نمونه رای استرداد لاشه چک-دادخواست آنی

در این مقاله به ارائه توضیحاتی پیرامون نمونه رای استرداد لاشهد چک می پردازیم .

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

نمونه رای استرداد لاشه چک
نمونه رای استرداد لاشه چک

چک چیست و چه انواعی دارد ؟

نکات مهم در خصوص چک کدام موارد هستند ؟

استرداد لاشه چک به چه معنا می باشد ؟

ماده 3 قانون صدور چک چه می گوید و حاوی چه مضامینی می باشد ؟

نمونه رای استرداد لاشه چک به چه شکل می باشد ؟

 

چک چیست و چه انواعی دارد ؟

به زبان ساده چک یک برگه است که نوعی سند به حساب می اید . این سند یا برگه دارای ارزش مالی است که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد . در چک مبلغ مورد نظر توسط دارنده چک و همین طور تاریخ وصول ان نوشته می شود و در نهایت امضا می شود .

یک برگه ی چک دارای بخش هایی چون شماره مسلسل چک ، شماره حساب جاری ، تاریخ پرداخت ، گیرنده چک ، مبلغ چک و امضای صاحب چک می باشد . چک دارای انواع مختلفی می باشد . در این خصوص ماده 310 قانون تجارت می گوید : « چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه ( بانک ) دارد كلا یا بعضا مسترد يا به ديگري واگذار مي  نمايد .»

چک چیست و چه انواعی دارد ؟
چک چیست و چه انواعی دارد ؟

در یک برگه ی چک سه فرد دخیل می باشند که شامل کسی که چک را صادر کرده است ، کسی که چک مورد نظر عهده او صادر می شود ( منظور بانک است ) و نهایتا کسی که وجه چک را دریافت خواهد کرد ( منظوذ ذی نفع می باشد ) .

همان طور که گفتیم چک دارای انواعی می باشد که این موارد شامل چک عادی ، چک تایید شده ، چک تضمین شده ، چک مسافرتی  و در تقسیم بندی دیگری شامل چک به حواله کرد ، چک پرداختی ، چک بسته و چک بی محل می شود . اجزای یک برگه چک نیز فارغ از نوع ان شامل کلمه چک در متن ، محل صدور ، تاریخ صدور ، بانک محال علیه ، شعبه بانک محال علیه ، شماره ردیف چک ، مبلغ چک ( عددی ) ، مبلغ چک ( حروفی ) ، ذی نفع چک ، شماره حساب ، نام و نام خانوادگی صاحب حساب و محل امضا صاحب حساب می باشد .

نکات مهم در خصوص چک کدام موارد هستند ؟

در خصوص چک نکاتی وجود دارد که توجه به ان ها خالی از لطف نیست . در ادامه این بخش به تعدادی از این موارد و نکات اشاره خواهیم کرد :

  • چک در حکم سند لازم الاجرا می باشد چه در بانک های داخل ایران باشد چه در بانک های ایرانی خارج از کشور .
  • دارنده چک می تواند در صورتی که چک برگشت بخورد و یا طبق قوانین و زمان بندی قبلی مبلغ ذکر شده پرداخت و یا قابل برداشت نباشد با توجه به مواد قانونی و همین طور آئین‌ نامه‌ های مربوط به اجرای ثبت اسناد رسمی اقدام به وصول وجه چک و یا باقی مانده ان کند .
  • دارنده چک می تواند در صورت بروز موارد در نکته قبلی و همین طور در صورت بروز خسارات به دلیل عدم پرداخت وجه یک دادخواست تنظیم کرده و اقدام به گرفتن هزینه ها و خسارات وارده کند .
  • چک تنها در تاریخ مندرج و یا پس از آن قابل وصول می باشد .
  • و …

استرداد لاشه چک به چه معنا می باشد ؟

امروزه شاهد رد و بدل کردن انواع چک در حوزه های مختلفی چون تجارت هستیم . این کار به دلایل مختلفی انجام می شود . حال اگر بخواهیم در خصوص استرداد لاشه چک توضیح دهیم باید بگوییم که هنگامی که فردی ( مدعی ) یک برگه چک حامل وجه مشخصی در تاریخ مشخصی به فرد دیگری ( دارنده ) می دهد

( صادر می کند به صورت امانت به طور مثال ) و پس از گذشت مدتی فرد را دارای صلاحیت برای داشتن ان چک نمی بیند و یا متوجه می شود که ان فرد از چک مورد نظر سوء استفاده می کند

می تواند درخواست بازگشت ان چک را بکند ( از ان فرد ( دارنده ) و به صورت شفاهی . حال اگر فرد دارنده بر خلاف درخواست مدعی از دادن چک به وی سر باز بزند ان گاه فرد مدعی می تواند در خواست خود را در قالب دادخواست دعوی استرداد لاشه چک تنظیم نموده و به مراجع ذی ربط تقدیم کند .

در این حالت است که مراجع با بررسی های لازم در این خصوص و همین طور در نظر گرفتن در خواست و دلایل و مستندات وی و با استناد به مواد قانونی مربوطه اقدام به صدور حکم می کند . این حکم لازم الاجرا می باشد .

ماده 3 قانون صدور چک چه می گوید و حاوی چه مضامینی می باشد ؟

این ماده می گوید : صادر كننده چك بايد در تاريخ مندرج در آن معادل مبلغ مذكور در بانك محال عليه وجه نقد داشته باشد و نبايد تمام يا قسمتي از وجهي را كه به اعتبار آن چك صادر كرده به صورتي از بانك خارج نمايد يا دستور عدم پرداخت وجه چك را بدهد و نيز نبايد چك را به صورتي تنظيم نمايد كه بانك به عللي از قبيل عدم مطابقت امضاء يا قلم خوردگي در متن چك يا اختلاف در مندرجات چك و امثال آن از پرداخت وجه چك خودداري نمايد . هر گاه در متن چك شرطي براي پرداخت ذكر شده باشد بانك به آن شرط ترتيب اثر نخواهد داد .

ماده 3 مكرر –  چك فقط در تاريخ مندرج در آن يا پس از تاريخ مذكور قابل وصول از بانك خواهد بود .

نمونه رای استرداد لاشه چک به چه شکل می باشد ؟

همان طور که گفتیم دادگاه مربوطه پس از بررسی موارد لازم حکم و رای نهایی خود را صادر می کند . این رای بسته به نوع چک ، شرایط حاکم ، توانایی مالی افراد ، قوانین موجود و همین طور مبلغ چک می تواند متفاوت باشد و گاه علاوه بر پرداخت مبلغ چک ، پرداخت خسارات ناشی از عدم ان نیز طلب خواهد شد .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام