نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته-دادرسی فوری

در این مقاله قصد داریم به نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته بپردازیم. این روز ها نام سفته بسیار به گوش می خورد، به جهت درخواست وام و یا جهت ضامن شدن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. حتی می توانید در دکه ها ی کنار خیابان نیز ببینید که بسیار نوشته شده است که” سفته موجود می باشد” و قادر خواهید بود سفته های مورد نظر و درخواستی را در این مکان ها نیز تهیه نمایید. اما استفاده از سفته و طلب آن  قوانین خاص خود را دارد که در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد.

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته
نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته به چه صورت می باشد؟
  2. راه های وصول وجه سفته به چه صورت می باشد؟
  3. نکاتی که جهت بهره بردن از مزایای قانونی سفته باید رعایت کرد چیست؟
  4. قانون سفته چگونه است؟

 

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته به چه صورت می باشد؟

موضوع پرونده در رابطه با مطالبه وجه سفته می باشد. بر اساس قانون تجارت وجه سفته سندی می باشد که بر اساس آن شخص امضاء کننده متعهد می گردد که مقدار مبالغ در زمان تعیین شده در وجه به صورت حامل یا فرد مشخص شده به آن شخص پرداخت نماید. سفته باید دارای امضاء ، تاریخ و هم ضامن تمام مبلغ به صورت واضح باشد نام شخص گیرنده همراه با تاریخ نیز باید نوشته شده باشد.

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته به چه صورت می باشد؟
نمونه لایحه دفاعیه مطالبه وجه سفته به چه صورت می باشد؟

وکیل حقوقی شخص خواهان دادنامه ای به عنوان مطالبه وجه دو سفته اعتراض و درخواست قرار تامین می خواهد و تمامی خسارت مربوط به محاکمه مانند هزینه محاکمه، اعتراض و اجرت و مزد وکیل در مورد به نمایندگی قضایی به همراه دلیل و اسناد صحیح خود یعنی کپی واضح از دو فقره سفته، اعتراض و کپی دو عدد اعتراض نامه در این رابطه و ابطال تمبر مبلغ محاکمه ، دعوای مالی به دادگاه ارائه داده است.

وکیل فرد خواهان بیان می نماید که شخص خوانده جهت دو عدد سفته اعتراض به شماره…. و …. در وجه خواهان متعهد گشته است اما به خاطر پرداخت نکردن وجه در زمان مشخص شده اعتراض شده می باشد. با توجه به بخش جدید ماده … قانون آیین محاکمه دادگاه های عمومی در رابطه با امور مدنی تصویب شده در سال 1379 درخواست صادر کردن قرار پرداخت مبلغ و اجرای آنم پیش از اطلاع و همینطور رسیدگی کردن به حکم شخص فراخوانده شده را تقاضا دارم.

 

راه های وصول وجه سفته به چه صورت می باشد؟

جهت وصول وجه سفته از دو راه می شود اقدام کرد:

  • از راه اسناد رسمی: به دلیل اینکه سفته لازم الاجرا می باشد، در شرایطی که دارنده سفته در تاریخ و زمان مشخص شده مبلغ را پرداخت نکرده و یا اعمالی را که به دلیل انجام آن سفته گذاشته است را انجام نداده باشد، قادر خواهد بود بر علیه شخصی که سفته گذاشته است، پشت نویس نوشته شده و … به اجرای اسناد رسمی موجود در اداره ثبت رفته و درخواست توقیف مال شخص مورد نظر شده و حق خود را درخواست نماید.
  • از راه مراجعه به قضایی دادگستری: شخصی که سفته را در دست دارد با ارائه درخواست حقوقی بر علیه شخص صاحب سند اعتراض نماید و چنانچه این اعتراض موجب به محکوم شدن صدور کننده سفته گردد در مواردی که مالی از شخص به دست نیاید، می شود بر اساس قانون مراحل حکم مالی درخواست بازداشت فرد خوانده شده را بنماید.
راه های وصول وجه سفته به چه صورت می باشد؟
راه های وصول وجه سفته به چه صورت می باشد؟

نکاتی که جهت بهره بردن از مزایای قانونی سفته باید رعایت کرد چیست؟

شخص صاحب سفته باید در سررسیدی که در دست دارد، سفته را درخواست نماید، در صورتی که مبلغ پرداخت گردید جریان به پایان می رسد. اما در صورتی که مبلغ پرداخت نشود شخص صاحب سفته باید به مدت ده روز از زمان سر رسید، سفته را درخواست نماید، درخواست اعتراض روشی است که به جهت سفته ای که مبلغ آن وصول نشده است نسبت به صدور کننده سفته به کار برده می شود.

به این دلیل که درخواست اعتراض باید به شکل کاملا رسمی به شخص دارای سفته ارسال گردد، درخواست در برگه های چاپ و کپی شده ای می باشد که از طرف وزارت دادگستری مکتوب می گردد، به غیر از این اقدام بانک ها هم درخواست برگه چاپ شده مخصوص می کنند. درخواست صورت کامل سفته مکتوب شده و حکم به پرداخت مبلغ سفته که توسط دادگاه صورت می گیرد، ارائه می گردد.

درخواست سفته جهت بهره بردن از مراحل قانونی و مزایای آن مانند خسارت ناشی از دیر کرد پرداخت مبلغ و توقیف مال پیش از صادر کردن دستور قضایی و دیگر فواید تجاری الزامی می باشد. بدون درخواست کردن نیز می شود مبلغ را درخواست کرد اما در این روش سفته مثل یک رسید بسیار عادی کاربرد دارد.

نکاتی که جهت بهره بردن از مزایای قانونی سفته باید رعایت کرد چیست؟
نکاتی که جهت بهره بردن از مزایای قانونی سفته باید رعایت کرد چیست؟

قانون سفته چگونه است؟

قانون سفته به این شکل است که شخص امضاء کننده متعهد می گردد که در تاریخ مشخص شده مبلغ را در وجه شخص مشخص شده یا حامل و یا به صورت بانکی به او پرداخت نماید. سفته به غیر از داشتن امضاء و مهر باید دارای مبلغ جهت تایید با کل حروف، مشخصات متعهد شونده همراه با آدرس کامل منزل و ادرس پرداخت وجه سفته، مشخصات گیرنده مبلغ و زمان معین جهت پرداخت هم باشد.

قانون سفته چگونه است؟
قانون سفته چگونه است؟

این روزها در اقتصاد سفته عضو بسیار مهمی جهت داشتن اعتبار برای کارهایی می باشد که در کوتاه مدت نقش یک منبع سرمایه گذاری را انجام می دهد. مخصوصا بسیاری از شرکت ها و سازمان ها با صادر کردن سفته در بانک ها مشکلات به وجود آمده مالی خود را بر طرف می نمایند. مشخص است که رفتار نظام بانک ها در مقابل این نوع از سندهای اعتباری از علل مهم و اصلی اعتبار و جریان آن ها می باشد.

در شرایطی که اسم و مشخصات شخصی مشخص در سررسید سفته قید گردد این فرد طلبکار محسوب می شود و در صورتی که اسم کسی قید نشده باشد این سفته در دست هر شخصی که باشد طلبکار می باشد و قادر خواهد بود وجه سفته را درخواست نماید. اما ممکن است در برخی موارد تمامی مشخصات و موارد قانونی در سفته و سررسید آن نوشته نشده باشد که در این صورت سفته فاقد اعتبار می باشد و سفته محسوب نمی گردد.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام