مطالبه سفته بدون واخواست

مقاله ای که امروز قصد داریم برای شما دوستان مورد بررسی قرار دهیم راجع به مطالبه سفته بدون واخواست می باشد.

مطالبه سفته بدون واخواست مقاله ی امروز ماست، مطالبه ی سفته به دو صورت می تواند انجام گیرد یکی بدون واخواست و دیگری با واخواست است که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارند. در این مقاله درباره ی واخواست، سفته و… بیشتر توضیح داده ایم.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

مطالبه سفته بدون واخواست
مطالبه سفته بدون واخواست

در ادامه به برخی از سوالاتی که شما عزیزان ممکن است در این باره به ذهنتان خطور کرده باشد پاسخ خواهیم داد:

  1. واخواست به چه معناست؟
  2. سفته چیست؟
  3. طریقه مطالبه ی سفته چگونه است؟
  4. سفته و چک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

واخواست به چه معناست؟

واخواست در لغت به معنای بازخواست، اعتراض و برگشت است. اما درمورد سفته می توان آن را اینگونه معنا کرد که، اعتراض صاحب چک ویا سفته زمانی که چک و یا سفته اش وصول نشده باشد. به بیانی ساده تر می توان گفت که واخواست مطالبه ی وجه سفته به طور قانونی و رسمی می باشد واخواست اقدامی شبیه به گواهی عدم پرداخت وجه چک که از جانب بانک ها صادر می شود است.

در صورتی که گیرنده ی سفته بخواهد به طور قانونی سفته دهنده، ظهر نویسان و یا ضان های سفته را تحت تعقیب قانونی قرار دهد بهترین راهی که می تواند در پیش گیرد تنظیم واخواست سفته می باشد. از مزایای واخواست سفته این است که به محض تنظیم آن یک نسخه به سفته دهنده از طریق قانونی ابلاغ می شود و شخص می فهمد که طرف مقابل برای مطالبه ی وجه سفته ی خود از مراجع قانونی اقدامکرده و آماده توقیف اموال اوست.

لازم به ذکر است که چنانچه سفته گیرنده بخواهد بر علیه تمام متعهدان که شامل سفته دهنده، ظهرنویسان و ضامن ها شکایت نامه تنظیم کند باید طی مدت یک سال بعد از تاریخ سفته به مطالبه ی آن اقدام کند. که در صورت انجام ندادن این کار تنها حق دارد از صادر کننده ی سفته حق مطالبه ی وجه داشته باشد و این فرصت را نسبت به سایر متعهدین از دست می دهد.

واخواست را اگر بخواهد به صورت رسمی انجام دهد در مدت ده روز از موعد مقرر باید برای آن اقدام کند در صورتی که سفته عندالمطالبه بود می تواند در طول یکسال مطالبه انجام دهد همچنین بعد از طی یکسال ده روز برای واخواست فرصت دارد.

سفته چیست؟

سفته نوعی مدرک است از کسی که متعهد شده است مبلغ پولی را که از طرف مقابل که همان صاحب سفته می باشد، در تاریخ مشخص، یا هر زمانی که صاحب سفته درخواست کند از راه های مختلفی که وجود دارد از جمله: چک در وجه حامل، چک به نام شخص مورد نظر و یا واریز نقدی  می باشد وصول نماید. راه دیگری نیز برای وصول سفته وجود دارد و آن اقدام از طریق قانون است، که در این صورت گیرنده ی سفته باید به قوانین مربوط به آن آگاهی کامل داشته باشد در غیر اینصورت نمی تواند از مزایای تجاری سفته بهره مند شود و تنها در دادگاه می تواند به عنوان نوعی مدرک از آن استفاده کند.

سفته چیست؟
سفته چیست؟

طریقه مطالبه ی سفته چگونه است؟

مطالبه ی سفته به این صورت است که صاحب سفته باید در موعد مقرری که در سفته است مبلغ آن را درخواست کند. اگر مبلغ سفته به حساب صاحب سفته وصول نشد، در این صورت دارنده ی سفته موظف است طی مدت 10 روز بعد از تاریخی که باید سفته وصول می شد، سفته ها را واخواست کند. واخواست نوعی اعلام مواخذه و یا انتقادی رسمی می باشد نسبت به سفته ای که در تاریخ مقرر خود وصول نگردیده است.

واخواست ها را در اوراق نامه هایی که از جانب وزارت دادگستری آماده و چاپ شده اند می نویسند البته در بانک ها نیز می توان اقدام به دریافت این اوراق نامه ها کرد. این واخواست نامه ها در دو سری تنظیم می شوند سری اول یا اصلی آن در اختیار واخواست کننده، نسخه ی دوم نیز توسط مامور ابلاغ برای صاحب سفته ارسال می شود.

طریقه مطالبه ی سفته چگونه است؟
طریقه مطالبه ی سفته چگونه است؟

پشت نویسی سفته

برای اطمینان از کسانی که سفته را پشت نویسی کرده اند و ضامن شده اند، دارنده ی سفته باید در طول یک سال از زمان واخواست، دادخواست خود را به دادگاه ارائه کند. چنانچه دارنده سفته این کار را به لحاظ قانونی انجام ندهد، کسانی که سفته ها را به عنوان ضامن پشت نویسی کرده اند مورد قبول نمی باشند.

که در اینصورت دارنده ی سفته واخواستی که انجام داده است و در مدت معلوم ادعای خود را متذکر شده می تواند دارایی های سفته دهنده را از طریق درخواستی که به دادگاه کرده است قبل از اینکه حکم صادر شود به نفع خود توقیف کند. مزیت این کار این است که بعد از صدور حکم دارنده می تواند به جای پولش اموال طرف مقابل را توقیف کند و در ضبط اموال نسبت به بقیه ارجعیت دارد.

بعد از اقدامات لازم دادگاه قادر است به میزان پول سفته گیرنده از اموال سفته دهنده بگیرد و به طرف مقابل بدهد. چنانچه خواست سفته گیرنده بر ضرر سفته دهنده و کسی که کاغذ دادخواست را پشت نویسی کرده است باشد می توان اسم سفته دهنده و پشت نویس را در ستون خوانده آورد. افراد نامبرده شده باید در دادگاه برای توضیح ادعا حاضر شوند.

پشت نویسی سفته
پشت نویسی سفته

سفته و چک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سفته و چک تفاوت هایی باهم دارند عمده تفاوت میان آنها در کیفری بودن وجه است که سفته وجه کیفری ندارد برخلاف چک که وجه کیفری دارد. به بیانی دیگر نمی توان به هیچ عنوان سفته دهنده را به جرم صدور سفته ی بی محل دستگیر کرد. مزیتی که چک نسبت به سفته دارد این است که اگر صاحب چک در پرداخت وجه کوتاهی کند و اصطلاحا چک برگشت برخورد، بانک مرکزی به سرعت اطلاع پیدا کرده و در نهایت موجب بد حساب شدن مشتری می شود و تمامی امتیازات برای مشتری سلب می شوند.

سفته و چک چه تفاوت هایی با هم دارند؟
سفته و چک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

این در حالی است که واخواست سفته درد سر های بیشتری دارد به این صورت که برای واخواست حتما باید به دایره واخواست مراجعه کرد در ضمن موعد انجام این کار مشخص است کهمعمولا در مدت کوتاهی باید صورت گیرد.

از همراهی همیشگیتان نهایت تشکر را داریم. هدف از جمع آوری این مطالب آشنایی بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم مورد رضایت بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام