نمونه رای اثبات مالکیت خودرو-دادرسی آنی

در این مقاله قصد داریم به نمونه رای اثبات مالکیت خودرو بپردازیم. امروزه مشکلات زیادی در رابطه با مالکیت به وجود آمده است که سبب شده است پرونده های زیادی در این خصوص در دادگستری ها موجود باشد. در حالت عادی با توجه به ماده 22 و 48 قانون به کسی مالک گفته می شود که سند به اسم او در دفاتر املاکی ثبت شده باشد و یا در مواردی اشخاصی که ماشینی را خریده و سند به اسم آنها منتقل گشته است.

نمونه رای اثبات مالکیت خودرو
نمونه رای اثبات مالکیت خودرو

اما در برخی از موارد بین افرادی که سند عادی دارند و کسانی که دارای سند رسمی هستند، مشکلاتی در خصوص مالکیت به وجود می آید که در این مقاله به این مورد می پردازیم.

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. آیا می شود خودرویی که مالکیت آن اثبات نشده است را توقیف کرد؟
  2. نمونه رای اثبات مالکیت خودرو به چه صورت می باشد؟
  3. نمونه رای دادگاه تجدید نظر در خصوص اثبات مالکیت خودرو به چه صورت می باشد؟

 

آیا می شود خودرویی که مالکیت آن اثبات نشده است را توقیف کرد؟

در بسیاری از موارد این سوال پیش می آید که آیا می شود خودرو را توقیف کرد یا خیر؟ می شود گفت که به دلیل اینکه تصرف خودرو به اسم مالک به این معنی است که آن شخص مالک خودرو می باشد و در واقع خودرو متعلق به شخصی است که خودرو در دست اوست نه کسی که خودرو در اختیارش نیست و فقط درخواستی جهت اثبات مالکیت دارد. در صورتی هم که درخواست توقیف خودرو شکل گیرد و خودرو توقیف شود مالک قادر خواهد بود اعتراض کند و خودرو توقیفی را آزاد نماید.

آیا می شود خودرویی که مالکیت آن اثبات نشده است را توقیف کرد؟
آیا می شود خودرویی که مالکیت آن اثبات نشده است را توقیف کرد؟

نمونه رای اثبات مالکیت خودرو به چه صورت می باشد؟

نمونه رای اثبات مالکیت خودرو به این صورت می باشد:

در پرونده مذکور آقای ( م. خ. ) به وکالت از خانم ( ش. ف. ) دادخواستی با این عنوان که شخص اعتراض کننده ثالث اجرایی از سمت (خ. س.) و کارگاه صنایع چوب (ن) (ث) به وکالت (ف. ف.) تحویل و اظهار دارند که یک دستگاه ماشین به پلاک … به اسم (خ. س.) توسط کارگاه صنایع چوب (ث.) توقیف گردیده است، در صورتی که موکل بر اساس سندی که در دست دارد در تاریخ معلومه این خودرو را از آقای ( خ.س.) خریداری نموده اند و بعد از پرداخت هزینه مورد نظر خودرو را تحویل گرفته اند و تصرف کرده اند. همچنین قرارداد را نیز به صورت کامل و تمام به موکل تحویل داده است.

لذا در خواست حذف توقیف از ماشین گفته شده را دارم. وکیل کارگاه صنایع چوب (ث.) در دفاع از این شخص اظهار کردند که توقیف ماشین مورد نظر پس از معامله انجام شده و پرداخت پول بوده است، اما معامله صورت گرفته را رد می کنم و قابل قبول نیست، درخواست رد کردن اعتراض وارد شده از طرف شخص معترض را دارم. با در نظر داشتن اینکه تصرف کردن خودرو به اسم مالک دلیل قانع کننده ای برای مالکیت می باشد پس در واقع ماشینی که تحت تصرف شخصی غیر از محکوم علیه می باشد

مربوط به شخص تصرف کننده است و مالک شخص متصرف می باشد نه محکوم علیه، همینطور قراردادی که مستند می باشد و مشخص می کند که خودرو انتقال داده شده است؛ در این صورت دادگاه حین قبول کردن اعتراضی که شخص معترض با توجه به ماده 147 وارد کرده است حکم به رفع توقیف از ماشین نام برده شده را صادر می کند، این رای به مدت 3 هفته از تاریخ گفته شده قابل رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر می باشد.

رئیس شعبه 106 دادسرای عمومی حقوقی اعلام کرده است

در صورتی که سند و مدرکی قانونی و تایید شده جهت بررسی مجدد این رای در دسترس باشد و شخص خواهان قادر خواهد بود درخواست خود را جهت بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر اعلام فرماید، که در ادامه مقاله نمونه ای از رای دادگاه تجدید نظر را نیز برای شما شرح خواهیم داد.

رئیس شعبه 106 دادسرای عمومی حقوقی اعلام کرده است
رئیس شعبه 106 دادسرای عمومی حقوقی اعلام کرده است

نمونه رای دادگاه تجدید نظر در خصوص اثبات مالکیت خودرو به چه صورت می باشد؟

در رابطه با رسیدگی مجدد به کارگاه صنعت چوب(ث.) با وکالت آقای (ف.ف.) به طرف از (خ.س.) با وکالت (م.خ) (ث) خ.س. جهت دادنامه به شماره معلومه صادر شده از شعبه 106 دادسرای عمومی حقوقی با کلاس مشخص شده که با استناد به آن حکم داده شده به رفع توقیف ماشین با پلاک … در رابطه با حق فرد معترض کننده ثالث (خ.س.) صادر گشت و بررسی در این خصوص صورت گرفت، با توجه به سند های موجود و اظهاراتی که به شکل نوشته شده در پرونده موجود است با توجه به قانون و مقررات این موضوع صادر شده و هیچ گونه اعتراضی بر آن وارد نمی باشد.

به این دلیل که کارگاه صنایع چوب پیش از آنکه ماشین را توقیف کنند و به مالکیت در بیاورند اقدام به خرید این خودرو کرده اند و هزینه را هم پرداخت کرده اند سپس آن ماشین را توقیف کرده اند. با توجه به اسناد موجود فرد معترض هیچگونه مالکیتی نسبت به خودرو واگذار شده ندارد.

در صورتی دادگاه می تواند ماشین مورد نظر را توقیف نماید و به ( خ.س.) تحویل نماید که در خصوص هزینه پرداخت نشده شکایتی شود و دادگاه در این مورد با توجه به مدارک ارائه شده قادر خواهد بود این شکایت را مجدد بررسی نماید. لذا دادگاه با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده رای را صادر می نماید.

در این مراحل از دادسرای بررسی مجدد شخص معترض هیچگونه دلایل و اسناد قابل قبولی برای موجه نمودن شکایت ارائه نکرده است، لذا دادسرا با توجه به ماده 358 آیین دادرسی مدنی اعتراض وارد شده بر این دادنامه را رد می کند و این رای تایید شده و ثابت می گردد. این رای واضح و روشن می باشد.

رئیس شعبه 45 دادسرای تجدید نظر اعلام کرده است

در برخی موارد ممکن است که هیچ سند و مدرکی جهت اثبات مالکیت خودرو در دسترس نباشد که در این موارد نیز راه های دیگری نظیر معرفی چندین شاهد عاقل و بالغ که در جریان این قرارداد ها و خرید و فروش ها بوده اند و یا سوگند دادن جهت اثبات حق مالکیت، حق مالکیت خود را به اثبات رساند.

رئیس شعبه 45 دادسرای تجدید نظر اعلام کرده است
رئیس شعبه 45 دادسرای تجدید نظر اعلام کرده است

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام