نمونه پرونده استرداد لاشه چک

در این مقاله نمونه پرونده استرداد لاشه چک را بررسی می کنیم. برای استرداد لایه چک باید یک درخواست قانونی را ارائه داد.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

استرداد لاشه چک به چه معنا است؟

دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می گیرد؟

چک چیست؟

یک نمونه دادخواست تنظیم شده استرداد لاشه چک را ذکر کنید؟

 

استرداد لاشه چک به چه معنا است؟

استرداد لاشه چک را می توان بعد از دعوای مطالبه وجه چک؛ یکی از رایج ترین دعوای دانست که نسبت به چک می توان ارائه داد. در دعوای حقوقی نسبت به چک به طور عمده شاهد این موضوع هستیم که باطل شدن چک هم با استرداد بیان می شود. در بیانی دیگر می توان گفت که که همین ابطال چک دلیل اصلی برای استراد چک بیان می شود.

نکته ای که درباره چک و استرداد آن باید بیان کرد و نکته ای بسیار مهم می باشد این است که، به طور کلی برای چک نمی توان بهای معینی را تعیین کرد و تنها جنبه اعتبار دارد. یعنی چک نوعی اعتبار است، نمی توان چک را ماننده سفته دارای وجه نقدی دانست.

استرداد لاشه چک به این معنی است؛ کسی که چک توسط وی صادر شده است مدعی است که دارنده چک یعنی کسی که چک در دست وی قرار دارد، استحقاق و لیاقت دریافت کردن وجه چک را ندارد، پس اقدام به استرداد چک می کند.

استرداد لاشه چک به چه معنا است؟
استرداد لاشه چک به چه معنا است؟

دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می گیرد؟

برای آن که بتوان دعوی استرداد چک را به طور صحیح . کاملا قانونی ثبت کرد باید به این نکته توجه کرد که دعوی فقط می تواند توسط کسی که خواهان نامیده می شود، انجام گیرد. خواهان وظیفه دارد قبل از آن که دعوای کیفری خود را مطرح کند، اظهار نامه ای برای طرف مقابل خود ارسال کند، این اظهار نامه به شما کمک می کند تا طرف مقابل نتواند ادعا کند که از این موضوع اطلاعی نداشته است.

دعوی استراد چک تنها در زمان های مشخصی می تواند انجام بگیرد. یکی از این زمان های مشخص این است، شخصی که چک توسط وی صادر شده است، این ادعا را مطرح می کند که مبلغ چک را به طور کامل پرداخت کرده است یا در اصل و در ابتدا چک برای امانت در نزد دارنده چک قرار داشته است

اما زمانی که چک باید به نزد صادر کننده بازگردد وی از این کار سر باز می زند و چک را در اختیار خود دارد. در این حالت شخص صادر کننده برای آن که به چک خود دست پیدا کند باید در خواست استرداد چک را به طور کاملا قانونی ثبت کند و سپس مراحل انجام آن را پیگیری کند.

دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می گیرد؟
دعوی استرداد لاشه چک چگونه انجام می گیرد؟

چک چیست؟

اگر بخواهیم چک را به طوری تعریف کنیم که معنی آن برای هر کسی مشخص و قابل فهم باشد باید این گونه ان را بیان کنیم؛ چک در واقع یک برگه کاغذ است، اما نه کاغذی ساده و بدون مفهوم. در قسمت بالای این برگه کاغذ تاریخی برای اعتبار آن در نظر گرفته اند. در واقع می توان گفت که چک در زمانی به کار می رود که شما قصد دارید خریدی انجام دهید و می خواهید که هزینه خرید را در آینده ای مشخص پرداخت کنید.

نمونه پرونده استرداد لاشه چک
نمونه پرونده استرداد لاشه چک

چک دارای اعتبار است همین سبب می شود که نه تنها برای خرید بلکه برای کارهای دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از چک می توان برای ضمانت استفاده کرد. در این مورد توجه داشته باشید که اعتبار چک ضامن می شود و نه وجه چک، زیرا همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد چک برخلاف سفته وجه نقدی ندارد.

چک را می توان یکی از اسناد بازرگانی مهم در تجارت دانست. همان طور که در مطالب بالا به این مورد اشاره کردیم یک سند تجاری می باشد. برای آن که بتوان برای چک اجرائیه صادر کرد باید به نکات مهمی دقت کرد و همینطور اصول قانونی را به طور کامل رعایت کرد.

چک و کارت اعتباری

چک با کارت های اعتباری تفاوت های فراوان دارد. شما می توانید کارت اعتباری داشته باشید و هر مقداری که می خواهید و موجودی کارت شما است خرید داشته باشید.. اما در قوانینی که برای چک نوشته شده است به این موضوع به طور صریح اشاره شده است که شما باید حتما به همان اندازه که موجودی حساب شما است وجه چک را تعیین کنید. یعنی نمی توانید بیش از موجودی حساب خود بر روی چک مبلغی بنویسید.

البته در اینجا لازم می دانم نکته را بیان کنم، اگر چه بندی که در بالا به آن اشاره کردیم وجود دارد اما اکثر کسانی که اقدام به استفاده از چک می کنند آن را رعایت نمی کنند. به همین سبب است که روزانه به تعداد کسانی که جرم آن ها پاس نشدن چک می باشد، اضافه می شود.

در همین جا لازم می دانم یک نکته مهم را یادآوری کنم؛ این که یک امر کاملا قانونی باشد با این که یک امر در بین عرف مردم به گونه ای جا افتاده باشد دو امر بسیار متفاوت هستند. ماننده همین موضوع چک با این که قانون چیز دیگری می گویید اما عرف این است که در زمانی که پول کافی در اختیار ندارید و قصد خرید دارید از چک استفاده کنید.

یک نمونه دادخواست تنظیم شده استرداد چک را ذکر کنید؟

خواهان:

خوانده:

خواسته:

دعوی متقابل در کلاسه پرونده……………….شعبه …………………..دادگاه عمومی ……………به خواسته استرداد………………فقره چک به شماره……………………عهده بانک…………………..

دلایل ومنضمات:

محتویات کلاسه پرونده مذکور و دلایل اثبات کننده رابطه امانی مانند:رسید یا استشهادیه وشهادت شهود

متن دادخواست:

در نمونه دادخواستی که در بالا به عنوان مثال آورده شده خواهان کسی است که تقاضای دارد و خوانده کسی است که به دادگاه احضار می شود، خواسته موردی است که در باره آن باید بحث شود و در نهایت در ادامه دادخواست خواهان دلایلی را برای اثبات تقاضای خود بیان می کند.

در نهایت باید به این موضوع توجه کرد که بر طبق مطالبی که در بالا به ان اشاره کردیم به این موضوع پی بردیم که چک چیست و چگونه می توان آن را استرداد کرد.

متن دادخواست:
متن دادخواست:

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام