استرداد عین چک

در این مقاله به موضوع استرداد عین چک پرداخته و سعی داریم مواد قانونی که در خصوص چک وجود دارند را نیز معرفی کنیم .

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

استرداد چک و خصوصا استرداد عین چک به چه معنا می باشد ؟

مواد قانونی در خصوص چک کدام ها هستند ؟

استرداد عین چک
استرداد عین چک

استرداد چک و خصوصا استرداد عین چک به چه معنا می باشد ؟

در خصوص استرداد چک می توان گفت زمانی است که فردی به دیگری چک حامل وجه می دهد و بعد از مدتی خواهان باز پس گرفتن ان می باشد چرا که در فرد گیرنده چک صلاحیت لازم را جهت نگهداری از چک نمی بیند و یا شاهد سو استفاده کردن از چک خود توسط ان فرد می باشد .

در این حالت می تواند طبق روان قانونی دادخواست تنظیم کرده و خواهان استرداد عین چک خود باشد و در این حالت اتهام فرد دارنده خیانت در امانت می باشد که طبق مواد قانونی موجود با وی برخورد خواهد شد و عین چک باز گردانده خواهد شد .

استرداد چک و خصوصا استرداد عین چک به چه معنا می باشد ؟
استرداد چک و خصوصا استرداد عین چک به چه معنا می باشد ؟

مواد قانونی در خصوص چک کدام ها هستند ؟

همان طور که می دانید در موارد زیادی شاهد صدور چک و به دنبال ان بروز مشکلات مختلف هستیم . مشکلاتی که در اثر عدم صلاحیت دارنده ان به وجود می ایند . البته این تنها دلیل نمی باشد حال اگر مدعی ( صادر کننده چک ) قصد باز پس گرفتن چک خود را داشته باشد می تواند دادخواستی تنظیم کرده و به مراجع زی ربط ارائه کند .

پس از تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایت و اعتراض مدعی و با استناد به مواد قانونی موجود حکم نهایی که لازم الاجرا نیز می باشد صادر می گردد . در این قسمت می خواهیم بدانیم این مواد قانونی  در خصوص چک ، انواع ان و موارد مطرح شده در مورد ان و پرونده های با مضمون ان کدام ها هستند. در ادامه تعدادی از این مواد را معرفی و ذکر خواهیم کرد :

مواد قانونی در خصوص چک کدام ها هستند ؟
مواد قانونی در خصوص چک کدام ها هستند ؟

ماده 1 صدور چک می گوید :

در این ماده انواع چک معرفی و ذکر شده است که عبارت اند از :

چک عادی،‌ چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.

چک تایید شده، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.

چک تضمین‌شده، چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.

چک مسافرتی، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزارن آن پرداخت می‌گردد.

ماده 2 صدور چک می گوید :

چک‌‌ های صادر عهده بانک‌ هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌ شوند هم چنین شعب آن ها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم ‌الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل یا به هر دلیل دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می ‌تواند طبق قوانین و آیین ‌نامه‌ های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقیمانده آن را از صادرکننده وصول نماید.

برای صدور اجراییه دارنده چک باید عین چک و گواهی‌نامه مذکور در ماده ۴ و یا گواهی‌‌نامه مندرج در ماده ۵ را به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم نماید. اجراء ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می‌ کند که مطابقت امضای چک به نمونه امضای صادر کننده در بانک از طرف بانک گواهی شده باشد .

دارنده چک اعم از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت ‌نویسی شده یا حامل چک ( در مورد چک‌ های در وجه حامل ) یا قائم مقام قانونی آنان .

تبصره ( الحاقی ۱۳۶۷/۰۳/۱۰ ) مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ) دارنده چک می‌ تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌ های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است ، اعم از آن که قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد ، از دادگاه تقاضا نماید . در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌ های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند ، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید .

ماده 3 صدور چک می گوید :

( اصلاحی ۱۳۸۲/۰۶/۰۲ ) صادر کننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده ، به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک ، یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خود داری نماید.

ماده 4 صدور چک می گوید :

هر گاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده ۳ پرداخت نگردد بانک مکلف است در برگ مخصوصی که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادر کننده در آن ذکر شده باشد علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضاء و مهر نموده و به دارنده چک تسلیم نماید .

در برگ مذکور باید مطابقت امضا صادر کننده چک با نمونه امضا موجود در بانک ( در حدود عرف بانکداری ) و یا عدم مطابقت آن از طرف بانک تصدیق شود . بانک مکلف است به منظور اطلاع صادر کننده چک ، فورا نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است ارسال دارد . در برگ مذبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید گردد .

ماده 5 صدور چک می گوید :

در صورتی که موجودی حساب صادر کننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک ، گواهی‌نامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شده از بانک دریافت می‌ نماید . چک مذکور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده بی‌ محل محسوب و گواهی‌نامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود .

  • و …

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام