نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی-دادرسی آنی

ما در این مقاله، قصد داریم پیرامون موضوع «نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی» مطالبی را برای شما دوستان عزیز، ارائه نماییم. امروزه، استفاده از اینترنت برای همگان، یکی از ملزومات روزمره شده است؛ به گونه ای که زندگی اجتماعی را دچار یک تحول عظیم نموده است.

نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی
نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی

در این بین، قشر جوان، بیشتر از سایر اقشار، در گیر استفاده از اینترنت هستند. باید بدانید که در جامعه امروز از طریق نشرهای اینترنتی، جرایمی نیز در حال وقوع هستند؛ که نباید از آن ها غافل شد. توجه به عواقب این انتشار مجازی، مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

یکی از این نمونه جرائم، انتشار اخبار کذب، در فضای مجازی است. برای آشنایی بیشتر با موضوع عنوان شده، در ابتدا سئوالاتی مطرح می شوند، که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

شماره 1: منظور از فضای مجازی و ابعاد آن چیست؟

شماره 2: جرم نشر اکاذیب و ارتباط آن با فضای مجازی چیست؟

شماره 3: یک نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی، چگونه است؟

 

شماره 1: منظور از فضای مجازی و ابعاد آن چیست؟

فضای مجازی، اینترنت نیست؛ بلکه وسیله یا ابزاری است برای ورود به اینترنت. این وسیله، شامل دستگاه های اتصال به اینترنت، از طریق زیر ساخت های متنوع فیزیکی با محتوای داده ها و اطلاعات مختلف است.

شماره 1: منظور از فضای مجازی و ابعاد آن چیست؟
شماره 1: منظور از فضای مجازی و ابعاد آن چیست؟

در واقع باید گفت، بستر اینترنت، عامل ورود ابزار متنوع الکترونیکی، در فضای مجازی است. اینترنت، مجموعه شبکه ای از شبکه ها است. این شبکه جهانی، شامل میلیون ها شبکه اداری، خصوصی، دانشگاهی، تجاری و غیره در اندازه های مختلف محلی تا جهانی می باشد.

سه بعد اساسی در تشکیل اینترنت نیز، شامل: 1- زیر ساخت 2- خدمات 3- محتوا، است. زیر ساخت، همان وسایل فیزیکی، برای اتصال به فضای مجازی است. منظور از زیر ساخت همان، خطوط تلفن(Dial-up)، وای فای(Wi-Fi)، ماهواره، و سایر فناوری های تلفن های همراه(اعم از 3Gو 4G) است. خدمات نیز، همان نرم افزار های روی زیر ساخت فضای مجازی هستند که شرایط برقراری ارتباطات اینترنتی را فراهم کرده اند. محتوا هم، نوع داده و اطلاعاتی است که از طریق خدمات در فضای مجازی انتقال می یابند. این اطلاعات بسیار گسترده هستند و در قالب متن، صوت، تصویر، مالتی مدیا، یا حتی فایل و برنامه های متنوع کاربردی در حال انتقال و توزیع هستند.

شماره 2: جرم نشر اکاذیب و ارتباط آن با فضای مجازی چیست؟

فهم مسائل حقوقی، برای افراد عامی، تا حدودی سنگین و غیر قابل هضم می باشد. برای تعریف یک جرم، آن هم از نوع اینترنتی و مجازی، می توان جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی را نام برد. برای روشن شدن موضوع باید بدانید که اصطلاح نشر اکاذیب، به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغین و خلاف واقع است. این دروغ، به گونه ای است که مجرم، قصدش، اضرار یا تشویش اذهان عمومی جامعه و حتی مقامات بالای رسمی کشور، است.

شماره 2: جرم نشر اکاذیب و ارتباط آن با فضای مجازی چیست؟
شماره 2: جرم نشر اکاذیب و ارتباط آن با فضای مجازی چیست؟

از این رو در متن ماده 698 قانون مجازات اسلامی، برای عناوین نشر اکاذیب یا اشاعه آن، قانون لازمه وضع گردیده است. به موجب همین ماده در قانون مجازات اسلامی، کسی که قصد اضرار اذهان را دارد، مرتکب جرم شده و باید محاکمه شود. وسیله برقراری این اضرار و تشویش، چنانچه واقعی یا مجازی باشد، قابل پیگیری است و هیچ گونه تخفیفی در مجازات وجود نخواهد داشت. در واقع، نشر اکاذیب در فضای مجازی، به خاطر گستردگی ارتباطات اینترنتی، بیش از هر زمان دیگر، محکوم شده است.

بر همین اساس، قانون مجازات اسلامی، برای جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی، مجازات خاصی در نظر گرفته است. طبق این ماده از قانون، چنانچه ضرر وارد شده، به صورت مادی یا معنوی باشد، مجرم باید موضوع حبس را در پرونده خود به طور حتمی داشته باشد. این حبس از دو ماه تا دو سال متغیر است. مجرم همچنین، تا 74 ضربه شلاق، نیز محکوم خواهد شد.

شماره 3: یک نمونه شکوائیه نشر اکاذیب در فضای مجازی، چگونه است؟

همان طور که گفته شد، قانون مجازات اسلامی، طبق ماده 698، مجرمِ نشر اکاذیب در فضای مجازی را بر اساس قانون تعزیرات، محاکمه خواهد کرد. به همراه ماده قانونی فوق، ماده 30 قانون مطبوعات نیز، برای انتشار مطلبِ مشتمل بر افترا و توهین به هر شخصی را، ممنوع دانسته و مجازات آن را به محاکم قضایی معرفی می کند. بر همین اساس، مطالب انتشاری در جامعه امروزی نیز از طریق فضای مجازی، به همین نحو قابل پیگیری است.

نکته مهم در زمینه انتشار کذب در فضای مجازی، مطلق بودن خبر کذب است. منظور آن است که چنانچه خبری دروغین و بی اساس در فضای مجازی، انتشار یابد، ارتباطی با وقوع ضرر یا تشویش ندارد و مجرم به لحاظ مطلق بودن نشر خبر کذب، قابل تعقیب بوده و مجازات خواهد شد.

شکوائیه
شکوائیه

بعد از بیان وضوح مطلب، برای شما یک نمونه شکوائیه آورده می شود تا به طور کامل با اجرای قانون این جرم، آشنا شوید.

«نمونه شکواییه نشر اکاذیب اینترنتی»

ریاست محترم داد سرای عمومی و انقلاب جرایم رایانه ای

«نمونه شکواییه نشر اکاذیب اینترنتی»
«نمونه شکواییه نشر اکاذیب اینترنتی»

با سلام و احترام

بدین وسیله به استحضار می رساند:

در تاریخ . . . موکل این جانب، مطلع گردیده است: سایت شرکت . . . به نشانی:  . . . اقدام به انتشار اطلاعیه ای نموده مبنی بر اینکه فعالیت شرکت موکل به نشانی: . . . غیر قانونی می باشد.

بدین وسیله به استحضار می رساند:
بدین وسیله به استحضار می رساند:

با توجه به روزنامه رسمی ثبت و تغییرات شرکت موکل، پروانه کسب و نماد اعتماد الکترونیک ارائه شده کاملاً واضح و مبرهن است که کلیه فعالیت های موکل، قانونی می باشد و محتویات سایت شرکت مشتکی عنه کذب محض و افترا بوده؛ که به قصد اضرار به موکل اقدام به انتشار آن در اینترنت از طریق سایت خود، نموده است.

لذا با توجه به ادله ارائه شده، ضمن درخواست حذف محتویات کذب و مجرمانه از سایت مشتکی عنه و انسداد این صفحه تقاضای محکومیت ایشان به اشد مجازات به جهت تعدد جرایم ارتکابی به موجب ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای جهت نشر اکاذیب و ماده ۶۹۷ قانون تعزیرات ۱۳۷۵ جهت افترا نسبت به موکل را استدعا دارم.

با توجه به مطالب گفته شده، باید در نظر داشت که انتشار هر خبر کذب حتی اگر با قصد سوء نیت  نباشد، وقوع مطلق آن جرم محسوب شده و نباید این موضوع را تمسخر گرفت.

از اینکه تا انتهای این مقاله، با ما همراه بودید، بسیار متشکریم؛ و امیدواریم که از خواندن مطالب آن، بهره لازم و کافی را کسب کرده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام