نمونه استشهادیه توهین-لایحه بی درنگ

امروز قصد داریم مقاله ای را با عنوان نمونه استشهادیه توهین برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم.

اما پیش ار آن لازم دانستیم که بگوییم وکیل کیفری برای مشاورده دادن و راهنمایی شما حاضر است.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

نمونه استشهادیه توهین
نمونه استشهادیه توهین

نمونه استشهادیه توهین موضوع امروز ماست، استشهادیه توهین نیز مانند سایر استشهادیه ها قوانین و شرایط خاص خود را دارد برای تعریف استشهادیه می توان این گونه گفت که سندی کتبی است که شاهد برای تایید بیانیات شخصی که استشهادیه را تنظیم کرده است آن را امضا می کند که در اینصورت شخص باید اضحارات شاهدین را برای بررسی به دادگاه منتقل کند.

در ادامه می خواهیم به یکسری از سوالات شما دوستان که ممکن است در این باره به ذهنتان خطور کرده باشد پاسخ دهیم:

  1. استشهاد در لغت به چه معناست؟
  2. استشهادیه چیست؟
  3. مدعی به چه کسی گفته می شود و چگونه در دادگاه به نفع خود عمل می کند؟
  4. برای چه مواردی می توان استشهادیه تنظیم کرد؟
  5. جرم توهین در قانون چه مجازاتی را به دنبال دارد؟
  6. توهین به مقامات چه مجازاتی را می تواند به دنبال داشته باشد؟
  7. فرم های شکوائیه ها و استشهادیه توهین و فحاشی چه ویژگی هایی دارند؟
  8. موضوع جرم توهین باید چگونه باشد؟

 

استشهاد در لغت به چه معناست؟

در فرهنگ لغات معنی استشهاد را شهادت طلبیدن، شاهد خواستن، شاهد آوردن، گفته های شخصی را به عنوان شاهد ذکر کردن و شاهد خواستن برای اثبات دعوی تعبیر کرده اند.

استشهاد در لغت به چه معناست؟
استشهاد در لغت به چه معناست؟

استشهادیه چیست؟

تعریفی که می توان برای این عنوان به کار برد این است که استشهادیه با شهادت تفاوت دارد بدین معنا که هرگاه شهادت شهود در دادگاه وجود داشته باشد استشهاد دیگر کاربردی ندارد، دلیل این امر این است که شهادت از لحاظ قانونی اعتبار بیشتری نسبت به استشهاد دارد.

دلیل این اعتبار را اینگونه بیان می کنیم که شهودین باید در دادگاه و نزد قاضی حاضر شوند، سپس قاضی بر اسا ضوابط و قوانینی که نسبت به آن ها آگاه است کسی را صلاحیت شهادت دادن دارد را انتخاب می کند، شاهد نیز پس از اینکه شهادت داد باید سوگند یاد کند که بعد از این طی این مراحل قاضی به رسیدگی پرونده می پردازد.

اما برا استشهادیه چنین مراحلی وجود ندارد و نیازی نیست شاهدین پرونده در دادگاه حاضر شوند. برای استشهادیه جایگاهی در میان اثبات دعوی مشخص نشده است اما می توان گفت که جایگاهش چیزی شبیه به تحقیق محلی می باشد.

اگر بخواهیم به بیان دیگر استشهادیه را تشریح کنیم باید بگوئیم که سندی کتبی است در خصوص تایید ادعای کسی که آن را تنظیم کرده است که این تایید با امضای شاهدین صحت می یابد که شخص تنظیم کننده ی استشهادیه باید آن را به دادگاه برای تحقیق و اقدامات قانونی ارائه دهد.

استشهادیه چیست؟
استشهادیه چیست؟

مدعی به چه کسی گفته می شود و چگونه در دادگاه به نفع خود عمل می کند؟

مدعی به شخصی گفته می شود که سبب برپایی دعاوی شده باشد که باید جهت شکایت و یا دادخواست در محاکم قضلیی و دادسرا ها اقدام کند. وی موظف است برای اثبات ادعای خود در پیشگاه قاضی تمام تلاش خود را کند زیرا فقط خود او برای این اثبات موظف می باشد.

البته لازم به ذکر است که مدعی نمی تواند هر دلیلی را جهت اثبات ادعای خود در حضور قاضی لحاظ کند، بلکه تنها دلایلی که از نظر قانونی دارای مدرک باشند مورد قبول قاضی و دادگاه قرار بگیرند را می تواند برای اثبات ادعای خود به کار بگیرد. از طرفی دیگر به هنگام اثبات ادعای مدعی شخص مقابل قادر نیست که دلایل مدعی را انکار کند و یا همچنین مدرکی ارائه کند که آن ادعا را بی پایه و اساس نشان دهد.

مدعی به چه کسی گفته می شود و چگونه در دادگاه به نفع خود عمل می کند؟
مدعی به چه کسی گفته می شود و چگونه در دادگاه به نفع خود عمل می کند؟

برای چه مواردی می توان استشهادیه تنظیم کرد؟

استشهادیه را می توان برای اثبات دعاوی با عناوین مختلف تنظیم کرد و به کار برد. برخی از عناوین استشهادیه ها را در ادامه ذکر کرده ایم که شامل موارد زیر می باشند:

  • استشهادیه محلی
  • استشهادیه محل سند ازدواج
  • استشهادیه در خصوص حضور در دفترخانه
  • استشهادیه اعسار
  • استشهادیه درخواست دفترچه بیمه خدمات درمانی روستایی
  • استشهادیه توهین

برای مواردی این چنینی می توان استشهادیه تنظیم کرد. دقت داشته باشید استشهادیه ای که تنظیم شده است حتما باید برپایه و اساس واقعیت باشد در غیر اینصورت جز مصادیق جرم جعل می باشد.

اما در خصوص کسانی که استشهادیه را امضا می کنند باید گفت که حتما باید شخصی را که استشهادیه را تنظیم کرده است و قرار است به نفع وی شهادت دهند را به طور کامل بشناسند همچنین متن استشهادیه را نیز با دقت مورد مطالعه قرار دهند و در صورت وجود هرگونه موردی که متن را نقض کند از امضای آن خودداری کنند، زیرا آثار و عواقب حقوقی مختص به خود را به دنبال دارد مخصوصا اگر شهادت کذب در جهت ضرر به اموال شخص دیگری بوده باشد.

برای چه مواردی می توان استشهادیه تنظیم کرد؟
برای چه مواردی می توان استشهادیه تنظیم کرد؟

جرم توهین در قانون چه مجازاتی را به دنبال دارد؟

تمامی انسان ها برای شان و شخصیت خود احترام قائلند تا آن جایی که حاضرند برای اینکه از تعرض در امان بمانند دست به هر کاری بزنند. در گذشته مردم هنگامی که احساسا می کردند حیثیتشان مورد تعرض قرار گرفته است برای انتقام و یا تنبیه شخصی که شخصیت آنها را زیر سوال برده است از راه های مختلفی اقدام می کردند مثلا به دوئل می پرداختند.

اما هر چه به جلو تر رفتیم شاهد پیشرفت و رشد تمدن و فرهنگ ها بودیم تا آنجا که امروزه دولت این مسولیت ها را به عهده گرفته است. در حال حاضر در اکثر نظام های حقوقی جرم توهین و افترا مشخص شده است که مردم می توانند از طریق اقامه دعوا تحت این عنوان حیثیت خود را مورد دفاع قرار دهند. حتی در قانون مجازات اسلامی نیز در قسمت تعزیرات مجازات این جرم مطرح و مشخص شده است.

 

بر اساس گفته های یک کارشناس حقوق جزا و جرم شناسی:

در کشور ما مسائل مربوط به احترام به یکدیگر به صورت درست مطرح نشده و اقدامات خاصی در این خصوص صورت نگرفته است که یکی از آن ها جرم انگاری توهین و فحاشی به دیگران است. طبق ماده 608 قانون اساسی مجازاتی که برای فحاشی، توهین و به کار بردن الفاظ رکیک به دیگران لحاظ شده است در صورتی که باعث حد قذف نباشد 74 ضربه شلاق و یا اگر جریمه نقدی باشد می تواند مبلغی بین 50 هزار تا یک میلیون ریال را در بر بگیرد.

در در ادامه توضیح داده است که: با بررسی مفاد این ماده مشخص می شود که جرم توهین می تواند شامل گفتار، کردار، نوشتار و یا حتی اشارات متفاوت دست، چشم و امثال آن ها باشد.

اعمالی که توهین محسوب می شوند

بر همین اساس انجام اعمالی مثل: انداختن آب دهان بر روی دیگری، هل دادنی که برای تحقیر باشد، برداشتن کلاه و یا روسری طرف مقابل از شدت خشم و پرتاب کردن دیگران به زمین علاوه بر آن که از لحاظ عرفی باعث تحقیر و توهین به آن شخص می باشد، می تواند وهین کیفری نیز به حساب آید. برخی اشارات انگشت نیز می تواند از جمله رفتارات اهانت آمیز هم در کشور ایران و هم در سایر کشور ها باشد.

ایشان افزودند: در خصوص مسائل مربوط به توهین باید دقت داشت که هم به صورت حضوری ممکن است و هم به صورت غیابی.

به بیانی دیگر لازم نیست حتما شخصی که مورد اهانت قرار می گیرد حضور داشته باشد بلکه اگر شخص دیگری را نیز در نبود او مورد توهین قرار دهد ماده قانونی که برای توهین وجود دارد شامل حالش می شود. نکته ای که باید در این خصوص متذکر شد این است که راست و دروغ توهیناتی که به شخص نسبت داده می شود عمدتا مهم نیست بلکه چیزی که مهم است گفتا و رفتاری است که سبک کننده و وهن آور بوده است.

 

توهین به مقامات چه مجازاتی را می تواند به دنبال داشته باشد؟

در خصوص پاسخ به این سوال می توان گفت که هر عقل سلیمی می داند هر چهمقام و منسب یک شخص بالاتر باشد باید احترام بیشتری را در هنگام برخورد با آن شخص داشت. حال آنکه می خواهیم بدانیم توهین به شخصی که از منزلت و مقام بالایی برخوردار است چه مجازاتی خواهد داشت واضح است که در خصوص بررسی ماده قانونی که برای توهین و فحاشی وجود دارد برای مقامات خاص یک کشور ماده قانونی دیگری موجود است به این صورت که هرچه مقام شخص بالاتر باشد جرم شخص نیز سنگین تر خواهد بود.

بر اساس ماده 609 قانون مجازات اسلامی شخصی که به یکی از روسای سه قوه، معاونان رئیس جمهور یا وزرا، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان یا قضات، اعضای دیوان محاسبات، کارکنان وزارتخانه ها، موسسات، شرکت های دولتی و حتی شهرداری ها که در حال انجام وظیفه می باشد هرگونه اهانت و فحاشی کند مجازاتش از سه تا شش ماه زندان یا 74 ضربه شلاق و یا اینکه اگر به صورت نقدی باشد از 50 هزار یک میلیون ریال باید بپردازد.

از آنجایی که رهبر عزیز ما در کشور هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ شرعی در بالاترین مقام موجود قرار دارند در نتیجه مجازاتی که برای توهین به ایشان در نظر گرفته می شود نیز با سایر مجازاتی که به هنگام توهین برای سایر اشخاص در نظر گرفته شده است متفاوت خواهد بود.

توهین به مقامات بلند پایه

طبق ماده قانونی 514 مجازات اسلامی مصوب 1370 این گونه بیان شده است که: شخصی که به حضرت امام خمینی(ره) که بنیان گذار جمهوری اسلامی بوده اند و یا مقام معظم رهبری را به صورت غیر عمدی و غیر مستقیم مورد اهانت قرار دهد مجازاتی که برای وی در نظر گرفته می شود شامل 6 ماه تا 2 سال زندان می باشد.

مهم نیست کسی که این اهانت را انجام داده است خارجی مسلمان و یا حتی غیر مسلمان باشد به این دلیل که لزوم احترام به مقامات بلند پایه ی کشور در این ماده به نظام حاکم بر کشور مرتیط می باشد و جز وظایف هر شخصی است که در ایران زندگی می کند، لازم به ذکر است که این دسته از جرایم را در دسته ی جرایم عمدی قرار داده اند به این دلیل که قصد و نیت شخص تنها اهانت و توهین به مقامات مذکور بوده است.

 

فرم های شکوائیه ها و استشهادیه توهین و فحاشی چه ویژگی هایی دارند؟

فرم شکایت برای توهین و فحاشی به طور یکپارچه و از پیش آماده شده است که می توان برای تهیه و نظیم آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کرد. لازم به ذکر است که متن شکایت از طرف وکلا تنظیم می شوند که می تواند بسته به نوع شکایتی که صورت گرفته است با دیگری متفاوت باشد.

مواردی را که باید در متن شکایت درج شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • مشخصات شاکی به طور کامل که شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، نام پدر، دین، مذهب، نشانی دقیق محل سکونت، کد پستی، تلفن همراه، تلفن ثابت.
  • مشخصات فردی وکیل به صورت کامل، وصی و یا قیم و نماینده قانونی در صورت وجود.
  • مشخصات شخصی مشتکی عنه به صورت کامل از جمله: نام، نام خانوادگی، شماره ملی در صورتی که از آن اطلاع دارید، نام پدر، نشانی دقی محل سکونت، تلفن همراه در صورت وجود. چنانچه ناختی از مشتکی عنه ندارید استفاده از کلمه ناشناس به تنهایی کفایت می کند.
  • موضوع شکایت که در اینجا توهین و فحاشی مد نظر است
  • تاریخ دقیق به روز، ماه و سال محل وقوع جرم
فرم های شکوائیه ها و استشهادیه توهین و فحاشی چه ویژگی هایی دارند؟
فرم های شکوائیه ها و استشهادیه توهین و فحاشی چه ویژگی هایی دارند؟

موضوع جرم توهین باید چگونه باشد؟

بر اساس گفته ی یک کارشناس حقوقی که درباره ی موضوع جرم توهین توضیح داده است و اظهار کرده است که: توهینی که صورت گرفته است حتما باید در مورد افراد حقیقی صورت بگیرد و توهین به اشخاص حقوقی مثل یک اداره قابل تحقق و پیگیری نمی باشد.

طبق بیانیه ای از جانب دیوان عالی کشور شخصی که به آ« توهین شده است باید هویت معینی داشته باشد و چنانچه اهانت به یک دستگاه و یا حتی اداره شده باشد شامل ماده قانونی هایی که برای مجازات توهین در نظر گرفته شده است نمی باشد، البته این موضوع که آیا توهین و فحاشی به اشخاصی که در یک اداره در حال انجام وظیفه هستند مشمول ماده قانونی جرائم فحاشی می شود یا نه در بین صاحب نظران این حرفه اختلاف است.

موضوع جرم توهین باید چگونه باشد؟
موضوع جرم توهین باید چگونه باشد؟

از اینکه مقاله ی ما را برای خواندن انتخاب کردید نهایت تشکر را داریم. هدف ما از گردآوری مطالب فوق رسیدن شما به ابهاماتی بود که در خصوص موضوع مربوطه داشتید امیدواریم مورد رضایت بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام