مزایای واخواست سفته

امروز با شما دوستان خواهیم بود تا مقاله ای را با عنوان مزایای واخواست سفته مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

واخواست به معنای اعتراضی است رسمی نسبت به سفته ای که در موعد مقرر خود وصول نگردیده است. از مزایای واخواست سفته این است که سفته گیرنده می تواند قبل از اینکه دادگاه حکمی صادر کند اموال طرف دعوی را به نفع خود توقیف کند با ما باشید تا هرآنچه را که باید در این باره بدانید برای شما شرح دهیم.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

در ادامه به یکسری از سوالاتی که ممکن است در این زمینه به ذهنتان رسیده باشد پاسخ خواهیم داد:

  1. واخواست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  2. سفته چیست و واخواست آن چه مزیتی دارد؟
  3. چرا نباید سفته سفید را امضا کرد؟

 

واخواست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

واخواست در فرهنگ لغات به بازخواست، اعتراض، برگشت، و اعتراض دارنده ی چک و یا سفته نسبت به عدم وصول چک ویا سفته معنی شده است.

با توضیحاتی که در ادامه خواهیم داشت بیشتر این موضوع را درک می کنید. ارسال یک نمونه از اظهارنامه توسط دایره ابلاغ اظهار نامه از جانب گیرنده ی سفته برای صاحب سفته به منظور مطالبه ی رسمی طلب فوق را واخواست سفته می گویند که باید تمام این مراحل در مجتمع قضایی دادگستری صورت بگیرد. در خصوص واخواست سفته  ای که تاریخ مشخصی دارد، باید گفت که سررسید معینی که در متن سفته موجود است کفایت می کندو به ارسال اظهارنامه نیازی نیست.

اما دقت داشته باشید که تنها ده روز از تاریخ وصول سفته فرصت دارید که نسبت به واخواست سفته اقدام کنید. شرایط فوق برای سفته هایی که عندالمطالبه می باشند متفاوت است به این صورت که فرستادن اظهار نامه برای سفته هایی که عندالمطالبه هستند ضروری است. در غیر اینصورت هرگونه کوتاهی در ارسال واخواست از ارزش تجاری سفته می کاهد. در نتیجه چگونگی تنظیم و ارسال اظهار نامه ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

نکاتی را که باید در مورد تنظیم اظهار نامه مورد توجه قرار دهید شامل موارد زیر است:

  • تهیه ی اوراق اظهارنامه ها از مجامع قضایی
  • در هنگام ابلاغ واخواست سه سری از آن تنظیم می شود یکی برای دایره ابلاغ اظهار نامه، یک نسخه در اختیار سفته گیرنده و یک نمونه از آن برای سفته دهنده ارسال می شود، اما در صورتی که تعداد اشخاص سفته دهنده بیشتر از یک نفر باشد برای هر کدام یک نمونه ارسال می شود.
  • از نکات دیگری که در خصوص اظهار نامه می توان متذکر شد هزینه ی آن است که برای هر برگ از اوراق واخواست باید تمبر باطل کرد.
  • مندرجاتی که در اظهارنامه نقل می شوند شامل: مبلغ سفته، تارخ مربوط به آن به صورت کامل روز، ماه و سال. همچنین از درج عباراتی که تاریخ پرداخت مبلغ را دچار ابهام کند مثل دو ماه پس از رویت اظهار نامه و مواردی این چنینی پرهیز کنید.
نکاتی را که باید در مورد تنظیم اظهار نامه مورد توجه قرار دهید شامل موارد زیر است:
نکاتی را که باید در مورد تنظیم اظهار نامه مورد توجه قرار دهید شامل موارد زیر است:

سفته چیست و واخواست آن چه مزیتی دارد؟

سفته را می توان نوعی سند تعهد پرداخت دانست که در آن سفته دهنده تعهد می دهد که مبلغ مندرج در سفته را در زمان مقرر به سفته گیرنده پرداخت کند و از راه های مختلفی می تواند این کار را انجام دهد مثلا وجه حامل، شخص معین و یا به حواله کرد.

در صورتی که سفته گیرنده بخواهد از مزیت های قانونی سفته برخوردار باشد باید قوانین آن را بداند، در غیر اینصورت از امتیازات تجاری آن نمی تواند بهره ای ببرد و تنها می تواند در دادگاه به عنوان یک مدرک عادی از آن استفاده کند.

سفته چیست و واخواست آن چه مزیتی دارد؟
سفته چیست و واخواست آن چه مزیتی دارد؟

برخلاف تصور عموم که گمان می برند چون سفته ها در فرم های چاپی و با تمبر تهیه و توزیع می شوند نوعی سند رسمی محسوب می شود دادگاه نیز می تواند از آن حمایت کیفری کند بدین معنا که چنانچه وجه سفته در زمان معین شده وصول نشده باشد می توان صاحب سفته را مجازات و یا تحت تعقیب کیفری قرار داد در حالی که چنین نیست و سفته فقط نوعی سند تجاری محسوب می شود و در صورتی که طبق قوانین و تشریفاتی که دارد تنظیم شود می توان از مزیت های آن استفاده کرد، این مزیت ها به گونه ای هستند که سایر اسناد تجاری فاقد آن می باشند.

سر رسید سفته ها

معمولا در سر رسید سفته ها زمان پرداخت وجه به روز، ماه و سال به طور مشخص درج شده است با این حال قانون عندالمطالبه بودن نیز برای سفته وجود دارد بدین معنا که هر زمان سفته گیرنده مبلغ را درخواست کرد باید پرداخت شود اما در صورتی که زمان درخواست وجه از جانب سفته گیرنده تعطیل رسمی اعلام شده باشد زمان وصول به روز بعد از تعطیلی موکول خواهد شد.

سفته ها در بین دو نفر تنظیم می شوند(جدا از مضامین و ظهر نویسان) یکی سفته دهنده که مبلغی را بدهکار است و دیگری شخصی است که سفته هارا تحویل می گیرد که امکان دارد در زمان صادر کردن سفته مشخص نباشد و به جای مشخصات وی از عبارت وجه حامل استفاده شود.

اما اگر برای فرد خاصی سفته صادر شود مشخصات فردی او به طور کامل در سفته ذکر خواهد شد. در حالت اول که هویت شخص مشخص است، اما در حالت دوم سفته گیرنده نسبت به سفته دهنده طلبکار می شود و چنانچه مبلغ سفته عندالمطالبه باشد هر زمان که دارنده ی سفته مطالبه کند صادر کننده موظف به پرداخت خواهد بود.

سر رسید سفته ها
سر رسید سفته ها

چرا نباید سفته سفید را امضا کرد؟

هیچ گاه سفته سفید را امضا نکنید زیرا امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد به این صورت که با امضای سفته سفید سفته گیرنده می تواند هر طور که مایل بود آن را تکمیل و تنظیم کند از سوی دیگر نیز تمام امتیازات این سند تجاری قابل انتقال به غیر است یعنی ذی نفع سند که همان دارنده ی سفته می باشد می تواند آن را به شخصی دیگر منتقل کند و تبدیل به سندی در وجه حامل گردد که این کار نوعی جرم محسوب می شود و در صورت اثبات می توان به عنوان خیانت در امانت نسبت به فرد مورد نظر شکایت تنظیم کرد.

چرا نباید سفته سفید را امضا کرد؟
چرا نباید سفته سفید را امضا کرد؟

از اینکه در خواندن این مقاله شکیبا بودید سپاسگذاریم. هدف ما از گردآوری مطالب فوق آشنایی بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم رضایت مند بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام