نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه-لایحه فوری

در این مقاله قصد داریم به نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه بپردازیم. گاهی ممکن است مشکلاتی بین افراد در خصوص انجام تحریر و تقسیم ارث به وجود آید که سبب به نتیجه نرسیدن آنها در این مورد می گردد، همین امر سبب می گردد که وارث برای تقسیم و رسیدن به حق و حقوق خود از طریق دادگاه اقدام نمایند و ممکن است به وکیل نیاز پیدا کنند، که در اینجا جزئیات این موارد را بیشتر برای شما شرح خواهیم داد.

نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه
نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت می باشد؟
  2. چه افرادی حق درخواست تحریر و تقسیم ترکه را دارند؟
  3. مراحل تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت است؟
  4. اقدامات لازم جهت تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت است؟

 

نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت می باشد؟

نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه به این صورت است که در فرم موجود بعد از وارد کردن مشخصات کامل هر دو طرفین به همراه مشخصات وکیل در صورت لزوم و مشخص کردن درخواست و بهای آن، همینطور مشخص کردن دلیل و منضمات دادخواست به صورت کاملا رسمی درخواست خود را به صورت مکتوب نوشته و به دادگاه جهت اقدامات لازم ارائه دهید.

نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت می باشد؟
نمونه دادخواست تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت می باشد؟

متن دادخواست می تواند به این صورت باشد:

رییس محترم دادگاه …

با احترام به حضور شما می رسانم که اینجانب و افراد خوانده شده محترم در نامه ارائه شده همگی از وارثین متوفی مرحوم… می باشیم که در مورخه … وفات یافته است. بر این اساس کارهای انحصار وراثت صورت گرفته و با شماره پرونده … صادر شده از شعب… حقوقی انحصار وراثت در جریان این اقدامات می باشد.

نظر به اینکه تمامی وارثان به توافق رسیده ایم که اموال متوفی را تقسیم نماییم، تقاضا داریم که به تقسیم ارث در بین وارثان با توجه به استناد به مواد 300 و 317 قوانین امور محاسباتی حکم دهید، در صورتی که اموال مورد نظر متوفی قابلیت تقسیم کردن را ندارد حکم دهید به فروختن و تقسیم پول حاصل شده از فروش اموال بین وارثان با توجه به موارد قانونی درج شده در مدارک انحصار وراثت همراه با در نظر گرفتن تمامی هزینه های قانونی و محاکمه را تقاضا دارم.

امضاء

 

چه افرادی حق درخواست تحریر و تقسیم ترکه را دارند؟

  • یکی از وارثان شخص فوت شده
  • در صورتی که شخص فوت شده جانشین یا شخصی را مشخص کرده باشد، آن فرد حق دارد درخواست تقسیم ترکه کند.
  • در صورتی که برای وارث قیمی مشخص گردیده باشد، شخص قیم خواهد توانست جهت درخواست تقسیم ارث اقدام کند.
  • در صورتی که بین وارثان جنینی وجود داشته باشد که قیم یا وصی ندارد جهت اداره کردن قسمت سهم او از ارث از طرف دادگاه شخصی امین انتخاب می شود، شخص منتخب از طرف دادگاه به غیر از اداره کردن بخش ارث مورد نظر برای جنین قادر خواهد بود که جهت تقسیم ارث شخص فوت شده نیز درخواست نماید.
  • شخصی که جهت رسیدن ارث به او وصیت شده است حق دارد که وصیت انجام شده را قبول کند و یا اینکه آن را نپذیرد و در شرایطی که وصیت را قبول کند این حق را دارد که جهت تقسیم ارث متوفی درخواست نماید.
چه افرادی حق درخواست تحریر و تقسیم ترکه را دارند؟
چه افرادی حق درخواست تحریر و تقسیم ترکه را دارند؟

مراحل تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت است؟

بعد از صادر شدن حکم دادگاه در صورتی که اموال و املاکی که به ارث رسیده است را بتوان تقسیم نمود، بعد از پرداخت و تصفیه بدهی های شخص فوت شده، ارث بین وارث به شکل کاملا قانونی تقسیم می گردد، در صورتی که این کار انجام نگردد ابتدا از طریق دادگاه و کارشناس های تعیین شده توسط دادگستری ارزش گذاری روی اموال انجام می گردد سپس به مزایده می گذارند.

موردی که در این خصوص بسیار حائز اهمیت می باشد در بیشتر مواقع اشخاصی به غیر از وارثان در مزایده انجام شده حضور پیدا نمی کنند و در شرایطی که هیچ خریداری برای قیمتی که توسط کارشناسان تعیین شده و به مزایده گذاشته شده است پیدا نگردد اموال تحت مزایده فروخته نمی شود.

مورد مهم این است که در پایان باید یکی از وارثان که ارث به او تعلق می گیرد بخش سهم دیگر وارث را نیز خریداری نماید تا اموال ارثی مانند خانه پدری یا اموال منقول ارثی به او منتقل گردد.

اما اگر هیچکدام از ورثه یا فرد دیگری اموال را خریداری ننماید پرونده مورد نظر بدون تکلیف به جا می ماند، در نظر داشته باشید که مراحل و روند دادگاه این گونه می باشد که در مراحل بعدی مزایده نیز املاک و اموال زیر قیمت و ارزش گذاری کارشناسی به فروش نمی رسد.

مورد مهم دیگر این است که در صورتی که یکی از وارثان به قیمت مشخص شده توسط کارشناسان اعتراضی داشته باشد می تواند در زمان قانونی مشخص شده اعتراض خود را اعلام نماید تا مجددا توسط گروه کارشناسی مورد بررسی و ارزش گذاری قرار گیرد.

اقدامات لازم جهت تحریر و تقسیم ترکه به چه صورت است؟

برای انجام تحریر و تقسیم ترکه اقداماتی باید انجام گیرد که عبارتند از:

گرفتن مدارک جهت انجام و شروع کارهای  انحصار وراثت(ثابت کردن اینکه در تاریخ فوت یکی از وارثان شخص فوت شده بوده اند)، در صورت انجام ندادن و نگرفتن این مدارک تقسیم ارث انجام نمی گردد.

مهر زدن و بستن اموال ارثیه(جهت محافظت از اموال ارثی) تا مشخص شدن سهم هر کدام از وارثان قبل از تقسیم انجام گردد. که این درخواست فقط توسط وارثان امکان پذیر می باشد.

قبول کردن ارث و وصیت نامه انجام شده و یا رد کردن آن قبل از انجام تقسیم و درخواست باید انجام گردد.

تحریر ارثیه که توسط شورای حل اختلاف با توجه به تقاضای وارثین شروع به تهیه لیستی از تمام دارایی های شخص فوت شده می نماید که در لیست مورد نظر اسامی تمام املاک منقول و دارایی های غیر منقول و ارزش مشخص شده آنها، حقوق، بدهی و… درج می گردد. به اعمال انجام شده که در خصوص تعیین مقدار دقیق ارثیه صورت می گیرد را تحریر ترکه می نامند.

تصفیه تمامی بدهی های شخص متوفی قبل از تقسیم اموال الزامی می باشد.

تقسیم کردن اموال ارثی، که مرحله آخر می باشد و بر این اساس هر کدام از وراث به حق و سهم خود می رسند.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام