نمونه دادخواست سفته عندالمطالبه-دادرسی بی درنگ

مقاله ای که امروز برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم درباره ی نمونه دادخواست سفته عندالمطالبه می باشد با ما همراه باشید.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

نمونه دادخواست سفته عندالمطالبه
نمونه دادخواست سفته عندالمطالبه

نمونه دادخواست سفته عندالمطالبه به این صورت است که هر زمان سفته گیرنده پول خود را مطالبه کند صادر کننده سفته موظف است که مبلغ را وصول کند مگر آنکه روز مطالبه در تقویم تعطیل رسمی باشد که در اینصورت روز بعد از تعطیلی باید وجه سفته پرداخت گردد.

در ادامه به تعدادی از سوالات شما دوستان که در این باره ممکن است به ذهنتان رسیده باشد پاسخ خواهیم داد:

  1. سفته چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
  2. دادخواست به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

سفته چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

سفته یک نوع تعهد سندی پرداخت می باشد که صاحب سفته در برابر مبلغی که در سفته درج شده و در زمان مقرر خود باید پرداخت شود، نسبت به سفته گیرنده تعهد می دهد که می توان به صورت وجه حامل، شخص معین و یا به حواله کرد مبلغ آن را وصول کند.

چنانچه سفته گیرنده بخواهد از مزیت های تجاری سفته برخوردار شود لازم است قوانین آن را بداند در غیر اینصورت نمی تواند هیچ یک از امتیازات قانونی سفته را داشته یاشد و تنها استفاده ای که از می تواند داشته باشد در دادگاه است که به عنوان یک مدرک عادی به حساب می آید.

سفته چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
سفته چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

عموم مردم بر این باورند از آنجایی که فته در فرم های چاپی با تمبر های معتبر موجودند پس حتما در دادگاه می توان از آن به عنوان نوعی سند رسمی برای تعقیب و مجازات کیفری صاحب سفته در صورتی که سفته را دز زمان مشخص شده وصول نکرده باشد استفاده کرد، در حالی که اینگونه نیست بلکه سفته تنها نوعی سند تجاری به شمار می آید و اگر بر اساس قوانین موجود آن پیش رفته شود می توان از مزایای آن بهره برد.

قانون عندالمطالبه بودن سفته

لازم به ذکر است مزیت هایی که سفته ها بعد از تنظیم قواعد دارند سایر اسناد تجاری ندارند. در سررسید سفته اغلب تاریخ وصول سفته به روز، ماه و سال به طور کامل درج می شود با این وجود قانون عندالمطالبه بودن نیز برای سفته ها برقرار می باشند به این صورت که هر زمان دارنده ی سفته مبلغ خود را مطالبه کند صادر کننده ی سفته موظف به پرداخت آن می باشد تنها در یک صورت به تاخیر می افتد و آن زمان وصول سفته به هنگام تعطیلات رسمی می باشد اما پس از تعطیلات باید وجه پرداخت شود.

عموما سفته ها به طور رسمی بین دو نفر تنظیم می گردند(در اینجا مضامین مد نظر نمی باشند) یکی شخصی است که صاحب سفته می باشد و بدهکار به حساب می آید طرف مقابل نیز سفته گیرنده می باشد که طلبکار است و چنانچه در هنگام صدور سفته ها شخص مقابل هویتش معلوم نباشد با عبارت وجه حامل قسمت مربوط به سفته گیرنده پر می شود نقطه ی مقابل این موضوع وجود دارنده سفته می باشد که به هنگام صدور سفته ها حضور دارد و مشخصات فردی وی در سفته درج می شود. در این حالت صادر کننده ی سفته نسبت به دارنده ی سفته بدهکار است، زمانی هم که سفته عندالمطالبه باشد صاحب سفته موظف به پرداخت می باشد.

دادخواست به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟

دادخواست یا واخواست در معنای لغوی خود به بازخواست، اعتراض، برگشت و همچنین اعتراض صاحب سفته یا چک نسبت به عدم پرداخت مبلغ مورد نظرش تعبیر می شود.

برای فهم بیشتر این موضوع در ادامه بیشتر راجع به دادخواست توضیح داده ایم. اما در خصوص دادخواست سفته می توان گفت که ارسال اظهارنامه که توسط دایره ابلاغ اظهارنامه از جانب دارنده ی سفته به منظور مطالبه ی وجه سفته می باشد را دادخواست یا واخواست سفته می گویند دقت داشته باشید که مراحل گفته شده باید تماما در مراجع قضایی دادگستری انجام شود.

دادخواست به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟
دادخواست به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟

برای دادخواست سفته هایی که تاریخ آنها مشخص شده است لازم است بدانید که تنها متنی که در سررسید درج شده است کافی است و دیگر نیازی به ارسال اظهار نامه نمی باشد به این نکتهدقت داشته باشید که تنها ده روز بعد از تاریخ وصول سفته می توانید نسبت به دادخواست سفته خود اقدام کنید.

تمام شرایط گفته شده برای سفته هایی بود که عندالمطالبه نیستند اما برای سفته های عندالمطالبه این شرایط فرق دارد به نحوی که ارسال اظهارنامه برای سفته های عندالمطالبه امری ضروری به شمار می رود در غیر اینصورت هرگونه قصور در ارسال دادخواست می تواند از ارزش های تجاری آن بکاهد. به همین دلیل چگونگی تنظیم و ارسال دادخواست سفته بسیار مهم می باشد.

در اینجا می خواهیم نکاتی را که باید در حین تنظیم دادخواست و اظهارنامه توجه داشته باشید به شما عزیزان متذکر شویم:

  • تهیه ی اوراق اظهارنامه ها از مجتمع های قضایی دادگستری

هنگاخی که شخصی برای تهیه و تنظیم یک دادخواست به مراجع قضایی مراجعه می کند مسولین مربوطه سه نمونه از آن را تنظیم می کند به این صورت که یک سری در اختیار کسی که دادخواست را تنظیم کرده یا همان دارنده ی سفته، یک مورد برای صاحب سفته و نمونه ای نیز در دایره ابلاغ اظهارنامه قرار می گیرد، چنانچه تعداد افراد متعهدی که سفته داده اند بیش از یک نفر باشد به هر یک از آن ها نیز یک سری ابلاغ می گردد.

تهیه ی اوراق اظهارنامه ها از مجتمع های قضایی دادگستری
تهیه ی اوراق اظهارنامه ها از مجتمع های قضایی دادگستری
  • نکته ای دیگر که باید هنگام تهیه و تنظیم دادخواست یا همان واخواست مد نظر قرار داد در خصوص هزینه ی آن ها می باشد به این صورت که برای هر برگ از اوراق دادخواست باید تمبر تهیه و باطل کرد.
  • آخرین نکته در خصوص سفته ها مربوط به مندرجات آن ها می باشد مندرجات نقل شده در تمامی اظهارنامه ها شامل موارد زیر می باشد که از جمله آنها می توان به مبلغ تعیین شده سفته، تاریخ مربوط به وصول سفته که به صورت روز، ماه و سال مشخص شده است، مشخصات سفته گیرنده و سفته دهنده اشاره کرد. توصیه می شود از نقل عباراتی که در وصول سفته ابهام ایجاد کند خودداری کنید و دقیقا به روز، ماه و سال آ« به طور کامل اشاره کنید

 

از اینکه همراه ما بودید صمیمانه سپاسگذاریم. هدف ما از جمع آوری مطالب فوق آشنایی شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم مورد پسندتان بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام