نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی-دادرسی فوری

در این مقاله قصد داریم به نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی بپردازیم. مالکیت یکی از حقوقی است که طبق قانون هر کشور به اشخاص داده می شود و بر اساس قانون و مقرارت هر کشور شخص قادر خواهد بود هر گونه اقدامی را در چهار چوب قانونی در ملک خود ائم از فروش و توقیف ملک انجام دهد.

اما گاهی افراد در خصوص حق مالکیت ملک خود با مشکلاتی مواجه می گردند که برای اثبات این حق و مالکیت خود گاهی باید به دادگاه جهت گرفتن رای اثبات مالکیت اقدام نمایند، که در این مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی به چه صورت است؟
  2. در چه مواردی باید جهت اثبات مالکیت خود اقدام کرد؟

 

نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی
نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی

نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی به چه صورت است؟

در مواردی که سند ملک خریداری شده یا مالکیت ملک ثبت نشده است هیچ گونه مانعی جهت رسیدن به اصل سند مالکیت وجود ندارد. در اینجا نمونه ای درخواست جهت به اثبات رساندن مالکیت ملکی با سند عادی را برای شما شرح خواهیم داد.

نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی به چه صورت است؟
نمونه رای اثبات مالکیت با سند عادی به چه صورت است؟

ریاست محترم دیوان عالی کشور

بدین وسیله به استحضار خواهم رساند که در خصوص رسیدگی به حکم دادگاه به دعوی مالک جهت ملک ثبت نشده از شعب دیوان عالی رای صدور شده است و راه های مختلف انجام شده است که رای دادگاه را برای به وجود آوردن قضاوت درست ایجاد کند. اسناد و پرونده های موجود و رای صادر شده از دیوان عالی به این صورت می باشد:

باتوجه به شماره پرونده مشخص شده در شعبه 14 دیوان عالی خانم ها … و … در مقابل آقای … و آقای … به درخواست ثبت مالکیت خود که یک قطعه زمین کشاورزی می باشد اقامه ی دعوی دارند و در دادخواست خود مکتوب کرده اند که مالک یک قطعه زمین کشاورزی  در کرمانشاه است.

مکان این زمین کاملا مشخص شده است و بیشتر از 30 سال می باشد که این زمین مورد کشت واقع شده است، اما در حال حاظر هنگام مراجعه جهت گرفتن پروانه حفر چاه با مشکلی مواجه شده است که زمین شما ثبت نگشته است و دارای اسناد مالکیت نمی باشد و اینکه قادر نخواهید بود در این زمین چاه حفر نمایید

اثبات کردن مالکیت

و جهت اثبات کردن مالکیت نسبت به زمین خود اداره آبیاری مالکان را به دادگستری معرفی کرده، لذا خواهشمندم درخواست نمایید در این خصوص تحقیقات محلی صورت گیرد تا حکم مالکیت زمین مورد نظر به اثبات برسد.

دادگاه کرمانشاه درخواست را جهت اینکه زمین مورد نظر ثبت نشده است را مورد رسیدگی قرار نداد و خواهان جهت بررسی مجدد پرونده به دادگاه تجدید نظر درخواست بررسی مجدد نمودند. بعد از بررسی های پرونده توسط شعبه ی 12 دیوان عالی رای بر این قرار صادر گردید.

با توجه به درخواست تجدید نظر درخواست و مبانی آن و تمامی مدارک داخل پرونده به شکلی نیست که بر پایه و اساس این دادنامه مشکلی ایجاد کند و درخواست بررسی مجدد رای دادگاه بدون مشکل می باشد بنابراین این درخواست با توجه به ماده 13 قانون ایجاد دادگاه های حقوقی در این مورد جهت تجدید نظر تاکید می گردد.

با توجه به درخواست آقای … در خصوص مالکیت خود در یک باب منزل مسکونی به آدرس… و پلاک … با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده در این خصوص و تحقیقات و بررسی های انجام شده در محل مورد نظر تمامی اسناد مالکیت قبلی این باب منزل مسکونی واقع در … به پلاک … باطل می گردد و سند مالکیت آن به نام آقای … در تاریخ … صادر و اعلام می شود. این رای به مدت 3 هفته قابل بررسی مجدد خواهد بود.

اثبات کردن مالکیت
اثبات کردن مالکیت

تجدید نظر

در صورتی که هیچگونه درخواستی جهت تجدید نظر روی رای دادگاه صورت نگیرد و نیازی به بررسی مجدد رای و تحقیقات بیشتر نباشد رای داده شده به اثبات رسیده و ملک به مالکیت اقای … در خواهد آمد و قادر خواهد بود با در دست داشتن سند عادی و رای دادگاه به دنبال ثبت کردن اسناد مالکیت خود در اداره ثبت برود. اما در صورت وجود اعتراض بر رای دادگاه و فرستادن درخواست به دادگاه تجدید نظر و وجود برخی اسناد جهت لغو این مالکیت باید بررسی ها و تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

 

در چه مواردی باید جهت اثبات مالکیت خود اقدام کرد؟

در واقع بین ماده 10 تا 24 قانون مربرط به موارد ثبتی می باشد. قانون جریان های مورد ثبت را جدای از مالکیت ثبتی قرار داده است. بعد از تمام شدن موعد تعیین شده 3 ماهه و یک ماهه هیچ گونه اعتراضی قابل قبول نمی باشد.

در چه مواردی باید جهت اثبات مالکیت خود اقدام کرد؟
در چه مواردی باید جهت اثبات مالکیت خود اقدام کرد؟

موارد ثبتی در بعضی موارد قابلیت اصلاح شدن و یا باطل شدن را دارند. به طور مثال اگر نوشته نشده باشد و مالکیت در برخی شرایط مخصوص مورد بررسی و باطل می باشد. مانند جعل کردن مهر و امضای شخص مالک و ثبت و صدور سند به اسم او که بحثی بسیار طولانی و قوانین خاص خود را دارد.

درخواست تخلیه

اگر شخصی با توجه به اسناد عادی درخواست تخلیه نماید مورد قبول نمی باشد، اما در مواردی که تعهدات در قولنامه بیان شود هیچ ناسازگاری با قوانین موارد گفته شده ندارد. قانون کاملا به شکل واضح در قانون ثبت گفته است که به سند عادی توجه نمی گردد نه اینکه به قولنامه توجه نمی گردد.

با توجه به موارد گفته شده در خرید و فروش املاکی که دارای سوابق اثبات ادله و سند رسمی می باشد، شامل شهادت و سوگند می باشد.

هنگامی که خرید و فروش ملک هایی که دارای سابقه ثبتی می باشد را با وجود مدارک لازم ثبت نمودیم قادر نخواهیم بود دستور تخلیه دهیم زیرا هنوز در اداره مدارک و اسناد منتقل نگشته است و هنوز ملک در اسم مالک قبلی می باشد.

در واقع در مواردی باید جهت اثبات مالکیت خود با سند به دادگاه اقدام کنیم که اشخاص دیگری مذکور می شوند که ملک به ما تعلق ندارد و آن را توقیف نموده ایم و یا شکایتی در این خصوص دریافت کرده ایم و جهت به اثبات رساندن حق مالکیت خود به رای اثبات دادگاه نیاز داریم.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام