود و سابقه هر ملکی در این سیستم ذخیره می شود، اما مواردی نیز وجود دارد که افراد در منزل قراردادهایی را در بین خود تنظیم می کنند و در سیستم فاقد پیگیری می باشند اما در هر صورت قانون موظف است که به این مسئله رسیدگی نماید و احراز مالکیت را به درستی انجام دهد.

خریداران ملک چگونه می توانند احراز مالکیت انجام دهند؟
خریداران ملک چگونه می توانند احراز مالکیت انجام دهند؟

نمونه دادخواست احراز مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

در این دادخواست باید مشخصات طرفین به طور کامل  با نام وکیل و دلیل دادخواست به توضیح کامل ذکر شود. معمولا متن این دادخواست ها به شکل زیر می باشد.

اینجانب … بر اساس قرارداد/ ارث/ قولنامه به عنوان سند قابل قبول  و سایر ادله را به عنوان دادخواست به دادگاه ارائه می دهم. لذا با توجه به مدارک ارائه داده شده از دادگاه تقاضا دارم که به درخواستم رسیدگی نماید و از تصرف ملک این جانب توسط فردی دیگری ممانعت به عمل آورد.

نمونه دادخواست احراز مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟
نمونه دادخواست احراز مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام