پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری

در این مقاله قصد داریم پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری را بررسی کنیم. ماده 100 شهرداری در مورد دریافت پروانه ساخت برای ساخت و ساز مطالبی را بیان کرده است که می خواهیم آن را به طور کامل بررسی کنیم. اگر مایل به پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری ساختمان خود هستید می تواند به گروه وکلای راهیان عدالت مراجعه کنید.

پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری
پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

آیا از روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری مطلع هستید؟

تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟

چرا باید ماده 100 شهرداری را رعایت کرد؟

 

آیا از روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری مطلع هستید؟

همه می دانیم که یکی از وظیفه های شهرداری این است که هر جا ساخت و سازی بدون پروانه و مجوز در حال انجام بود، از ادامه کار آن جلوگیری کند. به همین منظور تمام مالکان و کسانی که قصد ساخت و ساز در محدوده شهری را دارند قبل از آن که اقدام به ساختمان سازی کنند باید برای دریافت مجوز و پروانه ساخت اقدام نمایند. اگر کسی این پروانه را نداشته باشد، شهرداری به راحتی می تواند مانع ساخت و ساز آن ها شود.

شهرداری های همه‌ی شهرهای ایران یک قانون واحد دارند که برای هماهنگی و ایجاد نظم همگی موظف هستند که ماده‌ های موجود در این قانون را به طور کامل و صحیح اجرا کنند. در بین ماده های قانون شهرداری می توان در مورد هر موضوعی که ربطی به شهر و شهرداری دارد، یک ماده قانونی را پیدا کرد و بر این اساس که قانون است همگی موظف هستند از آن پیروی کنند.

در بین ماده قانونی های شهرداری، ماده 100 آن به طور کامل به ساخت و ساز در حریم شهری اشاره کرده است و بر طبق این ماده قانونی هر شخصی که بخواهد اقدام به ساخت و ساز کند در ابندا باید مجوزی برای این کار اخذ کند. مجوز مربوطه از شهرداری اخد می شود. در ادامه ماده 100 ذکر شده است که در صورت عدم وجود مجوز شهرداری می تواند به راحتی از ادامه ساخت و ساز جلوگیری کند.

آیا از روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری مطلع هستید؟
آیا از روند پیگیری پرونده های ماده 100 شهرداری مطلع هستید؟

تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟

تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟
تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟

تبصره 1 ماده 100؛

این ماده قانونی این گونه بیان شده است که اگر ساختمان در حال ساخت مشکلاتی داشته باشد که مربوط به مسائل بهداشتی است، در مرحله اول شهرداری ده روز برای تشکیل شورا وقت دارد. در این جلسه نمایندگانی حضور دارند که تصمیم نهایی را آن ها می گیرند. در نهایت تصمیم گرفته شده باید به مالک زمین یا ساختمان ابلاغ شود، برای ابلاغ آن تنها دو ماه به شهرداری زمان داده می شود.

تبصره 2 ماده 100؛

گاهی ممکن است ایراداتی که بر یک ساختمان وارد است در حدی نباشد که ساختمان نیاز به تخریب داشته باشد، در این حالت به مالک ساختمان ابلاغ می شود که با حل ایراد و مشکل وارده خسارتی هم بپردازد. در صورتی که مالک این کار را انجام ندهد یعنی مشکل وارده کاماکان وجود داشته باشد و همین طو خسارت هم پرداخت نکند، شهرداری می تواند دستور تخریب را صادر کند و ساختمان مذکور به طور کامل تخریب شود.

تبصره 3 ماده 100؛

این تبصره در خصوص ساختمان هایی است که استفاده تجاری دارند در این موارد اگر مشکلی در ساختمان مشاهده شود شامل جریمه خواهد شد. جریمه به این شکل حساب می شود که از 2 تا 4 برابر بیش از ارزش ملک برای جریمه حساب خواهد شد. اگر مالک از پرداخت جریمه خودداری کند، همانند تبصره 2 می توان دستور تخریب ساختمان را صادر کرد.

تبصره 4 ماده 100؛

در این بند قانون گذار این موضوع را بررسی می کند که اگر مسائل بهداشتی در یک ساختمان رعایت نشده باشد و شهرداری بخواهد آن را جریمه کند، جریمه به چه صورتی حساب خواهد شد؟ در این حالت باید بگوئیم که جریمه معادل با ارزش ساختمان محاسبه خواهد شد و اگر ساختمان تجاری باشد و سرقفلی داشته باشد، به شرط آن که ارزش سرقفلی بیش از ارزش مال باشد، برای محاسبه جریمه ارزش سرقفلی محاسبه خواهد شد.

تبصره 5 ماده 100؛

این تبصره برای زمانی در نظر گرفته شده است که برای ساختمان ها پارکینگ ساخته نشده باشد یا پارکینگ ساخته شده قابلیت استفاده نداشته باشد. در این صورت می توان برای مالک جریمه در نظر گرفت.

تبصره 6 ماده 100؛

این ماده قانونی را می توان این گونه بیان کرد که ساختمان ساخته شد باید از نظر مهندسی کاملا بهینه ساخته شده باشد و همینطور مسائل بهداشتی به خوبی در آن رعایت شده باشد.

تبصره 7 ماده 100؛ قانون گذار این تبصره را برای مهندس ناظر در نظر گرفته است. وظیفه اصلی مهندس ناظر این است که به ساختمان ها سرکشی کند و بر اجرای قانون در آن ساختمان ها نظارت داشته باشد، اگر مهندس ناظر در وظیفه خود کوتاهی کند شهرداری می تواند موضوع را به سازمان نظام مهندسی ابلاغ کند.

تبصره 8 ماده 100؛

این ماده قانونی برای زمانی در نظر گرفته شده است که ساخت و ساز ساختمان تمام شده باشد و مالک بخواهد برای ساختمان خود سند تهیه کند. در این حالت دفتر اسناد رسمی باید در سند قید کند که ساختمان بدون تخلف بوده است.

تبصره 9 ماده 100؛ در این تبصره ذکر شده است که اگر مجوز ساخت و ساز ملکی مربوط به زمانی باشد که هنوز نقشه جامعی برای شهر در نظر گرفته نشده است، این ساختمان از قوانین ماده 100 شهرداری معاف خواهد بود.

تبصره 10 ماده 100؛

این تبصره به این موضوع اشاره می کند که بعد از ابلاغ حکم به مالک، وی می تواند نسبت به ان حکم اعتراض کند. برای رسیدگی به اعتراض مالک جلسه ای برگزار خواهد شد که اعضای آن همان اعضای جلسه گذشته خواهد بود.

تبصره 11 ماده 100؛

در این تبصره به این موضوع اشاره شده است که برای هر معاملاتی یک آئین نامه باید تحت نظر شهرداری تنظیم شود. این آئین نامه باید مورد تصویب شورای شهر قرار بگیرد و این که هر سال آن را بررسی کرد و بنابر نیاز زمانه تغییر داد.

چرا باید ماده 100 شهرداری را رعایت کرد؟

برای پاسخ گوئی به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که هر ساختمانی برای آن که بتواند اصول مهم و اساسی را به طور کلی رعایت نیاز به چارچوبی خاص دارد که ساختمان را در این چارچوب ارزیابی می کنند.

تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟
تبصره های ماده 100 قانون شهرداری را شرح دهید؟

ماده 100 قانون شهرداری همان چارچوب مورد نظر است که کمک می کند تا ساختمان های ساخته شده همگی یک اصئل کلی را رعایت کنند که باعث می شود تا کیفیت زندگی در آن ساختمان افزایش پیدا کند. پس ماده 100 قانون شهرداری برای رفاه حال شهروندان طراحی و اجرا می شود.

در نهایت با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که ماده 100 قانون شهرداری چه وظایفی بر عهده دارد.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام