دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی

امروز در نظر داریم درباره موضوع دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی با شما دوستان عزیز گفت و گو نماییم.

دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی
دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی

با طرح چند سوال و فراهم کردن چند عکس مرتبط با مطالب، درک مطالب را برای شما آسان کرده ایم.

دعوای اثبات مالکیت چیست؟

اثبات مالکیت از چه شرایطی برخوردار می باشد؟

در دست داشتن سند ملک، در دعواهای اثبات مالکیت کافیست یا باید به دادگاه مراجعه نمود؟

 

 

دعوای اثبات مالکیت چیست؟

با صرف نظر کردن از اختلافاتی که موجود است؛ دعوای اثبات مالکیت یکی از دعواهای معمولی درمورد املاک می باشد که عموما اشخاص برای ثابت کردن حق خود درباره موضوع مالکیت نسبت به  طرح آن اقدام می کنند.

اثبات مالکیت یکی از مهم ترین مباحث حقوقی می باشد که امروزه بسیاری از موضوع های پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده است.

در یک وضع عادی برابر با ماده 22 و ماده 48 قانون اساسی، مالک شخصی می باشد که سند به نام وی در دفاتر ملک و املاک ثبت شده است و یا می توان گفت که مالک کسی است که ملک مورد نظر بنابر اصل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به نام وی انتقال یافته است.البته لازم به ذکر می باشد که چنین پرونده هایی کم نیستند که در آن دارندگان اسناد عادی با شخص دارنده سند رسمی به خاطر مالکیت ملک اختلاف پیدا کرده اند .

باید گفت که در چنین وضعیت هایی معمولا دعوای اثبات مالکیت در دادگاه مطرح می شود.

دعوای اثبات مالکیت چیست؟
دعوای اثبات مالکیت چیست؟

اثبات مالکیت از چه شرایطی برخوردار می باشد؟

1… موجود بودن قرار داد کتبی یا شفاهی:

مدعی دعوای اثبات مالکیت، باید در ابتدا نسبت به ثابت کردن وجود قراردادی بر پایه انتقال مالکیت یا دلیلی بر پایه مالکیت ارائه کند که عموما مدعی در این باره با ارائه کردن سند عادی نسبت به ثابت کردن موجود بودن قرارداد اقدام می نماید.

زیرا که مدعی ادعای ثابت کردن مالکیت بلاشک یا ادله ای  به غیر از سند رسمی همچون قرارداد شفاهی دارد که در این مورد بایستی وجود چنین قراردادی را با دیگر دلایل ثابت نمود.

اما لازم به ذکر می باشد که برای طرح دعاوی اثبات مالکیت صرفا وجود قرارداد یا دلیلی بر پایه ی وجود قرارداد شفاهی یا عادی کافی نمی باشد.

2… ثابت کردن اعتبار قرارداد:

نامی که انتخاب شده است صرفا جهت نزدیک شدن به ذهن می باشد. زیرا که با ثابت کردن این موضوع که یک قرارداد وجود دارد و یا ثابت کردن راه های قانونی انتقال مالکیت ملک، کار مدعی دعوا برای مطرح کردن دعوای اثبات مالکیت به پایان می رسد.

البته خوانده باید با استناد داشتن به اصل صحیح بودن و بیان کردن اعتبار سند خود، از خود دفاع نماید.  و اگر ادله ای از سوی خوانده مبنی بر بی اعتباری قرارداد ثابت شد، از طرف مدعی دعوا باید ارائه شود.

با انقلاب دعوا، ثابت کردن معتبر بودن قرارداد نیز بر عهده مدعی خواهد بود؛ زیرا که ممکن است قراردادی با اعتبار تنظیم شده باشد؛ ولیکن با جهت هایی قانونی پس از تنظیم فسخ ، اقاله یا باطل شده باشد، بدین جهت با دفاع تأثیر گذار از سمت خوانده، مدعی یا خواهان بایستی اعتبار قرار داد خویش را نیز ثابت کند.

 

چه اختلاف نظر هایی در طرح دعوای اثبات مالکیت وجود دارد؟

اثبات مالکیت جزیی از دعوا می باشد که در خصوص پذیرفتن آن بین قاضی ها اختلاف نظر هایی موجود می باشد؛ به نظر می آید اکثر قضات درباره پذیرفتن این چنین دعوایی درباره ملک های ثبت نشده، هم عقیده می باشند.

چه اختلاف نظر هایی در طرح دعوای اثبات مالکیت وجود دارد؟
چه اختلاف نظر هایی در طرح دعوای اثبات مالکیت وجود دارد؟

البته درباره  ملک هایی که از سند مالکیت برخوردار می باشند دادگاه‌ ها طبق ماده های ۴۷ و۲۲، شخصی را مالک می‌ نامند که سند اصلی مالکیت به نام وی ثبت شده است و اما عقاید دیگر صاحب نظران بر این اصل می باشد که چنانچه درباره ملک های ثبت شده دعوای اثبات مالکیت پذیرفته شود با صادر شدن حکم به مالکیت شخصی که سند عادی به نام اوست، ملک به طور همزمان از دو سند رسمی برخوردار می باشد، اما درباره ملک ها و اراضی ثبت نشده، چنین دعوایی از دید صاحب نظران و قضات ممکن می باشد.

در جواب به اعتراض برخی حقوق دانان، من باب عدم قابلیت مطرح کردن دعوای اثبات مالکیت درباره ملک هایی که از سند رسمی برخوردار می باشند؛ گفته شده است که اعتراض و انتقاد اظهار شده صحیح به نظر نمی آید؛ زیرا که با صادر شدن حکم اثبات مالکیت در واقع سند رسمی قبلی از اعتبار ساقط می شود در واقع مطلب عنوان شده نمی تواند پاسخ واضح و کاملی برای انتقاد مخالفان اثبات مالکیت در حوزه های ملک های ثبت شده باشد.

چرا که موجود بودن دو سند متضاد و مخالف باهم اما در ظاهر معتبر درباره یک ملک در ید اشخاص جامعه باعث از بین رفتن اهمیت اعتبار سند های رسمی و زیر سوال رفتن آنها می شود و در واقع مردم اعتماد خود را نسبت به این سند ها از دست خواهند داد.

ولیکن کاملا واضح می باشد که پاک کردن صورت سوال راه حل مشکل نیست.

 

در دست داشتن سند ملک، در دعواهای اثبات مالکیت کافیست یا باید به دادگاه مراجعه نمود؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که آیا هنگامی که سند را در دست دارید لازم است برای این دعوای حقوقی به دادگاه مراجعه کنید؟

در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که موجود بودن سند مالکیت اراضی و ملک در دستان شما نشان دهنده این است که شما صاحب قانونی و شرعی ملک می باشید و ملک در تصرف شماست؛ بنابراین نیازی به مطرح کردن دعوای ثابت نمودن مالکیت نمی باشد اما بهتر است که اگر اصلاحات ملک و اراضی صورت گرفته است و همچنین شما سند ملک را دریافت کرده اید بر اساس قانون و مقررات، درخواست سند رسمی مالکیت از اداره ثبت اسناد رسمی محل کنید.

اداره ثبت اسناد رسمی، پس از برسی و سنجیدن مدارک شخص و همچنین تحقیق و برسی جانمایی ملک

و دیگر مقدمات ثبتی و اداری، برای ملک شخص سندی تک برگ صادر می کند.

 

در دست داشتن سند ملک، در دعواهای اثبات مالکیت کافیست یا باید به دادگاه مراجعه نمود؟
در دست داشتن سند ملک، در دعواهای اثبات مالکیت کافیست یا باید به دادگاه مراجعه نمود؟

بسیار خوشحالیم از اینکه قادر به یاری رساندن به شما در فهم مطالب بوده ایم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام