نمونه دادخواست استرداد لاشه چک و دستور موقت

در این مقاله سعی داریم به ارائه مطالب مفید و کاربردی در خصوص نمونه دادخواست استرداد لاشه چک و دستور موقت بپردازیم .

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک و دستور موقت
نمونه دادخواست استرداد لاشه چک و دستور موقت

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

ماده 2 قانون صدور چک چیست و چه تبصره هایی در این خصوص دارد ؟

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک چگونه است ؟

ماده 619 و 620 قانون مدنی  در خصوص استرداد لاشه چک چه می گوید ؟

دستور موقت منع از پرداخت مبلغ چک چیست ؟

مواد قانونی ایین دادرسی مدنی در خصوص دستور موقت چیست ؟

دادخواست استرداد لاشه چک از چه نظر اهمیت دارد:

گاهی میان افراد جامعه روابط حقوقی برقرار میشود که بر طبق آن شخصی متعهد به انجام کاری میشود برای مثال پرداخت مبلغی پول و یا انجام دادن و یا ندادن کاری در اینجا باید توجه داشت که با عمل کردن به تعهدات همه چیز به پایان نمیرسد در این شرایط فردی که به تعهدات خود عمل کرده باید یک سند و ادله مبنی بر انجام دادن تعهدات تهیه کرده تا در صورتی که بعد از مدتی طرف دیگر قرارداد منکر این شد که فرد وظایف خود را انجام داده است طرف دیگر قرارداد بتواند از خود دفاع کند.

مهم ترین کاری که صادرکننده سند تجاری بایدانجام دهد این است که بعد از عمل کردن به تعهداتش لاشه سند را پس بگیرد.

ماده 2 قانون صدور چک چیست و چه تبصره هایی در این خصوص دارد ؟

ماده 2 قانون صدور چک می گوید :

چک‌‌ های صادر عهده بانک‌ هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می ‌شوند هم چنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم ‌الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل یا به هر دلیل دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می‌ تواند طبق قوانین و آیین‌ نامه‌ های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقی مانده آن را از صادر کننده وصول نماید .

ماده 2 قانون صدور چک چیست و چه تبصره هایی در این خصوص دارد ؟
ماده 2 قانون صدور چک چیست و چه تبصره هایی در این خصوص دارد ؟

برای صدور اجراییه دارنده چک باید عین چک و گواهی‌نامه مذکور در ماده ۴ و یا گواهی‌‌نامه مندرج در ماده ۵ را به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم نماید .

اجراء ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می‌ کند که مطابقت امضای چک به نمونه امضای صادر کننده در بانک از طرف بانک گواهی شده باشد .

دارنده چک اعم از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت‌ نویسی شده یا حامل چک ( در مورد چک‌ های در وجه حامل ) یا قائم مقام قانونی آنان .

تبصره ( الحاقی ۱۳۶۷/۰۳/ ۱۰) مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ) دارنده چک می‌ تواند محکومیت صادر کننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌ های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است ، اعم از آن که قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد ، از دادگاه تقاضا نماید . در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌ های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند ، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادر کننده حکم تقدیم نماید.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک چگونه است ؟

دعوی دادخواست استرداد لاشه چک می تواند به صورت مستقل یا متقابل طرح شود . در ادامه دو نمونه  از این دعوی جهت اشنایی شما ارائه خواهد شد .

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک چگونه است ؟
نمونه دادخواست استرداد لاشه چک چگونه است ؟

نمونه اول دادخواست استرداد لاشه چک :

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب به موجب سند عادی مورخ … یک فقره چک را نزد خوانده به عنوان امانت گذاشته ام که ایشان برخلاف امانتداری چک را برگشت زده و دعوی مطالبه وجه چک به طرفیت اینجانب اقامه نموده اند . لذا با استناد به مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ۱۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به استرداد لاشه چک مورد استدعا است .

 نمونه دوم دادخواست استرداد لاشه چک :

ریاست محترم مجتمع قضایی “شهرستان محل اقامت خوانده”

با سلام احتراماً به استحضار می رساند:

خوانده محترم طی یک صورتجلسه مکلف گردید چک های متعلق به موکل را به وی مسترد نماید لکن به دلیل کلاهبرداری و اعزام به زندان از انجام این مهم استنکاف نمود و طی اقاریر خود در مرحله بازپرسی اذعان نموده است که چک ها را مسترد ننموده است و چک های ناشی از کلاهبرداری در ید وی قرارگرفته و پیرو این اقرار بازپرس محترم نیز دستور جلوگیری از پرداخت را به بانک محال علیه و اداره ثبت ( اجراییات ) صادر نمود

و پس از مضی مدت و طی روال مشارعلیه محکوم و رای آن نیز در دادگاه تجدیدنظر قطعی گردید لکن مع الاسف از استرداد چک ها استنکاف می نماید حالیه با عنایت به مراتب مارالذکر در راستای ابطال و استرداد لاشه چک ها مستدعی است دستور فرمایید رسیدگی شایسته را مبذول فرمایند.

محل امضاء

ماده 619 و 620 قانون مدنی در خصوص دادخواست استرداد لاشه چک چه می گوید ؟

ماده 619 قانون مدنی می گوید : امین باید عین مالی را که دریافت کرده است رد نماید .

ماده 620 قانون مدنی می گوید : امین باید مال ودیعه را به همان حالی که موقع پس دادن موجود است مسترد دارد و نسبت به نواقصی که در آن حاصل شده و مربوط به‌ عمل امین نباشد ضامن نیست .

دستور موقت منع از پرداخت مبلغ چک چیست ؟

طبق مواد 311 و 318 قانون ایین دادرسی مدنی دستور موقت می تواند در ضمن دادخواست اصل دعوا و همین طور پس از اقامه ان دعوا و یا پیش از دادن دادخواست نسبت به اصل دعوی مورد نظر درخوست شود . در واقع این درخواست هیچ تاثیری در اصل دعوی نخواهد داشت و به ان معنا می باشد که در دعوی اصلی حقی نخواهید داشت و قاضی این دستور را صادر کرده چراکه ان را دارای فوریت تشخیص نداده است .

مواد قانونی ایین دادرسی مدنی در خصوص دستور موقت چیست ؟

مواد310 تا 325 قانونی ایین دادرسی مدنی در خصوص دستور موقت می باشد که در ادامه به تعدادی از ان ها اشاره خواهیم کرد :

  • ماده 310 قانون ایین دادرسی مدنی می گوید : دراموری که تعیین تکلیف آن فوریت دارد ، دادگاه به درخواست ذی نفع برابر مواد زیر دستور موقت صادر می نماید .
  • ماده 314 قانون ایین دادرسی مدنی می گوید : برای رسیدگی به امور فوری ، دادگاه روز و ساعت مناسبی را تعیین و طرفین رابه دادگاه دعوت می نماید . درمواردی که فوریت کار اقتضا کند می توان بدون تعیین وقت و دعوت ازطرفین و حتی در اوقات تعطیل و یا در غیر محل دادگاه به امور یاد شده رسیدگی نمود .
  • ماده 318 قانون ایین دادرسی مدنی می گوید : پس از صدور دستور موقت در صورتی که از قبل اقامه دعوا نشده باشد، درخواست کننده باید حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ صدور دستور ، به منظور اثبات دعوای خودبه دادگاه صالح مراجعه و دادخواست خود را تقدیم و گواهی آن را به دادگاهی که دستور موقت صادر کرده تسلیم نماید . در غیر این صورت دادگاه صادرکننده دستور موقت به درخواست طرف، از آن رفع اثر خواهد کرد .
  • و …

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام