نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی-دادخواست بی درنگ

در این مقاله قصد داریم به نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی بپردازیم. حق مالکیت دارای بالاترین اهمیت می باشد که قانون کشور به هر شخصی می دهد، با توجه به حق و حقوقی که اشخاص مالک نسبت به ملک خود دارند در صورت صحت عقلی و در شرایط عادی قادر خواهند بود که ملک را تصرف و یا هرگونه واگذاری را انجام نمایند.

اما تمامی این شرایط و حق و حقوق مربوط به زمانی است که تمامی مالکیت ملک مربوط به یک نفر باشد. در صورتی این ملک مربوط به چند نفر و به صورت مشارکتی باشد قانون مالکیت دیگر برای یک نفر نخواهد بود و اجازه فروش تصرف ملک را به تنهایی ندارد.

نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی
نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. مالکیت مشاع به چه شکلی می باشد؟
  2. دلایل ایجاد تنظیم دادخواست برای اثبات مالکیت مشاعی چیست؟
  3. راه های اثبات قانونی مالکیت ملک مشاعی به چه صورت است؟
  4. نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی چگونه است؟

 

مالکیت مشاعی به چه شکلی می باشد؟

همانطور که گفتیم مالکیت یک حق قانونی می باشد که هر شخصی که دارای این حق است اجازه دارد هر گونه اقدام به جز اقداماتی که قانون ممنوع کرده است نسبت به ملکی که مالکیت آن را دارد انجام دهد. اما در مالکیت مشترک کاملا وضعیت فرق دارد. مالکیت ملک مشترک یعنی دو یا چند نفر با توجه به مقدار سهم آنها از ملک دارای حق مالکیت می باشند، یعنی به صورت کاملا مشخصی ملک اسم مالکین مشترک را خواهد گرفت.

دلیل به وجود آمدن این گونه ملک هایی که به صورت مشترک می باشد ملک های ارثی و یا قراردادی است. به این شکل که وارث های فرد فوت شده به صورت مشترک در مالکیت ملکی شریک خواهند شد. در مورد بعدی که به صورت قراردادی است دو یا چند نفر به صورت مشترک ملکی را خریداری و یا اجاره می کنند. در هر دوی این موارد هر کدام از شرکا قصد خرید، فروش یا هرگونه اقدام نسبت به ملک را داشته باشند باید با اجازه ی دیگر شرکا اقدام مورد نظر را انجام دهد، در صورتی که اجازه دیگر شرکا را نداشته باشد مجوز هیچ گونه اقدامی بر روی ملک مشاعی را نخواهد داشت.

مالکیت مشاعی به چه شکلی می باشد؟
مالکیت مشاعی به چه شکلی می باشد؟

دلایل ایجاد تنظیم دادخواست برای اثبات مالکیت مشاعی چیست؟

دلایل متفاوتی برای تنظیم دادخواست جهت اثبات مالکیت مشاعی وجود دارد که در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد.

در مواردی که ملکی که به صورت مشترک است به دلیل ارثی باشد، اگر نام یکی از اشخاصی که ارث به او تعلق گرفته است در نامه انحصار وراثت نباشد یا هیچگونه رابطه ی فامیلی ثبت شده ای با شخص فوت شده که ارث را به جا گذاشته و یا دیگر وارثان نداشته باشد و در مورد دیگر که شراکت به شکل قراردادی است و اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی را به یکی از شرکا نداده و مالکیت او را در ملک مشترک انکار می کنند، این موارد دلایلی می باشد که می توان بنا بر آنها جهت اثبات مالکیت مشترک دادنامه ای تنظیم و به دادگاه ارائه کرد.

دلایل ایجاد تنظیم دادخواست برای اثبات مالکیت مشاعی چیست؟
دلایل ایجاد تنظیم دادخواست برای اثبات مالکیت مشاعی چیست؟

راه های اثبات قانونی مالکیت ملک مشاعی به چه صورت است؟

جهت اثبات مالکیت در ملک های مشترک باید از راه های قانونی که مسیری مشخص دارد گام برداشت که به شکل زیر می باشد:

راه های اثبات قانونی مالکیت ملک مشاعی به چه صورت است؟
راه های اثبات قانونی مالکیت ملک مشاعی به چه صورت است؟

اقرار:

در مواردی که شخص متشاکی یا خواندگان طرف مقابل ادعای فرد درخواست کننده را برای قسمتی از ملک مشترک را که قبلا انکار کرده اند را قبول کنند و این قبول کردن به نفع شخص درخواست کننده اثبات ملک مشترک باشد مالکیت ملک مورد نظر اثبات می شود.

سند:

هر زمان که خواهان دادنامه ای که جهت تایید کردن مالکیت ملک مشترک خود برای اثبات این اقرارنامه اسناد و مدارکی ارائه کند که نشان دهنده شراکت او در این ملک باشد و یا در مورد ارث نیز اگر شناسنامه و یا مدرکی جهت وراثت خود ارائه دهد حکم جهت شراکت او و داشتن مالکیت نسبت به ملک مشترک ثابت می شود.

اما اگر در شرایطی باشد که اسم آن شخص در موردی که شراکتش در ملک و مالکیت او مشخص نباشد و هیچ گونه مدرکی نداشته باشد می تواند از طریق رسید بانکی معتبر که جهت شراکت پرداخت کرده است و شهادت دادن 3 شخص بالغ و عاقل که می تواند دو مرد و یک زن و یا یک مرد و دو زن باشد حق خود را به اثبات برساند.

اما در شرایطی که هیچ کدام از این موارد را در دسترس جهت ثابت کردن حق خود در ملک مشترک نداشته باشد از طریق دادگاه قادر خواهد بود از خوانده شده درخواست کند که سوگند یاد کند که فرد خواهان هیچ گونه شراکتی و حق مالکیتی در ملک مشخص شده را ندارد، در صورتی که شخص خوانده شده این درخواست را رد کند و قسم نخورد، اما فرد خواهان قسم بخورد که در این ملک حق مالکیت دارد و دارای سهم می باشد، حق مالکیت او به اثبات می رسد.

نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی چگونه است؟

در رابطه با دعوی آقای … در مقابل 1- خانم … 2- آقای … به درخواست اجبار به تنظیم اسناد و مدارک رسمی به ارزش مبلغ معلومه همراه با تمامی هزینه های قانونی، گرفتن پایان کار، حساب تفکیک در رابطه با پلاک ثبت شده … با توجه به اسناد دادخواست شده و مدارک دعوی به جهت دلالت جواب ثبت شده با شماره …، پلاک مورد نظر اعلام شده است و با در نظر داشتن تبصره گفته شده و ماده 6 قانون تصویب شده در 1361 تمامی مدارک و سند مالکیت شماره پلاک های ذکر شده باطل می شود

و حق مشارکت قانونی و مالکیت دعوی در پلاک های ذکر شده با رای قانون به صورت رسمی و ارائه سند و مدرک تایید می شود. این رای به مدت 20 روز بعد از ابلاغ  قابلیت بررسی مجدد در دادسرای تجدید نظر می باشد.

در صورتی که شرکا دیگر شکایتی در این خصوص نداشته باشند این رای جهت مالکیت مشترک اثبات می شود و درصورتی که باز هم شکایتی جهت بررسی مجدد رای دادگاه باشد شرکا یعنی طرف خوانده شده قادر خواهند بود جهت بررسی مجدد و پیگیری در صورت داشتن مدارک درخواست بررسی مجدد نمایند.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “نمونه رای اثبات مالکیت مشاعی-دادخواست بی درنگ

    1. با سلام وعرض ادب
      خواهشمندم جواب سؤالم را زودتر مرحمت فرمائید.
      بنده به عنوان معترض ثالث علیه خوانده و خواهان دادنامه بدوی معترض عنه اقدام به طرح دعوی کردم ودرهمان جلسه اول متوجه بی اعتباری دست نوشته ( صلحنامه، بیعنامه ) خواندگان شدم، از این جهت که امضاه خریدار ذیل این سند نیست !! خواندگان بر اساس این قرارداد که فروشنده و چهار نفر شاهد امضاه زدند ادعای مالکیت دارند ، و بنده به قاضی محترم متذکر شدم به دلیل نداشتن امضاه بلکل ادعای خواندگان را ابطال کند و از دادگاه خواستم که از خوانده سؤال کند دلیل عدم امضاه خریدار چیست؟ خوانده هم جواب داده در قدیم رسم نبوده!!!
      سؤالم این است ایا در این جلسه اساسا نبایستی رسیدگی خاتمه یافته و با الغا دادنامه بدوی حکم به ابطال دادخواست نخستین علیه خواندگان صادر شود؟
      خواهشمندم جواب سؤالم را زودتر ارسال فرمائید با سپاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام