نمونه شکوایه کلاهبرداری

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه شکوایه کلاهبرداری بپردازیم. در لغت کلاهبرداری به معنی دریافت مال افراد با حیله و کلک است و معمولا با استفاده از عملیاتی متقلبانه شکل می­گیرد. در این جرم فرد مجرم با بهره گیری از وسایل متقلبانه برای فریب دادن فرد محجور اقدام می­ نماید.

نمونه شکوایه کلاهبرداری
نمونه شکوایه کلاهبرداری

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

به موراد زیر باید پاسخ دهیم:

  1. ارکان جرم کلابرداری
  2. نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری
  3. معرفی کلاهبرداری مشدد
  4. بررسی نمونه­هایی از شکواییه در خصوص کلاهبرداری

ارکان جرم کلابرداری:

می­توان گفت که اغلب جرم­ها سه رکن اساسی دارند:

  1. رکن مادی: در این رکن معمولا کلاهبردار با استفاده از روش­های خائنانه اقدام به فریب دادن فرد محجور می­کند یا با عملیات­های متفاوتی اعم از راه اندازی شرکت­های مختلف و شیک، جعل اسناد و مدارک، فریب دادن عموم مردم و یا بهره گیری از هر نوع عملیاتی اقدام به این عمل می­کند.
  2. رکن معنوی: ارتکاب عملیات خود خواسته در رابطه با این جرم این است که مجرم با نیت انجام کارهای فریب کارانه قصد ارتکاب جرم را داشته باشد. انجام چنین عملیاتی که خود خواسته صورت می­گیرد در رابطه با این جرم به این معنی است که مجرم قصد کلاهبرداری و بردن اموال مردم را داشته باشد. ثابت کردن سوء­نیت مجرم عملیاتی است که باید شاکی و دادستان بر اساس روند پرونده آن را به اثبات برسانند. پس اگر شاکی این توانایی را نداشته باشد که بتواند جرم وی را به اثبات برساند مجرم تبرئه خواهد شد.
  3. رکن قانونی
ارکان جرم کلابرداری:
ارکان جرم کلابرداری:

نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری:

برای اقدام به شکایت از فردی کلاهبردار باید مال باخته بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری موضوع را به دادسرای شهر یا شهرستانی که جرم در آن به وقوع پیوسته اطلاع دهد. در این عمل فرد کلاهبردار برای این که بتواند طعمه خود را در دام بیاندازد او را فریب خواهد داد. شاکی برای رسیدگی به پرونده باید پس از ارجاع به دادسرا برای تنظیم شکایت نامه­ای اقدام کند تا طبق روند قانون اساسی ایران پرونده به دست معاون دادستان برسد. معاون دادستان پس از برسی موضوع شکایت نامه، پرونده را به شاکی باز می­گرداند.

نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری:
نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری:

پس از گذشت این اقدامات برای انجام یک سری از تحقیقات پرونده را به کلانتری محلی که جرم در آن انجام شده می­فرستند و این ارگان تحقیق و بررسی را در مورد موضوع شروع و از شاکی بازجویی به عمل آورده تا بتوان روند پرونده را زودتر در پیش گیرند. کلانتری پس از انجام چنین اقداماتی و بعد از تکمیل پرونده آن را دوباره به دادسرا فرستاده که پس از ثبت آن به شعبه ارجاع داده می­شود.

بازپرس در اولین قدم شاکی را برای رسیدگی به پرونده به شعبه احضار می­کند و از وی این سوال را می­پرسد که از چه کسی شکایت دارد که شاکی افراد را معرفی و دلایل خود را بازگو می­کند. سپس قاضی بعد از بررسی مدارک مجرم را فرا می­خواند و پس از بازگوی پرونده به وی برای این که متهم در جلسات دادگاه حضور یابد او رابا قرار قبولی به صورت موقت آزاد می­کند که این قرار بسته به نوع اتهام می­تواند متفاوت باشد. این قرارها را می­توان ضمانتی دانست که هر وقت نیاز به حضور متهم باشد وی مجبور به حضور در دادگاه شود.

معرفی کلاهبرداری مشدد:

این نوع از کلاهبرداری تا حد زیادی بر طبق قانون اساسی ایران مجازات زیادتری را به نسبت کلاهبرداری دارد که به وقع پیوستن آن در سه حالت مختلف است. اعم از:

  1. کلاهبرداری به دست فردی که در ادارات، موسسات، شهرداری­، نهادهای انقلابی یا چنین مراکزی فعالیت می­کند.
  2. فرد مجرم که مرتکب به کلاهبرداری شده خود را جزو مامورین دولت و یا موسسات عمومی و شهرداری معرفی کند و با این پست مردم را فریب دهد.
  3. مجرم با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی چون تلویزیون، رادیو،روزنامه، فضای مجازی یا مجله با منتشر کردن آگهی باعث شود که مردم فریب وی را بخورند.

 

بررسی نمونه ­هایی از شکواییه در خصوص کلاهبرداری:

شاکی پرونده: نام و نام­خانوادگی شاکی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق، نشانی پیام نگار، شماره تلفن ثابت و همراه، کد پستی شاکی

اعلام موضوع شکایت و تاریخ و محل وقوع جرم (این عامل یکی از مهمترین عواملی است که شاکی باید حتما آن را هنگام تنظیم و ثبت شکواییه اعلام کند)

اعلام خسارتی که از طرف مجرم به شاکی وارد شده و وی در محضر دادگاه این خسارت را از مجرم مطالبه می­کند

تمامی مدارک و براهین موجود از جرم به وقوع پیوسته و ارئه مشخصات و نشانی دقیق شاهداناعلام مشخصات فردی و نشانی مضنون در صورت وجود

بررسی نمونه ­هایی از شکواییه در خصوص کلاهبرداری:
بررسی نمونه ­هایی از شکواییه در خصوص کلاهبرداری:

شکواییه کلاهبرداری با توسل به وسایل متقلبانه:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهر … (نام شهر یا شهرستانی که محل وقوع جرم یا محل اقامت متهم می­باشد)

باسلام

احتراما به استحضار می­رساند:

اینجانب … فرزند … به نشانی … اقدام به خرید ملکی برای سکونت دائم خود نموده­ام و بر این اساس به دفتر معاملات ملکی موجود در محله مورد نظر کردم. مضنون پس از ارائه مدارکی در خصوص یک ملک خود را مالک آن معرفی کرده و اینجانب را تا ملک مورد نظر همراهی کرده و پس از بازدید از ملک مورد تصمیم به خرید آن گرفتم. مضنون با طرح عملیات­های متفاوت بنده را اغفال کرده و مبلغ … را به عنوان پیش پرداخت برای خرید ملک به ایشان پرداخت نموده­ام و در قبال آن رسیدی را دریافت کردم.

فرد مضنون بعد از این که این پول را از بنده دریافت نمود ناپدید شد و پس از پی­گیری­ های فراوان تا کنون موفق به دریافت هیچ گونه خبری از وی نشده ­ام. بعد از گذشت چندی معلوم شد که مالک ملک مذکور شخص دیگری است و مضنون با استفاده از جعل اسناد موفق به فریب بنده شده است و باید گفت که بنده تنها قربانی این گونه از کلاهبرداری­ها نیستم و افراد متفاوتی توسط این شخص فریب خورده­اند.

لذا با استناد به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری و با توجه به استشهادیه و براهین اینجانب که شامل … می­باشد خواهشمندم هر چه سریع­تر نسبت به تعقیب و اعمال مجازات برای ایشان اقدام نمایید و با توجه به خسارتی که بر اساس این کلاهبرداری متوجه بنده گشته که مبلغ آن معادل … است صدور فوری قرار تامین را از محضر شما خواستارم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام