نمونه دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته

در این مقاله قصد داریم یک نمونه دادخواست مطالب وجه به استناد سفته را بررسی می کنیم. تهیه کردن سفته کار بسیار ساده و راحتی است و همین سبب می شود تا بسیاری از افراد به این فکر کنند که سفته جنبه قانونی ندارد در حالی که اصلا این طور نیست.

نمونه دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته
نمونه دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

سفته چیست و چه کاربردی دارد؟

قوانین مخصوص سفته را شرح دهید؟

از بین چک و سفته کدام یک وجه قانونی معتبری دارند؟

نمونه ای از دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته را بیان کنید؟

چه راه هایی که برای دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

چه نکاتی در رابطه با دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

هزینه ای که برای دادخواست طلب سفته تعیین شده است به چه عواملی بستگی دارد؟

نمونه ای از دادخواست مطالبه به استناد سفته را بنویسید؟

سفته چیست و چه کاربردی دارد؟

سفته یک از اسناد مهم تجاری در بازار فعلی است که کاربردهای فراوانی در تجارت و بازرگانی دارد. سفته از سندهایی است که افراد معمولی هم می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و از آن در معاملات خود استفاده کنند. گفتیم که سفته به راحتی قابل دسترس برای همگان است و این سبب می شود که عده ای بر این باور باشند که سفته ارزشی تدارد در صورتی که اگر قوانین آن رعایت شود این گونه نخواهد بود.

سفته از آن دسته از اسنادی است که در آن دو طرف وجود دارد. یکی از طرفین که سفته را امضا می کند متعهد می نامند، طرف دیگر سند شخصی است که ذی نفع نام دارد. سفته به این شکل اجرا می شود که شخص متعهد، تعهد می دهد تا مبلغ مندرج در سفته را به شخص ذی نفع پرداخت کند.

گفتیم که سفته یک سند است که در مسائل تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نظر داشته باشید که تنها کاربرد سفته در بحث تجارت نیست و در بسیاری از مواقع از آن برای ضمانت خم می توان استفاده کرد. سفته را می توان بسیار راحت و آسان تهیه کرد که همین سبب می شود تا برای ضمانت گزینه ای بهتر نسبت به چک باشد، زیرا برای تهیه دسته چک باید شرایط خاص داشت ولی سفته این گونه نیست.

سفته چیست و چه کاربردی دارد؟
سفته چیست و چه کاربردی دارد؟

قوانین مخصوص سفته را شرح دهید؟

در سفته نکته ای که بسیار با اهمیت می باشد این است که سفته مدت دار است، یعنی شخصی که سفته را امضا می کند برای تعهد خود زمانی خاص را تعیین می کند. اگر سفته برای پراخت مبلغی امضا شده باشد در صورتی که زمان مقرر فرا برسد و امضا کننده تعهد خود را اجرا نکرده باشد ذی نفع به راحتی می تواند دادخواستی بنا بر مطالبه وجه خود به مراجع قانونی ارائه دهد.

سفته و چک هر دو سندی تجاری هستند و بسیاری از قوانین حاکم بر آن در هر دو کاملا یکسان است، اگر چه در این بین تفاوت هایی هم در قوانین مشاهد می شود اما شباهت هایی هم وجود دارد، به عنوان مثال در قوانین سفته برای مطالبه وجه از واژه واخواست استفاده می شود و در قوانین چک برای مطالبه وجه از کلمه ی گواهینامه عدم پرداخت، اما به طور کلی قوانین واخواست و گواهینامه عدک پرداخت کاملا مشابه هستند.

قوانین مخصوص سفته را شرح دهید؟
قوانین مخصوص سفته را شرح دهید؟

نکته

نکته ای دیگر که در واخواست سفته باید مورد توجه قرار گیرد و بسیار مهم می باشد این است که، اگر شما دریک سفته در اختیار دارید و در ان سفته ذی نفع به حساب می آیید در صورتی که شخص متعهد، تعهد خود را پرداخت نکرده باشد تنها 10 روز فرصت دارید که واخواست خود را ارائه دهید. بعد از مدت 10 روز بعضی از امتیازها و مزیت ها از شما گرفته خواهد شد.

البته تنها موردی که باید در واخواست سفته به آن دقت کرد این مورد نیست و مواردی دیگری هم وجود دارد که در صورت آن که ذی نفع آن ها را رعایت نکند از طرف مراجع قانونی به عنوان شخص کاهل شناخته می شود. اگر ذی نفع برای مراجع قانونی به عنوان کاهل شناخته شود، همان طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم بعضی از مزیت ها از او گرفته خواهد شد.

از بین چک و سفته کدام یک وجه قانونی معتبری دارند؟

یکی از تفاوت هایی که سفته و چک دارد در عرف استفاده آن است. به طور مثال چک در زمانی استفاده می شود که فرد می خواهد مبلغی را در زمان حال پرداخت کند یعنی به طوری یک وسیله پرداخت به حساب می آید. این در حالی است که سفه معمولا برای زمانی استفاده می شود که فرد در آینده می خواهد مبلغ بدهی خود را پرداخت کند.

 

البته این موضوع به این معنی نیست که چک را برای پرداخت مبلغ در زمان آینده نمی توان استفاده کرد. همانطور که در معاملات معمول در طول روز مشاهده می کنید چک را هم می توان برای زمان های آینده هم به کار برد. به طور کلی با توجه به شرایطی که بر قوانین سفته و همینطور چک وجود دارد، قانون گذار شرایطی که اجرای چک را تضمین می کند قوی تر از شرایط ضمانت اجرای سفته تعیین کرده است. یعنی شما چک را سریع‌تر از سفته می توانید مطالبه کنید.

نمونه ای از دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته را بیان کنید؟

با سلام
احترماً به استحضار می رساند:
اینجانب به موجب کپی مصدق … فقره سفته به شماره خزانه داری کل … به تاریخ … از خوانده طلبکار می باشم. بنده به این علت که شخص متعهد پرداخت را در سررسید تعیین شده انجام نداده است در تاریخ … واخواست داده ام که مبلغ … ریال برای واخواست سفته پرداخت کرده ام. اینجانب چندین بار نیز به شخص متعهد مهلت دادم و با وجود مراجعات در تعداد دفعات بالا و ارسال اظهارنامه به شماره … در تاریخ … خوانده هیچ اقدامی را برای پرداخت بدهی خود به بنده انجام ندادند. لذا در ابتدا صدور و اجرای فوری قرار تامین خواسته خود را استدعا دارم.

متنی که در بالا به آن اشاره شد نمونه ای از دادخواست برای مطالبه وجه است در صورتی که سند شما سفته باشد. دادخواست فوق را باید به مراجع قانونی واجد شرایط ارائه دهید.

نمونه ای از دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته را بیان کنید؟
نمونه ای از دادخواست مطالبه وجه به استناد سفته را بیان کنید؟

چه راه هایی که برای دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

مطالبه کردن سفته به وسیله اجرایی کردن اسناد رسمی : هنگامی که دارندگان سفته این صد را دارند که به صورت رسمی صادرکننده ، ظهرنویس و یا اینکه ضمانت کننده های سفته را به صورت حقوقی تعقیب کنند، تخستین اقدامی که باید برای این کار انجام دهند این است که آن را باید به عنوان وظایف قانونی به حساب آورند و ضروری است که آن را انجام دهند به این شرح است:

واخواست کردن سفته ( این عمل مشابه با گواهی پرداخت نکردن در چک ) می باشد که در آخر باید از تاریخ وعده ای که دارد یا ایکه سررسید آن به مدت ۱۰ روز اعتراضی که دارد را اعلام نماید و برای این کار می تواند به مجتمع قضایی مراجعه نموده و واخواست را تنظیم کنید و بعد از طی کردن این مراحل برای شخص صادرکننده سفته ارسال می نماید.

همچنین لازم به ذکر است که دارنده سفته از زمانی که واخواست را تنظیم می کند و برای شخص صادرکننده سفته ارسال می گردد، طی مدت یک سال برای افرادی که سفته را در ایران صادر نموده اند و طی دو سال نیز برای افرادی که سفته را در خارج از ایران صادر نموده اند؛ بنابر ماده ۲۸۶ و ۲۸۷ قانون تجارت اقامه دعوی را اجرایی نمایند.

چه راه هایی که برای دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟
چه راه هایی که برای دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

مراجعه به اداره ثبت

بعد از طی کردن مراحل قانونی که در مطالب بالا ذکر شد دارندگان سفته برای مطالبه کردن وجه سفته خود می توانند به اجرای اسناد رسمی که در اداره ثبت واقع شده است، مراجعه نمایند و تقاضایی برای توقیف کردن اموال مسئولان سفته و دریافت کردن طلب خود تنظیم کنند.

همچنین توجه به این نکته ضروری می باشد که اگر دارندگان سفته به مسئولیت های قانونی که در مطالب بالا به آنها اشاره شد عمل نکند، حق اینکه اقامه دعوی برعلیه پشت نویس و ضامن ها کنند را نخواهند داشت و فقط برعلیه صادرکننده سفته می تواند اقامه دعوی نمایند.

اما چنانچه سفته به محض طلب کردن قابلیت وصول را داشته باشد و یا اینکه تاریخی برای آن درج نشده باشد، این مسئله به این معنی است که شخص صادرکننده سفته این نیت را داشته است که اگر هر زمانی دارنده سفته وجه خود را طلب کند، قادر به پرداخت کردن وجه تا حداکثر تعهدات را داشته باشد

و در این صورت است که شخص دارنده سفته باید به مدت یک سال که از تاریخ صدور سفته گذشته باشد آن را طلب نماید و در صورتیکه صادرکننده به تعهداتی که برای پرداخت وجه سفته داده است عمل نکند، دارنده سفته بعد از گذشت زمان یک سال از تاریخ صادر شدن در طی مدت ۱۰ روز واخواست تنظیم کند و مراحل قانونی را برای مطالبه کردن وجه سفته طی نماید.

طلب کردن وجه سفته از راه مراجع دادگستری :

دارندگان سفته با ارائه دادخواست حقوقی خود بر علیه یک یا تمام مسئولان سفته می توانند اقامه دعوی را انجام دهند. لذا در صورتیکه حکم دادگاه بنابرمحکومیت قطعی شخص صادرکننده سفته باشد، و صادر کننده سفته نیز اموالی را برای توقیف کردن نداشت باید بر اساس قانون چگونگی اجرای محکومیت های مالی، دادگاه بر اساس درخواست دارنده سفته می تواند حکم برای بازداشت صادرکننده سفته را اجرا کند.

 

چه نکاتی در رابطه با دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

در صورتیکه سفته در زمان طلب کردن قابلیت وصول را داشته باشد و یا اینکه به صورت کلی بدون تاریخ نوشته شده باشد، عندالمطالبه تلقی می گردد.

چنانچه شخص صادر کننده سفته نام و نام خانوادگی گیرنده را در سفته درج نکند، سفته در وجه حامل می باشد.

چنانچه سفته برای فرد معین صادر شده باشد باید نام و نام خانوادگی او در سفته ذکر شود.

در شهرهای مختلف دوایری هستند که به نام دایره واخواست شناخته می شوند، همچنین هزینه ای که برای واخواست در نظر گرفته شده است ۲ درصد ارزش سفته می باشد که این مبلغ حتما باید پرداخت گردد.

اگر دارندگان سفته نسخه واخواست را تنظیم ننمایند بیشتر امتیاز هایی که برای تجاری بودن سفته دارد را از دست خواهد داد. واخوست در سه نسخه تنظیم می گردد که یکی از نسخه های آن در دایره واخواست باقی خواهد ماند و نسخه دیگر آن به واخواست کننده تقدیم می گردد و یکی دیگر از نسخه ها نیز به متعهد سفته ابلاغ می گردد.

چه نکاتی در رابطه با دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟
چه نکاتی در رابطه با دادخواست مطالبه وجه سفته وجود دارد؟

ماده ۲۸۶

براساس ماده ۲۸۶ که درقانون تجارت تنظیم شده است این چنین است که: « اگر دارنده براتی که باید در ایران گرفته شود و به دیل پرداخت نکردن مورد اعتراض قرار گرفته باشد و شخص این قصد را داشت باشد که از حقی که ماده ۲۴۹برای او در نظر گرفته است استفاده نماید باید به مدت یک سال از تاریخ اعتراضی که شده است اقامه دعوی کند. تبصره ای که برای این مورد در نظر گرفته شده است این است که هر زمان محل اقامت مدعی علیه خارج از محلی که تعیین شده است، باشد مبلغ برات باید در آن جا پرداخت گردد و برای هر شش فرسخ یک روز اضافه می شود. »

نکته دیگری هم که وجود دارد این است که حتما باید به آن توجه کرد تفاوتی که ظهر نویس و ضامن در این رابطه دارند. ظهرنویس وضامن دو شخص جدا از هم هستند، ظهرنویس شخصی می باشد که سفته در وجه او صادر می گردد و یا اینکه برای او انتقال می یابد و به وسیله ظهرنویسی آن را به شخص دیگری انتقال خواهد داد.

 

هزینه ای که برای دادخواست طلب سفته تعیین شده است به چه عواملی بستگی دارد؟

برای مطالبه مبلغ سفته شخص که مبلغ سفته را پرداخت نکرده است و به شرایطی که برای او تعیین شده است عمل نکرده با دو نوع هزینه کردن دادرسی مواجه خواهد شد، اولین مورد این است که باید هزینه‌ای بابت ورود دعوا دریافت شود و دیگر اینکه هزینه‌ ای که به منظور طرح دعوا مورد مطالبه قرار می گیرد، هزینه طرح کردن دعوا در دعاوی مالی که است که صورت می گیرد به این صورت که مبلغ مورد نظر محاسبه می گردد و از خواهان طلب می گردد.

هزینه ای که برای دادخواست طلب سفته تعیین شده است به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه ای که برای دادخواست طلب سفته تعیین شده است به چه عواملی بستگی دارد؟

نکاتی که در رابطه با هزینه طلب کردن سفته وجود دادرد این است که اشخاصی که به جز ظهر نویس‏ها که تعهد داده اند که وجه سفته را پرداخت نمایند و یا اینکه در حد تعهداتی که دارند شخص آنها مسؤولیت پرداخت کردن مبلغ سفته را بر عهده دارند.

بنابراین مطابق با ماده ۲۴۹ قانون تجارت هر فردی که این قصد را داشته باشد که از امتیاز هایی که قانون گذار برای دارنده سفته به نسبت ظهرنویس‏ها در نظر گرفته است، استفاده کند و باید مقرراتی که مربوط به قانون تجارت است را در مورد واخواست کردن و طرح دعوی در زمان معین شده و به صورت قانونی رعایت نماید در صورت تضاد داشتن با این موارد طرح کردن دعوی بر خلاف ظهرنویس‏ها قابلیت نخواهد داشت و امکان صادر کردن قرار برای تأمین کردن خواسته بر علیه آنها وجود ندارد.

نمونه ای از دادخواست مطالبه به استناد سفته را بنویسید؟

نمونه ای از دادخواست مطالبه به استناد سفته را بنویسید؟
نمونه ای از دادخواست مطالبه به استناد سفته را بنویسید؟

با سلام
با احترام به استحضار می رساند:
اینجانب به سبب کپی مصدق … فقره سفته به شماره ای که در خزانه داری کل می باشد  … مورخ … از شخص ذکر شده طلبکار هستم. اینجانب به دلیل پرداخت نکردن به موقع در سررسید معین شده و در مورخ… واخواست را انجام داده ام که مبلغ … ریال برای واخواست سفته پرداخت نمایم. بنده چند بار هم به شخص ذکر شده فرصت داده م و با این وجود که مراجعات زیادی داشته ام و همچنین نسبت به ارسال اظهارنامه به شماره … مورخ … هیچ گونه اقدامی را در جهت پرداخت کردن بدهی خود انجام نداده است.

بنابراین در ابتدا از شما می خواهم نسبت به صادر کردن و اجرای سریع قرار  تامین کردن خواسته به این منظور که ضایع شدن و زیاده روی خواسته پیشگیری شود را تا به آخر رساندن رسیدگی بنابر ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی این تقاضا را از محضر شما دارم و با تقدیم نمودن این دادخواست به استناد مواد ۲۹۲، ۳۰۴، ۳۰۷، ۳۰۸ و ۳۰۹ که بنابر قانون تجارت می باشد و همچنین مواد ۱۹۸، ۵۱۵، ۵۱۹ و ۵۲۲ بنابر قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی نمایید و نسبت صادر کردن حکم به شرح خواسته و همچنین پرداخت کردن هزینه دادرسی و خسارت که برای تاخیر تادیه اتفاق افتاده است این را استدعا دارم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام